207 939 läst · 565 svar
208k läst
565 svar
Värsta elkopplingen, nya tråden
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Skulle vilja säga att väldigt många där är insöade på sitt eget land och har dåligt grepp om utlandet, även högutbildade. Många har ingen aning om hur världen fungerar och vad som händer i andra länder, men de är också ärliga med det. Varför skall de veta, det funkar ju ändå?E elmont skrev:Stämmer Magnus Filips inlägg från den 17 okt 17:23 så förstår jag fullständigt hur han tänker och tror.
Jag har genom åren jobbat med ett flertal personer från USA och några saker dom har gemensamt ä att dom tror sig veta hur det fungerar ute i övriga världen men i själva verket är dom mycket insnöade.
Geografi finns inte som obligatoriskt ämne i skolan.
Själv tar jag sällan upp ämnet om utlandet för det är ingen idé, de vet inte. Tex World news på TV handlar om nyheter från hela världen, där USA på något sätt är inblanďade i nyheten. Knappt aldrig en nyhet som berör helt och hållet utlandet.
Sä är det. Rätt skönt egentligen kanske att slippa bry sig om utlandet, som vanlig person? Vissa i Sverige lever ju ett helt liv utan att läsa litteratur eller läsa en dagstidning, funkar det också, även om jag är fullständigt oförstående till det. Hur inskränkt villman vara? Men det är ju deras val och man får respektera.
Märks rätt snabbt på en arbetsplats tex vid fikat vilka som inte hänger med i samhället.
Som chef satsar jag satsar på de som hänger med och har vyer. För har de vyer och kan samhället så har de vyer också på jobbet. Bra att veta, för det märks rätt snabbt vilket fack var och en står i.
Redigerat:
Sedan finns det ju en del av oss som har en hyfsad erfarenhet av att bo och jobba i främmande länder och med åren lärt oss lite om hur det fungerar i olika kulturer.Magnus Filip skrev:Skulle vilja säga att väldigt många där är insöade på sitt eget land och har dåligt grepp om utlandet, även högutbildade. Många har ingen aning om hur världen fungerar och vad som händer i andra länder, men de är också ärliga med det. Varför skall de veta, det funkar ju ändå?
Geografi finns inte som obligatoriskt ämne i skolan.
Själv tar jag sällan upp ämnet om utlandet för det är ingen idé, de vet inte. Tex World news på TV handlar om nyheter från hela världen, där USA på något sätt är inblanďade i nyheten. Knappt aldrig en nyhet som berör helt och hållet utlandet.
Sä är det. Rätt skönt egentligen kanske att slippa bry sig om utlandet, som vanlig person? Vissa i Sverige lever ju ett helt liv utan att läsa litteratur eller läsa en dagstidning, funkar det också, även om jag är fullständigt oförstående till det. Hur inskränkt villman vara? Men det är ju deras val och man får respektera.
Märks rätt snabbt på en arbetsplats tex vid fikat vilka som inte hänger med i samhället.
Som chef satsar jag satsar på de som hänger med och har vyer. För har de vyer och kan samhället så har de vyer också på jobbet. Bra att veta, för det märks rätt snabbt vilket fack var och en står i.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Just el är de ganska rätt ute med, det är väl bara deras förkärlek till hästkrafter istället för Watt som brister.Mikael_L skrev:
Men i övrigt blir man trött på deras konsekventa sätt att använda enheter:
- Bråk, fractions istället för decimaler som är hopplösa att summera eller se vilket värde som är störst. Vaddå gällande siffror?
- Olika måttsystem för det mesta som inte passar ihop, t ex pound och ounces som de har flera av. Eller borrdiametrar och lämplig borr när man ska gänga.
- En fullständig ovilja att använda enheter som enkelt hänger ihop, inches, feet, miles etc.
- Skalor som är absoluta och bakofram, störst har minst värde så mindre än ett blir special, gauge, dimensioner på borrar.
