Om ni redan visat förhandsvärderingen för banken blir det svårt att få dem att gå med på andra värderingar. Om jag var i din sits hade jag sett till att byta bank. Sen hade jag börjat om från noll med en ny värdering.
Hör dig för med flera banker vad dom kräver. Vissa banker har egna mäklarfirmor som de anlitar, andra låter kunden skaffa en mäklare som fixar värdringen och vissa banker kan tom tillåta att husleverantören gör en preliminär värdering av huset.

Det bästa är självklart om husleverantören kan göra det. Dom vill ju sälja huset, så dom kommer gladeligen skriva på det belopp som du vill ha.

Om banken godkänner en mäklare som du anlitar skulle jag kontakta flera mäklare och skriva:
Hej,
Jag ska bygga följande hus, på följande ställe. Eftersom kostnaden kommer att bli XXX måste jag ha ett förhandsbesked på att huset blir värt XXX. Skulle du vilja göra en förhandsvärdering på mitt hus och tror du att det kommer att värderas till XXX?
Vill mäklaren ha jobbet kommer han nog värdera det till det du vill ha, så länge det inte är helt uppåt väggarna.

Jag har precis skaffar byggnadskreditiv och hade en trilskande bank initialt. Nu har jag en bättre bank :).

Men om du ska sälja huset inom kort så är inte ovanstående att rekommendera. För första mäklaren kan ju ha rätt om priset. Fast ska du bo kvar ett tag så är ju resten bara en lek med siffror så att du kan få det lånet du vill ha :)
 
Om Tobins Q skulle vara korrekt när den är >1 skulle aldrig någon få möjlighet att köpa tomt, tomtägaren skulle alltid bygga själv och sälja.
Jag tolkar den mer som en generell bostadsbubbla (>1,5) och en tragisk utveckling i vissa glesbygdskommuner (<0,5).
 
Anna1984 skrev:
Om ni redan visat förhandsvärderingen för banken blir det svårt att få dem att gå med på andra värderingar.
Varför skulle det vara det? Marknader går upp och ner. Har man inget avtal med banken får man räkna med att de kan dra sig ur om det börjar blåsa.

TS har ju knappast bundit sig vid att låna av banken, eller hur? På samma sätt är banken inte tvungen att låna ut pengar.
 
Nimajneb skrev:
Om Tobins Q skulle vara korrekt när den är >1 skulle aldrig någon få möjlighet att köpa tomt, tomtägaren skulle alltid bygga själv och sälja.
Om du hade rätt skulle det inte finnas företag som livnär sig på att köpa tomter, bygga hus och sälja.

Det finns det. Du har fel.

Att bygga hus är tidskrävande, jobbigt och ett risktagande. Därför säljer man tomten i stället för att bygga hus och sälja.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Varför skulle det vara det? Marknader går upp och ner. Har man inget avtal med banken får man räkna med att de kan dra sig ur om det börjar blåsa.

TS har ju knappast bundit sig vid att låna av banken, eller hur? På samma sätt är banken inte tvungen att låna ut pengar.
Lugna dig. Jag pratar av egna erfarenheter. Men det kanske du också gör?
Men när jag hade en förhandsvärdering av en mäklare som jag gick till banken med och sen fick en högre värdering av en annan mäklare, valde min bank att gå på den lägre värderingen. Dom tyckte det var säkrast så. Därför skrev jag att det var SVÅRT, inte omöjligt, att få banken att gå med på andra värderingar.
Olika banker gör säkert olika värderingar ang detta, men det är min erfarenhet i alla fall.
 
Anna1984 skrev:
Lugna dig. Jag pratar av egna erfarenheter. Men det kanske du också gör?
Nej, det är det sunda förnuftet som talar. ;)

Jag tolkar din historia som att det blir svårt för banken att godta den högre av två värderingar, inte att det är den första som gäller (vilket jag tolkade ditt inlägg som).
 
Det troliga är nog att banken blir tveksamma om de får in en ny värdering som är betydligt högre än den första. Sedan beror det naturligtvis också på vilken relation mäklaren och banken har, hur trovärdiga de finner mäklarens värdering.
 
Vi byggde nytt 2012/2013 och jag kan inte minnas att vi hade någon värdering från en mäklare med i bilden när vi skaffade byggnadskreditiv. Vi gav uppgifter om huset, adressen, våra inkomster, ungefärlig värdering av befintligt boende samt vilket kreditbehov vi själva hade (som skulle backas upp med en budget). Därefter fick vi ett par erbjudanden (räntor) från olika banker och valde den för oss mest förmånliga.

Jag skulle nog, som redan föreslagits, kolla med flera banker.
 
Banker gör ju ofta skrivbordsvärderingar utan mäklare. Tack vare ett högt Tobins Q-värde kan man ju på vissa platser vara säker på att räkna hem ett "normalt" bygge.
 
Nyfniken skrev:
Banker gör ju ofta skrivbordsvärderingar utan mäklare. Tack vare ett högt Tobins Q-värde kan man ju på vissa platser vara säker på att räkna hem ett "normalt" bygge.
Ja, så är det förmodligen i vårt fall. Huset ligger mellan Uppsala och Stockholm.
 
Vad har TS räknat med att bygga för m2/pris?
 
Jag byggde själv ett nytt hus i Stockholm, pratade med flera mäklare om ett tänkbart värde. Men banken bestämde och fick en värdering av Skandiamäklarna på 3,7 miljoner. Sedan när huset var byggt ändrades värderingen till 5,5 miljoner av Skandiamäklarna. Tiden som hade gått var fyra månader och allt enligt plan.
Min erfarenhet är alltså att det är svårt att få en korrekt värdering initialt. Det gäller att räkna själv och göra en bedömning av värdet eftersom en mäklare inte vill/ kan göra en professionell bedömning. Skulle värderingen vara lägre efter byggnation skulle mäklaren tappa ansiktet inför banken och inte få fler uppdrag av banken.
Om byggnationen är kvalitetssäkrad gissar jag att värdering blir högre över lag.
Men stämmer er mäklaren värdering skulle inte jag bygga nytt, om jag inte var grabben med guldbyxorna....
 
Man vet aldrig vad ett hus är värt förrän man sålt det och konsumerat upp pengarna.*


(*Gammalt djungelordspråk)
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Självklart vill ju banken ha täckning för pengarna som lånas ut.
Husets värde ska ju täcka bankens risk.
Något oplanerat kan ju gå "snett" olycksfall, skilsmässa och vad det månde vara, kan ju göra att man inte kan bo kvar.

Det måste ju anses som sunt att banken avråder ibland.

Som privatperson lånar man ju inte ut pengar hur som helst, eller.....
 
Varje område har en viss tendens att få en maximal prisbild. På orter utanför tätorter får man i regel inte tillbaka pengarna på ett nybyggt hus (såvida man inte gjort bygget själv).
Ett bra exempel är ett hus i Hudiksvallstrakten där byggkostnaden är ca 3.500.000 kr men ändå har svårt att bli sålt för ca 1.000.000 kr lägre i utgångspris.
Tittar man på prisnivåerna för fastigheter så låg priserna som högst vid maj/juni 2011 för att sedan falla med 12-15 % (åtminstone) om man räknar bort Stockholm, Göteborg, Malmö samt kanske Uppsala och någon av de större städerna.
Alltså, det är inte säkert att man får tillbaka pengarna utanför tätorterna och därmed så blir värderingen lägre än nyggnadskostnaden (såvida det inte finns andra mervärden såsom sjötomt/havstomt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.