58 770 läst · 88 svar
59k läst
88 svar
Värmepump? Drar konstant ca 3,5kw
Jag har 4.8 på all energi i min pump. Vad jag har vid exakt grad kan jag inte svara på. Men helgalen blir 108 grader efter kompressorn när det går in i värmeväxlaren. Så jag har säkert 4.5 i COP upp till 80 grader om jag så velat 🙂P PHPersson skrev:
Bergvärme är fantastiskt 🙂
När min pump gör varmvatten jobbar den med ca 3000w. Dvs 12kw efter copyright och jag bröder 100L på typ 20 minuter. Vet inte hur man räknar energiinnehåll osv i vatten med kjoul osv men total åtgång kw och angiven energi har jag 4.8 i copyright på min pappa som gör både vv och värme!
Om den jobbar med 3000W så har du COP på ca 2,25.A atego skrev:Jag har 4.8 på all energi i min pump. Vad jag har vid exakt grad kan jag inte svara på. Men helgalen blir 108 grader efter kompressorn när det går in i värmeväxlaren. Så jag har säkert 4.5 i COP upp till 80 grader om jag så velat 🙂
Bergvärme är fantastiskt 🙂
När min pump gör varmvatten jobbar den med ca 3000w. Dvs 12kw efter copyright och jag bröder 100L på typ 20 minuter. Vet inte hur man räknar energiinnehåll osv i vatten med kjoul osv men total åtgång kw och angiven energi har jag 4.8 i copyright på min pappa som gör både vv och värme!
Vår totalförbrukning gick ner 1000+ kWh efter att vi installerade VVB. Och nu har vi alltid obegränsat med vv vilket inte alltid var fallet tidigare.A atego skrev:Men det går fortfarande åt MER Energi att värma vatten till 60 grader med en vvb än att låta en bergvärmepump göra ditt varmvatten. Oavsett vad får gör "COP" på din bv.
i en vvb har du 1:1 oavsett temperatur. Medans när du gör varmvatten med en bvp så har du alltid COP vilket gör att du får "får" gratis Energi (du hämtar energi i berget).
Jag tror du helt klart går back på att köra med vvb istället för att låta din bergvärme göra varmvattnet.
Min bergvärmepanna gör 125L vv ifrån 47 till 62 grader på 20 minuter med 4.5 i COP.
Att du "slipper" göra bergävrmen till 60 grader? Du tjänar inget på det
Pumpen har gått sedan 2002 nu med ett COP på kanske 3,2.
Men alla anläggningar är olika. Vår är speciell genom att den är underdimensionerad och inte själv skulle klara att komma upp i 60 utan tillskott på vintern.
Jag sparar ca 12.000 kwh när jag bytte ifrån Pellets till bergvärme.J Jehu skrev:Vår totalförbrukning gick ner 1000+ kWh efter att vi installerade VVB. Och nu har vi alltid obegränsat med vv vilket inte alltid var fallet tidigare.
Pumpen har gått sedan 2002 nu med ett COP på kanske 3,2.
Men alla anläggningar är olika. Vår är speciell genom att den är underdimensionerad och inte själv skulle klara att komma upp i 60 utan tillskott på vintern.
Som du säger alla anläggningar är olika, min pump är på 12kW, kan överklocka sig till 14-14.2 kortare stunder, med ett överdimitionerat hål på 150m med högt flöde. Därav så fint COP på 4-4.8 i COP.
En fantastisk investering jag gjorde 2020 som är det bästa jag gjort!
Förutom att prestostaterna hade läckt kylmedel, som IVT bytte till nya gratis i Sep så ser man väldigt fint COP ifrån Okt och framåt. i December förbrukade jag 495kwh och fick 2230 kwh värme ganska exakt 4.5 i COP.
Skickar med lite andra roliga bilder där man ser elförbrukning på huset ifrån elbils stolpen samt lite logger på pumpen och grafik Siffror är kul
Redigerat:
Skulle vilja säga att med dagens elektronikfyllda pumpar, så hinner du aldrig tjäna in nå pengar, alltid något som racklar och dyrt är det. Sen tror jag inte effektiviteten är så himla mycket bättre på en nibe 1215/25 mot säg en 1255. Vad är skillnaden i cop/scop hur mycket mer sparar man, och när har man tjänat in kostnaden för nya pumpen, alltså hur mycket effektivare är den ?
