Varför tror du att nollan kommer från en annan grupp? Det är nästan aldrig bara en grupp i ett rum.
Och att det är två tändtrådar är inget konstigt det har säkert suttit en kronbrytare där tidigare som någon hempulare bytt och inte riktigt vetat hur han skulle göra med tråden som blev över.

E elmont skrev:
Varför tror du att nollan kommer från en annan grupp? Det är nästan aldrig bara en grupp i ett rum.
Och att det är två tändtrådar är inget konstigt det har säkert suttit en kronbrytare där tidigare som någon hempulare bytt och inte riktigt vetat hur han skulle göra med tråden som blev över tidigare.
Hmmm. Då ska det stå i schemat.

• Elektriskt schemaschema som visar gruppnummer med detaljer för spis och annan belysning samt instruktioner för jordfelsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gruppschema brukar aldrig i detalj tala om vart grupperna går så det ska du inte dra för stora växlar på.
Och lite lustigt att man dragit 2,5mm2 och säkrat med tretton A, det hela luktar än mer hempul.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ett gruppschema brukar aldrig i detalj tala om vart grupperna går så det ska du inte dra för stora växlar på.
Och lite lustigt att man dragit 2,5mm2 och säkrat med tretton A, det hela luktar än mer hempul.

Ja jo..la märket till det också. 1,5mm2 bör väl räcka om det är kortare än 50m? 13A då.

Det är Bravida.

jasså? Jag har faktiskt inte fått lära mig det nu när jag pluggar till elektriker. Ingen som sagt att gruppschemat inte ska stämma. Utan rättare sagt att det ska stämma och varit extra tydliga om att det ska vara rätt.

Agge87 Agge87 skrev:
jasså? Jag har faktiskt inte fått lära mig det nu när jag pluggar till elektriker. Ingen som sagt att gruppschemat inte ska stämma. Utan rättare sagt att det ska stämma och varit extra tydliga om att det ska vara rätt.
Ska stämma ja. Om det brukar stämma är en annan fråga :)

• Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Ska stämma ja. Om det brukar stämma är en annan fråga :)
tack då har jag mer kött på benen!

Agge87 Agge87 skrev:
Ja jo..la märket till det också. 1,5mm2 bör väl räcka om det är kortare än 50m? 13A då.

Det är Bravida.

Drar man 2,5mm2 (som är standard till en spis) säkrar man normalt med 16A. En yrkesman sätter inte klisterlappar lite på sniskan utan skriver ut ett nytt gruppschema.
Har Bravida anlitat någon "multihantverkare" med sina rötter österut?

E elmont skrev:
Drar man 2,5mm2 (som är standard till en spis) säkrar man normalt med 16A. En yrkesman sätter inte klisterlappar lite på sniskan utan skriver ut ett nytt gruppschema.
Hahaha det är just bravida som varit här

E elmont skrev:
En yrkesman sätter inte klisterlappar lite på sniskan
Har vi inte haft exempel här på yrkesmän som gjort värre missar än att klistra en lapp lite snett? ;)
E elmont skrev:
Tror du en klyktattare varit framme din rackarns republikkramare? :p:crysmile:

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Nu drog jag ur tvn och lampan i taket ger inte spänning mer…

A
M msundberg skrev:
De kanske går att göra säkra och bra i alla fall.. [länk]

A national survey conducted by Franklin Research Institute for CPSC showed that homes built before 1972, and wired with aluminum, are 55 times more likely to have one or more wire connections at outlets reach "Fire Hazard Conditions" than homes wired with copper.[/QUOT
S Stefansod68 skrev:
Kan du inte lägga upp en länk till en pålitlig källa som säger att CPSC tycker att alluminiumkablar är säkra och bra?
Ser kanon ut, 300 milj kan inte ha fel. Over and out!

A
Ser kanon ut, 300 milj kan inte ha fel. Over and out!

P
Magnus Filip skrev:
Wikipedia är inte en pålitlig källa för citat på andra ställen på Wikipedia.
Nej, givetvis inte, men det var inte heller vad jag skrev.
Därför bör Wikipedia inte betraktas som en definitiv källa i och för sig.
Precis vad jag skrev. Man bör gå till den källa som Wikipediaartikeln har använt om man vill vara säker.

Wikipedia har hos sådana som @Magnus Filip oförtjänt dåligt rykte. Sajten har absolut sina brister, men slår statistiskt sett en random guy på internet med avvikande åsikter med hästlängder.

• Gilla
  • Haha
Bangan och 11 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sajten har absolut sina brister, men slår statistiskt sett en random guy på internet
Helt klart! Jag har exempelvis "en kompis" som skaffade körkort i Thailand med hänvisning till svensk lagstiftning som den beskrevs på Wikipedia. Jag tror han glömde att nämna att det var han själv som "uppdaterat" beskrivningen strax innan körkortsdiskussionen. :cool:

• Haha
  • Gilla
Golden Expat och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.