15 774 läst · 74 svar
16k läst
74 svar
Värdeminskning på hus efter kalhygge?
Sida 1 av 5
Förra året fick vi kalhygge på ena sidan av huset, i skrivande stund får vi det på andra sidan.
Problemet är att vi börjat fundera lite smått på att flytta men nu kommer marken se förjävlig ut i ett decennium eller två. Saken är att vi bor där de flesta skulle säga "mitt i ingenstans" så flyttar man hit gör man det för att komma bort från civilisationen samt att komma närmare skogen.
Så jag är lite orolig över värdet på huset, jag vet att man inte kan ge ett exakt svar men är det någon som har ett hum på hur mycket värdet på ett hus påverkas av att ha kalhygge runtomkring sig?
Flyttar man till ett hus med en annan persons skog runtomkring sig så kan man förstås räkna med avverkning så småningom, så det säger jag ingenting om. Lite dålig timing bara...
Sen kan man förstås ha åsikter om huruvida kalhyggen är rätt väg att gå vid avverkning men det är en annan diskussion.
För att fortsätta gnällandet lite; nu måste vi fälla de stora fina träd vi har på tomten. Förra året föll en stor gran på huset (och flera dussin i skogen) vid första stormen på grund av den plötsliga exponeringen för vind, det vill jag inte vara med om igen. Och när jag skriver det här inser jag också att marken de avverkar nu lutar mot huset, undra hur det blir med regnvatten mot krypgrunden samt om dricksvattnet kommer påverkas.
Problemet är att vi börjat fundera lite smått på att flytta men nu kommer marken se förjävlig ut i ett decennium eller två. Saken är att vi bor där de flesta skulle säga "mitt i ingenstans" så flyttar man hit gör man det för att komma bort från civilisationen samt att komma närmare skogen.
Så jag är lite orolig över värdet på huset, jag vet att man inte kan ge ett exakt svar men är det någon som har ett hum på hur mycket värdet på ett hus påverkas av att ha kalhygge runtomkring sig?
Flyttar man till ett hus med en annan persons skog runtomkring sig så kan man förstås räkna med avverkning så småningom, så det säger jag ingenting om. Lite dålig timing bara...
Sen kan man förstås ha åsikter om huruvida kalhyggen är rätt väg att gå vid avverkning men det är en annan diskussion.
För att fortsätta gnällandet lite; nu måste vi fälla de stora fina träd vi har på tomten. Förra året föll en stor gran på huset (och flera dussin i skogen) vid första stormen på grund av den plötsliga exponeringen för vind, det vill jag inte vara med om igen. Och när jag skriver det här inser jag också att marken de avverkar nu lutar mot huset, undra hur det blir med regnvatten mot krypgrunden samt om dricksvattnet kommer påverkas.
Kanske, kanske inte. Vi har närliggande kalhyggen som inte planterats om på åtminstone tre år.H Hybro skrev:
Men oavsett vilket så är det inte svaret på vare sig in fråga eller mitt problem.
Om huset ligger i en gles tall eller lövskog skulle jag tro att värdet minskar efter avverkning (om det inte kommer fram nån sjöutsikt), ligger däremot fastigheten inbäddad i en tät granskog ökar nog värdet då det kommer in ljus och luft på tomten efter att man avverkat omkringliggande skog.
Lagen ger en väl tre år att fixa ny skog. Sen tar det ju ett tag innan det som är sått eller planterat kommer upp. Vårat färskaste hygge tog väl en fem sex år innan man utan ansträngning kunde se de nya träden (som var menade att växa där).T Trunk skrev:
Du kan väl ha det som ett positivt argument för köparen. Skogen som växer upp där nu kommer förmodligen stå i 60-80 år, förutom någon gallring eller två på vägen.
Nu vet jag ju inte exakt hur nära skogen stod men det behöver inte vara en nackdel att skogen är borta. Det kan bli ljusare, luftigare och ett kalhygge kan inbjuda till annat än en tät odlad skog (tex lingon).T Trunk skrev:Förra året fick vi kalhygge på ena sidan av huset, i skrivande stund får vi det på andra sidan.