Något är fel i det du skriver...A atego skrev:
Du skrev "Min bergvärmepanna gör 125L vv ifrån 47 till 62 grader på 20 minuter med 4.5 i COP."
För att värma en liter vatten en grad så går det åt c:a 0,00116kWh.
15grader x 125 liter x 0,00116 = 2,175kWh.
Du skrev också att den arbetar med 3000W, ger såklart 3kWh per timma och 1kWh på 20minuter. Nu huvudräknade jag fram COP 2,5 men när vi räknar mer exakt är det COP 2,175, möjligtvis något högre om vi räknar med de värmeförlusterna du har under 20 minuter.
Min gissning är att där du läser av hur mycket du får ut är en estimering som inte stämmer med verkligheten medans den klockning av varmvattenprduktionen blir väldigt exakt då förlusterna under den korta tiden små.
Siffror är kul men några av dem ser direkt felaktiga ut så jag tror du skall kolla ditt system.A atego skrev:Jag sparar ca 12.000 kwh när jag bytte ifrån Pellets till bergvärme.
Som du säger alla anläggningar är olika, min pump är på 12kW, kan överklocka sig till 14-14.2 kortare stunder, med ett överdimitionerat hål på 150m med högt flöde. Därav så fint COP på 4-4.8 i COP.
En fantastisk investering jag gjorde 2020 som är det bästa jag gjort!
Förutom att prestostaterna hade läckt kylmedel, som IVT bytte till nya gratis i Sep så ser man väldigt fint COP ifrån Okt och framåt. i December förbrukade jag 495kwh och fick 2230 kwh värme ganska exakt 4.5 i COP.
Skickar med lite andra roliga bilder där man ser elförbrukning på huset ifrån elbils stolpen samt lite logger på pumpen och grafik Siffror är kul
Börjar vi med radiatorsystemet så ser det tokigt ut att returtempen är c:a 12 grader högre än framledningen. Kanske är det bara för att den har producerat varmvatten länge och den slingan står still, men kolla så att det bara är det.
Värre är returtempen från vvb som är 37,5grader medans temperaturen är 10-12 grader varmare i beredaren (vet inte vad som skiljer vv1/vv2). Det sjunker alltså 12 grader och det känns helt omöjligt eftersom det just i denna bild producerar varmvatten. 37,5 råkar dessutom vara exakt samma temperatur som den visar på framledning radiator, kanske en slump eller så är felet kopplat till det.
Skicka gärna en översiktsbild från IVT Geo 500 när den producerar värme också.
Jag är absolut ingen fan av IVT så ta detta inte helt opartiskt men grafiken är verkligen ful, ser ut som en skolelev har labbat lite med något HMI program i en lektion. Jag jobbar lite mer detta så kanske är jag yrkesskadad men jag hade aldrig ens på en engångs PLC kunnat med att lämna ifrån mig något som ser ut så.
Ecoheat 10 kW. Vår kompressor drar 2,8 KW och ger då 10 kW värme.
COP över året beror av ett antal faktorer, vilken framledning som behövs, brinetemp m m.
Den har behövt service tre gånger på 22 år. Senast femton år sen.
Besparingen över 22 år är cirka 25000 kWh per år. Således en bra investering.
COP över året beror av ett antal faktorer, vilken framledning som behövs, brinetemp m m.
Den har behövt service tre gånger på 22 år. Senast femton år sen.
Besparingen över 22 år är cirka 25000 kWh per år. Således en bra investering.
Nu får du lugna ner dig.P PHPersson skrev:Något är fel i det du skriver...
Du skrev "Min bergvärmepanna gör 125L vv ifrån 47 till 62 grader på 20 minuter med 4.5 i COP."
För att värma en liter vatten en grad så går det åt c:a 0,00116kWh.
15grader x 125 liter x 0,00116 = 2,175kWh.
