58 770 läst · 88 svar
59k läst
88 svar
Värmepump? Drar konstant ca 3,5kw
Kollade precis och det är tydligen ett mjukvarufel från IVT (varför är jag inte förvånad) så försök kontakta dem och få mjukvaran uppdaterad. Se länk:A atego skrev:
Text från annat forum gällande din pump:
"
1) Stora svängningar i framledningstemperatur.
En arbetstank kan vara en del av lösningen för att få ett stabilare system med jämnare temperatur. Tyvärr har styrprogrammet i VP varit fel så att givare i värmepumpen smittas ned med värme efter varmvattenproduktion, speciellt lång blir stoptiden efter termisk desinfektion.
Problemet löses genom att få installatör att uppgradera styrprogrammet i VP till senaste version, efter frbruari 21 ska problemet vara löst. Under tiden man väntar på detta kan man logga in i Servicemenyn under Driftstagning och sätta "Arbetstank" till NEJ. Man går också i på Inställningar för värmepump och PCO Varvtal, välj bort AUTO och välj istället 10%. Kontrollera flödet i Servicemeny, Underhåll Info insignal. Volymflöde värmesystem ska ligga på 4-12 l/min. Ändra om nödvändigt på PCO Varvtal tills volymflödet blir i rätt område.
Efter detta ska det inte bli långa stoptider efter varmvattenproduktion.
"
G
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 597 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 597 inlägg
Du sparar inte 12000 kWh du byter bara energikälla.A atego skrev:Jag sparar ca 12.000 kwh när jag bytte ifrån Pellets till bergvärme.
Som du säger alla anläggningar är olika, min pump är på 12kW, kan överklocka sig till 14-14.2 kortare stunder, med ett överdimitionerat hål på 150m med högt flöde. Därav så fint COP på 4-4.8 i COP.
En fantastisk investering jag gjorde 2020 som är det bästa jag gjort!
Förutom att prestostaterna hade läckt kylmedel, som IVT bytte till nya gratis i Sep så ser man väldigt fint COP ifrån Okt och framåt. i December förbrukade jag 495kwh och fick 2230 kwh värme ganska exakt 4.5 i COP.
Skickar med lite andra roliga bilder där man ser elförbrukning på huset ifrån elbils stolpen samt lite logger på pumpen och grafik Siffror är kul
Inte bara för att jag byter energikälla, men till något som har bättre _verkningsgrad_ ??G Grannens Häck skrev:
jag köpte 32.000 kwh av energi i pelletsinnehåll. DVS 420 säckar på 1 år.
Och så drog bvp ca 7.000 kwh EL med cop på 4. Det ger ca 20.000 kw energi i värme. Så huset förbrukade 10-12.000 kwh mindre energi med BVP mot pellets.
Fick jämnare värme med lägre framledningstemp och så mycket bättre energieffektivetet. Slapp 100 grader rökgas rakt ut igenom skorstenen...
Så jodå, det gick åt 12000 kWh mindre energi i huset. Sen om jag sparade det eller inte, men energiåtgången har minskat med 12000 kWh.
HELVETE va folk märker ord här
OnTopic lyckat till med din gamla bergvärme, skicka PM om det går här om du behöver någon mer hjälp.
Over and out
G
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 597 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 597 inlägg
Så du menar att fastigheten helt plötsligt fått 12000 kWh lägre energibehov utan att effektivisera klimatskärmen?A atego skrev:Inte bara för att jag byter energikälla, men till något som har bättre _verkningsgrad_ ??
jag köpte 32.000 kwh av energi i pelletsinnehåll. DVS 420 säckar på 1 år.
Och så drog bvp ca 7.000 kwh EL med cop på 4. Det ger ca 20.000 kw energi i värme. Så huset förbrukade 10-12.000 kwh mindre energi med BVP mot pellets.
Fick jämnare värme med lägre framledningstemp och så mycket bättre energieffektivetet. Slapp 100 grader rökgas rakt ut igenom skorstenen...
Så jodå, det gick åt 12000 kWh mindre energi i huset. Sen om jag sparade det eller inte, men energiåtgången har minskat med 12000 kWh.
HELVETE va folk märker ord här
OnTopic lyckat till med din gamla bergvärme, skicka PM om det går här om du behöver någon mer hjälp.
Over and out
I så fall var det mycket förluster i skorstenen måste jag säga.
Ja det är diffen ungefär.G Grannens Häck skrev:
Jag vet inte men, rökgasen skulle vara runt 100 grader 1 meter ner i skorstenen enligt sotaren för en bra förbränning. Det måste vara rätt mycket energi som går till spillo om du matar ut 100 grader i skorsten.