Finns det inte en annan tråd för folk som vill spamma "värsta elkopplingen" med saker som inte rör elkopplingar?
Jag har lyckligvis ingen bild på eländet. Men jag försökte förstå en kopplingsdosa i garaget idag. Totalt sköts belysningen för tre rum från två dosor som sitter precis brevid varandra. Vi har alltså rör för inkommande, tre lampor, och fyra strömbrytare. För att förvirra mig ännu mer har någon valt att låta två blåa mellantrådar hantera en trappkoppling. Färgerna i övrigt är främst svarta, gula och röda.
Jag var 30 sekunder från att hämta avbitartången och några rullar FK när jag till sist fattade varifrån sista röret kom. Ibland förstår jag inte hur elektriker orkar.
Jag har lyckligvis ingen bild på eländet. Men jag försökte förstå en kopplingsdosa i garaget idag. Totalt sköts belysningen för tre rum från två dosor som sitter precis brevid varandra. Vi har alltså rör för inkommande, tre lampor, och fyra strömbrytare. För att förvirra mig ännu mer har någon valt att låta två blåa mellantrådar hantera en trappkoppling. Färgerna i övrigt är främst svarta, gula och röda.
Jag var 30 sekunder från att hämta avbitartången och några rullar FK när jag till sist fattade varifrån sista röret kom. Ibland förstår jag inte hur elektriker orkar.
Just bråk är en annan sak - har man lärt sig att räkna med bråk så går det väldigt bra.Jonas Persson skrev:Just el är de ganska rätt ute med, det är väl bara deras förkärlek till hästkrafter istället för Watt som brister.
Men i övrigt blir man trött på deras konsekventa sätt att använda enheter:
- Bråk, fractions istället för decimaler som är hopplösa att summera eller se vilket värde som är störst. Vaddå gällande siffror?
Det blir svårare att använda miniräknare. OCH ja jag har roat mig med att använda bråk när man framför
allt hanterar tum, men man får ta bort decimalhuvudet (och meter-fingret) innan man börjar.
Kanske för att elektriker inte har förutfattade meningar om olika färger och deras betydelse utan tittar efter hur färgerna är kopplade och ser helhetenP PatrikJo skrev:Finns det inte en annan tråd för folk som vill spamma "värsta elkopplingen" med saker som inte rör elkopplingar?
Blå som mellantråd, bruten fas eller fas i två-trefasmatningar är inte helt ovanligt från sent 50-tal och hela 60-talet. Blå blev inte nolla förrän i början på 70-talet.
Ser spännande utMikael_L skrev:Då den gamla tråden totalt havererat och innehåller mer prat om pizzor och elektrikerns utbildning, och moderatorer inte städar upp så startar jag härmed tråden som är tänkt att handla om risiga elinstallationer, helt med bilder.
(Om den gamla tråden städas upp och får lite styrfart igen, så kan dessa slås ihop, your call)
Jag kan börja med denna roliga tråd jag hittade på vinden:
[bild]
Var går den då, tro?
Jodå, rakt in i dosan som skarvar inkommande el i fastigheten (luftledning i begynnelsen, så denna skarv är väl från att det blev nedgrävd ledning.
[bild]
[bild]
Och var går den, japp, ett uttag på andra sidan väggen, ett rum som därmed fick två jordade uttag, resten ojordade. Och man kunde inte tänka sig att byta ut gammal rutten OVIR-kabel för att få fram en jord, utan snodde fram den såhär istället, suck...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Dags att starta en tredje.
Jag har några saftiga exempel på lager, jag får förbereda dessa och starta en ny tråd med detta.
Tyvärr kommer jag aldrig kunna lära folk att hålla sig on topic, och om moderering inte fungerar så får man väl börja om lite då och då
Jag har några saftiga exempel på lager, jag får förbereda dessa och starta en ny tråd med detta.
Tyvärr kommer jag aldrig kunna lära folk att hålla sig on topic, och om moderering inte fungerar så får man väl börja om lite då och då