Är väl en smakfråga men personligen tror jag att jag skulle se det som en värdeökning men det beror ju främst på hur stor din egen tomt är. Är den relativt liten < (typ 4kkvm) så skulle jag ta det som värdehöjande har du större tomt än så, så att du redan hade bra med luft mot skogen då är det kanske mindre positivt men som andra sagt det beror ju mest på vad som är på andra sidan kalhygget. Är det bara mer skog blir det ju inte så stor skillnad, ligger fastigheten högt så man nu ser horisonten måste det ju anses positivt.
Bor också "mitt ute i ingenstans" och var omgiven av granskog.
När det började talas om slutavverkning blev jag väldigt bekymrad eftersom jag bott här länge och alltid haft skogen där.
Nu efter att jag vant mig är jag helnöjd.
Att få granskogen utbytt mot björk som man planterat på den ena sidan c:a 30 meter ut från min tomtgräns och sedan gran och blandad lövskog (med bl.a. björk, körsbär, lönn, ask, rönn och bok) som självföryngrar sig på de övriga sidorna ser jag som enbart positivt.
Tilläggas bör att markägarna är väldigt måna om djur och naturliv och gärna ser löv i sina bestånd.
Dessutom har jag fått en milsvid utsikt över landskapet vilket jag tycker är trevligt.
Så jag ser egentligen bara en nackdel med att skogen togs ner och det är att det blivit blåsigare men det är inte enbart av ondo det heller eftersom myggen minskat i antal och tidigare väldigt fuktig mark torkar ur lite snabbare.
Om värdet påverkas vet jag inte men om så är fallet högst troligt i positiv riktning.
När det började talas om slutavverkning blev jag väldigt bekymrad eftersom jag bott här länge och alltid haft skogen där.
Nu efter att jag vant mig är jag helnöjd.
Att få granskogen utbytt mot björk som man planterat på den ena sidan c:a 30 meter ut från min tomtgräns och sedan gran och blandad lövskog (med bl.a. björk, körsbär, lönn, ask, rönn och bok) som självföryngrar sig på de övriga sidorna ser jag som enbart positivt.
Tilläggas bör att markägarna är väldigt måna om djur och naturliv och gärna ser löv i sina bestånd.
Dessutom har jag fått en milsvid utsikt över landskapet vilket jag tycker är trevligt.
Så jag ser egentligen bara en nackdel med att skogen togs ner och det är att det blivit blåsigare men det är inte enbart av ondo det heller eftersom myggen minskat i antal och tidigare väldigt fuktig mark torkar ur lite snabbare.
Om värdet påverkas vet jag inte men om så är fallet högst troligt i positiv riktning.
Först 2 åren efter, kanske det ser rätt anskrämligt ut, Får det växa upp lite olika växter så blir det inte så tokigt.
Tänk också på att det är många som gillar när det är luftigt och ljust. Mindre knott. Du kan ändå inte påverka det. Det enda du kan göra är att ha visningar och ta in bud. sen får du ta ställning till hur du vill gå vidare beroende på livssituation och om du måste sälja eller inte.
Att skogsbruk skördar sin växtlighet är helt normalt och något som du som granne får acceptera.T Trunk skrev:Förra året fick vi kalhygge på ena sidan av huset, i skrivande stund får vi det på andra sidan.
Det fungerar likadant som vilken åker som helst, det är längre cykler och annan växtlighet bara.
Tror du skogen är planterad för att det skall se fint ut? 🙄
Om du ska sälja så är det ju "bara" att belysa de positiva sakerna med det, att det är ljust och luftigt, lite mygg och så vidare. Sen kommer ju säkert några spekulanter tänka som du att den fina skogen är borta och att det ser anskrämligt ut, men det kommer de göra oavsett hur annonsen ser ut.
För att besvara din fråga om värdeförändring så tror jag 50-500.000. Huruvida det blir plus eller minus beror på intressenterna. 😄
För att besvara din fråga om värdeförändring så tror jag 50-500.000. Huruvida det blir plus eller minus beror på intressenterna. 😄
Vad har du för nytta av att veta det? Du äger ju det hus du äger och det enda intressanta är väl vad det kan tänkas vara värt nu, vilket ingen här naturligtvis kan gissa. Vad det var värt innan kalhyggena är väl ganska irrelevant?T Trunk skrev:
Men!😲 TS skriver ju ”Flyttar man till ett hus med en annan persons skog runtomkring sig så kan man förstås räkna med avverkning så småningom, så det säger jag ingenting om.”Nissens skrev:
Varför så nedlåtande ton istället för att svara på frågan?