Vill bara tillägga, skippa inbyggnadmodeller av kyl/frys. Har det själv och idag skulle jag valt "vanliga" då det blir så mycket mer användbar volym. Sen kolla kylen så ni får hyllor i dörren hela vägen ner, jag har svårt att få plats med drickor på höjden

• Gilla
Krikkan
  • Laddar…
Krikkan Krikkan skrev:
Oj! Snyggt! Hur bred är din häll egentligen? Ugnarna ser ju små ut under den ;)
Det är en 90cm häll, den har 5 zoner att ställa kärl på. Blir lite för litet att bara ha en 60 häll över två ugnar.

När vi byggde vårt nya kök satte vi ugn och micro över varndra i ett högskåp brevid spisen, bra arbetshöjd.
Vi köpte en kombinerad micro med varmluftugn. Ibland behövs 2 ugnar, så håller helt med dig.
Det jag gillar mest med vårt kök är upphöjd diskmaskin, slippa böja sig ner för att plocka i/ur. Mest pga. ett gammalt diskbråck.

T tarevarg skrev:
Nu har jag inte läst alla svar, men OM du har fönster som öppnas utåt, då kan diskhon vara centrerat under fönstret, alltid trevligt att drömma sig medan man står där. Du har ju ett stort kök, varför inte fundera på att ha matsalen också under fönstret. Undrade också på hörnbänkskåpets mått, det stämde inte på skalan för mig.
Jag antar också att du måste anpassa dig för utsugsplats vid spisen och för vattenledningen vid diskhon, därför har jag inte flyttat dem mycket. Höger om spisen kan du bara ha öppna hyllor i stället för väggskåp för att få det luftigt. På den tredje väggen har jag ritat lite extra med högskåp som avslutas med en vitrindel. Ni har ju ett stort kök, platsen räcker mer än väl. Kommentera gärna.
Fönstret ner i bild öppnas utåt, fönstret på vänstra väggen öppnas innåt. Jo visst är det trevligt att stå vid fönstret, men är det inte trevlig att lite av arbetsytan hamnar vid fönstret också då? Står ju sällan och handdiskar pga diskmaskin. Att ställa skåp längs motstående väggar som du gjort nu blir för trångt. Rummet är bara ca 3 m kortare vägen, dvs 180 cm mellan skåpen. Ett bord är minst 80 brett, dvs en halvmeter på varje sida. Det blir svårt att öppna skåp och frys, omöjligt att ta sig till/från fönsterplatsen om det sitter nån längre ut vid bordet redan. Tror hörnbänkskåpet är 88*88cm.
Utsug och vatten går flytta, kommer ändå dra nya rör.
Har du öppnat hyllor i ditt kök? Jag har alltid funderat på vad man förvarar på såna, eftersom dammet i ett kök är sådär kladdigt fettigt, särskilt nära spisen.

• Gilla
tarevarg och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Krikkan Krikkan skrev:
Vi har ritat säkert 30 olika ritningar, men jag tycker inte nåt blir riktigt riktigt bra.
Bara en liten fundering (kan ha missat det här i tråden).

Har du funderat på att ta hem några proffs på köksplanering för några timmars genomgång på plats?
Innan vi byggde ett nytt kök i somras hade vi både Puustelli och Ballingslöv på hembesök, gratis dessutom utan köptvång. Mycket väl använda timmar, vi fick två superbra förslag från bägge som iofs hade ganska likvärdiga lösningar. Valet blev till slut en liten kombo av bägge, priset avgjorde till Ballingslövs fördel.
Vi är extremt nöjda med att vi tog den här hjälpen, det hade aldrig blivit lika bra om vi enbart ritat efter egna huvuden :)

Redigerat:
FamiljenL FamiljenL skrev:
[bild] Gjorde en mycket enkel skiss (lite kladdig). Över alla bänkytor kan du ha överskåp. Ett ev städskåp får plats i bortre hörnet och dessutom onödigt eftersom villan är 200 kvm. Du behöver inte mer skåp än så här.
Vad är mellan hällen och kylen? Ett högskåp? Det tror jag funkar dåligt, man vill ju ha lite fri bänkyta på vardera sida om spisen för att inte handtag på stekpanna och sånt ska hänga utanför kanten.

Trädgårdsnovis Trädgårdsnovis skrev:
Jag hade nog gjort så här. Se bilder. Sen kan man välja att lägga till en vinkyl istället för det smala skåpet bredvid diskmaskinen (skåpet bredvid diskhon). Finns smarta som bara är 20 cm breda och rymmer 7 flaskor. Alternativt, lägg till en köksö. Då får man automatiskt sittplatser i köket samt att man har extra arbetsyta och fler bänkskåp för förvaring. I denna finns det också möjlighet att installera en vinkyl.
[bild] [bild]
Hoppas du fått någon inspiration! Lycka till!
Hade gärna haft diskmaskinen närmare under väggskåpen, men tycker inte att det ser ut att funka. I det där förslaget, var står du när du lyfter saker ur diskmaskinen och in i skåpen? Ryms man verkligen på 20-30 cm? Eller får man stå framför vasken och lyfta allt upp på bänken och sen in i skåpet? Jag tror inte jag når över diskmaskinen och till väggskåpen.

• Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Utifrån ditt ursprungsförslag så skulle jag byta plats på vask och diskmaskin.
Den rejäla arbetsytan får du då kring hörnet och ett hörnbänkskåp 90x90 rymmer riktigt mycket.
Vasken hamnar framför fönstret och du får en mindre avställnigsyta mellan vask och spis. Det viktiga är att arbetsytan är stor och sammanhängande och då har du inget annat alternativ än hörnet. Själv bakar jag mycket bröd i mitt motsvarande hörn.
Sedna skulle jag sätta väggskåp med inbyggd fläkt. Man får faktiskt rum med en hel del i det skåpet om man tar ett vanligt väggskåp och sågar ur för fläkten. Väggskåpen kan då gå från båda håll till fönstret. Själva har jag vanlig 60-spis och stor micro med varmluftsugn, vilket ger flexibilitet.
Att lyfta upp porslin rakt upp från diskmaskin till väggskåp är en riktigt bra grej, så glöm inte bort den om du väljer en annan layout än den jag föreslår.

• Gilla
S 3/6
  • Laddar…
K kbladh skrev:
Lustigt nog så har vi ett kök som till viss del överensstämmer med första inlägget. När vi gör om köket (som är från 1978) så kommer vi att ändra en detalj som vi tycker funkar dåligt nu. Och det är (som i originalinlägget) att vi vill inte längre ha diskhon så nära hörnet på bänkskivan. Vi vill ha diskhon framför fönstret och mer mot mitten på bänkskivan som en del ritat ovan.

För oss är det viktigt med bättre åtkomst till diskhon. Om en person skalar potatis i diskhon och en person skivar grönsaker till höger om diskhon så blir diskhon totalt blockerad, om diskhon är nära vinkeln i bänkskivan. Så det blir ett kök som bara två personer kan arbeta (effektivt) i. Om en person står framför diskhon så måste diskhon vara åtkomlig på båda sidor om den personen.
Mats-S Mats-S skrev:
Bara en liten fundering (kan ha missat det här i tråden).

Har du funderat på att ta hem några proffs på köksplanering för några timmars genomgång på plats?
Innan vi byggde ett nytt kök i somras hade vi både Puustelli och Ballingslöv på hembesök, gratis dessutom utan köptvång. Mycket väl använda timmar, vi fick två superbra förslag från bägge som iofs hade ganska likvärdiga lösningar. Valet blev till slut en liten kombo av bägge, priset avgjorde till Ballingslövs fördel.
Vi är extremt nöjda med att vi tog den här hjälpen, det hade aldrig blivit lika bra om vi enbart ritat efter egna huvuden :)
Faktiskt inte. Lät några proffs rita förslag åt oss när vi gjorde om köket i lägenheten, men vi var inte särskilt imponerade. Försöker dessutom att träffa så få människor som möjligt, så det är inte aktuellt att ta dit nån det närmaste halvåret.

Ett tips är att ta en kombiugn, micro och varmluftsfläkt i ett typ.. och ett bra ställe (på din första ritning) att sätta den på är i högskåpet .. dvs ta den imellan de två skåpluckorna.. lämplig arbetshöjd.. men lite svårare att komma åt vissa skafferivaror (men om ni har mycket köksmaskiner som inte anv så ofta.. är de perfekta o ha ”uppåt”)

(y)

Ett förslag (finna fler): https://www.ikea.com/se/sv/p/anraetta-kombi-mikrovagsugn-med-varmluft-rostfritt-stal-10411765/

Krikkan Krikkan skrev:
Vad är mellan hällen och kylen? Ett högskåp? Det tror jag funkar dåligt, man vill ju ha lite fri bänkyta på vardera sida om spisen för att inte handtag på stekpanna och sånt ska hänga utanför kanten.
Nej, det är inget högskåp - de ville ju ha kyl och frys bredvid varandra. Det är ett bänkskåp som är 60 brett. Där vill man nämligen kunna ställa mjölken när man lagar mat etc.

Krikkan Krikkan skrev:
Utsug och vatten går flytta, kommer ändå dra nya rör.

Då är det ju ändå lättare att planera, om du kan flytta både el, vatten, avlopp och utsug. Eftersom rummet är rektangulärt, ska högskåpen helst vara på kortsidorna, och matbordet helst vid fönstret, då rummet blir trevligast att vistas i. På långväggarna kan man placera även smalare skåp, behöver inte vara 60 djupa, med glasdörrar om man så vill. Sen är det att det ska vara plats mellan funktioner vid sidan av spis likaså vid sidan av diskbänk. Du kan klippa ut alla element(köksskåp mm) i papper och rita upp köket på en ark, då kan du flytta dem små lapparna på köksritningen om och om igen, tills du blir nöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.