Lägger man ut sina grafer kommer de att diskuteras och analyseras, vilket väl är utmärkt.
Har funderat på att uppdatera vår stenålderspump (CTC Ecoheat 2002 med COP 3.2) då den är underdimensionerad (pga inkompetent röris som dimensionerade) 10 kW på 350 m2 med nån modern 16 kW pjäs med uppkoppling, loggning, fjärrstyrning, varvtalsreglering och allt lull-lull.
Men suttit still i båten. Köpte till en Ngenic Tune bara så jag kan ha koll när jag inte är hemma,
När (och OM) denna pumpen havererar så blir det nog en ny on-off, så basic som möjligt.
Har funderat på att uppdatera vår stenålderspump (CTC Ecoheat 2002 med COP 3.2) då den är underdimensionerad (pga inkompetent röris som dimensionerade) 10 kW på 350 m2 med nån modern 16 kW pjäs med uppkoppling, loggning, fjärrstyrning, varvtalsreglering och allt lull-lull.
Men suttit still i båten. Köpte till en Ngenic Tune bara så jag kan ha koll när jag inte är hemma,
När (och OM) denna pumpen havererar så blir det nog en ny on-off, så basic som möjligt.
Snitt scop på den on/off pump jag har är ca 4,25 och jämför jag med en invertermodell 1255 1-6 så är snitt scop 4,7
Så inte så mycket bättre, men däremot en hel del dyrare 20k mer i inköp och reservdelarna kompr o mjukstart vs kompr och inverter
1245 kompr 13700 + moms mjukstart 1175 + moms
1255 kompr 14500 + moms inverter 7624 + moms
ok inte jättestor skillnad, men risken att man får byta inverter minst 1 gång på 15 år är ganska stor. Har ännu aldrig bytt mjukstart på en 1145/1245 som man fick göra på gamla modellen 1215/25/35.
Så inte så mycket bättre, men däremot en hel del dyrare 20k mer i inköp och reservdelarna kompr o mjukstart vs kompr och inverter
1245 kompr 13700 + moms mjukstart 1175 + moms
1255 kompr 14500 + moms inverter 7624 + moms
ok inte jättestor skillnad, men risken att man får byta inverter minst 1 gång på 15 år är ganska stor. Har ännu aldrig bytt mjukstart på en 1145/1245 som man fick göra på gamla modellen 1215/25/35.
Det blir mycket enklare att följa alla dessa värmediskussionstrådar om vi skiljer på verkningsgrad och COP. Verkningsgrad anges 0-100% och är relevant för tex en kamin. En vedkamin med verkningsgrad 80% avger förenklad 80% af vedens energi till huset och förlorar 20% genom skorstenen. Effektfaktor för en värmepump, eller COP (Coefficient of Power), beskriver hur mycket värme som tillförs huset relativt till pumpens elförbrukning. En värmepump som tillförs 3kW eleffekt och avger 12kW värme till huset har en COP på 4.A atego skrev:
Jag antar att utgångspunkten var att BV är underdimensionerad (när utetemp understiger en viss nivå) och behöver gå 100% enbart för att säkra husets elementvärmebehov. Isåfall är det ju bättre att låta en elpatron värma tappvarmvattnet, och inte låta BV göra detta. Eftersom ifall BV också ska värma tappvarmvattnet så kommer det då behövas ännu mer tillskott av elpatron totalt sett (BV ger ju mer uteffekt när den får jobba mot en lägre börtemp).A atego skrev:Men det går fortfarande åt MER Energi att värma vatten till 60 grader med en vvb än att låta en bergvärmepump göra ditt varmvatten. Oavsett vad får gör "COP" på din bv.
i en vvb har du 1:1 oavsett temperatur. Medans när du gör varmvatten med en bvp så har du alltid COP vilket gör att du får "får" gratis Energi (du hämtar energi i berget).
Jag tror du helt klart går back på att köra med vvb istället för att låta din bergvärme göra varmvattnet.
Min bergvärmepanna gör 125L vv ifrån 47 till 62 grader på 20 minuter med 4.5 i COP.
Att du "slipper" göra bergävrmen till 60 grader? Du tjänar inget på det
När det sen blir varmare ute, och BV inte behöver gå 100% av tiden för att klara elementvärmen, så får man styra över tappvarmvattenproduktion till BV igen. Kräver ju evt lite manuell inblandning