Du skrev också att den arbetar med 3000W, ger såklart 3kWh per timma och 1kWh på 20minuter. Nu huvudräknade jag fram COP 2,5 men när vi räknar mer exakt är det COP 2,175, möjligtvis något högre om vi räknar med de värmeförlusterna du har under 20 minuter.
Min gissning är att där du läser av hur mycket du får ut är en estimering som inte stämmer med verkligheten medans den klockning av varmvattenprduktionen blir väldigt exakt då förlusterna under den korta tiden små.
Rad ret tempgivaren sitter efter vattentanken rent fysiskt på slingan så nu när den värmer varmvatten ser det felaktigt ut i grafiken. Rad ret är 0.2 grader kallare än varmvattan och det är därför, grafiken är lite missvisande. Du får klara på thomas som gör grafiken ifrån husdata.P PHPersson skrev:Siffror är kul men några av dem ser direkt felaktiga ut så jag tror du skall kolla ditt system.
Börjar vi med radiatorsystemet så ser det tokigt ut att returtempen är c:a 12 grader högre än framledningen. Kanske är det bara för att den har producerat varmvatten länge och den slingan står still, men kolla så att det bara är det.
Värre är returtempen från vvb som är 37,5grader medans temperaturen är 10-12 grader varmare i beredaren (vet inte vad som skiljer vv1/vv2). Det sjunker alltså 12 grader och det känns helt omöjligt eftersom det just i denna bild producerar varmvatten. 37,5 råkar dessutom vara exakt samma temperatur som den visar på framledning radiator, kanske en slump eller så är felet kopplat till det.
Skicka gärna en översiktsbild från IVT Geo 500 när den producerar värme också.
Jag är absolut ingen fan av IVT så ta detta inte helt opartiskt men grafiken är verkligen ful, ser ut som en skolelev har labbat lite med något HMI program i en lektion. Jag jobbar lite mer detta så kanske är jag yrkesskadad men jag hade aldrig ens på en engångs PLC kunnat med att lämna ifrån mig något som ser ut så.
Du ser att pumpen gör värme 24/7 förutom vid 2 tillfällen när den gör VV. Du ser också i grafiken att VV fream blir 63,6 grader när den gör VV. alltså kör den inte ut det i rad kretsen. ioch att de direkt efter tex 07.20 går ner till 33,47 grader på framvägen.
Min pump funkar fruktansvärt bra, kul med övervakning, uppkoppling imot nätet, vartalstyrd kompressor och vartalsstyrd brine
men hata du på.. finns alltid folk till allt. Detta är en logger, och inget som ska se fint, bara att pumpen gör det den ska, och den gör det jäävligt bra.
ja jag pratade om ett par olika saker samtidigt vilket va dumt och otydligt.P PHPersson skrev:
men när pumpen drar 3kw och jag får 12 kw värme, är vi överens om att pumpen har ettt COP på 4.5 då?
Jag tänker på den som är inringad med rött: Den är definitivt fel tänker jag?A atego skrev:Rad ret tempgivaren sitter efter vattentanken rent fysiskt på slingan så nu när den värmer varmvatten ser det felaktigt ut i grafiken. Rad ret är 0.2 grader kallare än varmvattan och det är därför, grafiken är lite missvisande. Du får klara på thomas som gör grafiken ifrån husdata.
Du ser att pumpen gör värme 24/7 förutom vid 2 tillfällen när den gör VV. Du ser också i grafiken att VV fream blir 63,6 grader när den gör VV. alltså kör den inte ut det i rad kretsen. ioch att de direkt efter tex 07.20 går ner till 33,47 grader på framvägen.
Min pump funkar fruktansvärt bra, kul med övervakning, uppkoppling imot nätet, vartalstyrd kompressor och vartalsstyrd brine
men hata du på.. finns alltid folk till allt. Detta är en logger, och inget som ska se fint, bara att pumpen gör det den ska, och den gör det jäävligt bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej... men jag kan gå med på COP 4. Men då måste vi veta var datan på 12kW kommer ifrån, var får du den informationen?A atego skrev: