Keiller Keiller skrev:
Jag menade spis, diskmaskin och diskho vid samma vägg. Åtminstone ho och spis för att slippa kladd på fönster
Ah, jag läste nog slarvigt. Du menar typ såhär?
Illustration av en planlösning för ett rum med möblering och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Goteborg Goteborg skrev:
kan inte tänka annat än att hålla med.
Det gör också arbetsytan lite större istället för 2 små arbetsytor.
Ser ut som en väl planerad planlösning av ett kök.
Nja, att få diskhon mitt för fönstret gör ju arbetsytan mellan hon och spisen rätt liten? Ytan vid kylen är ca 130 cm lång, den mellan spis och ho 120 cm. Är det för små sammanhängande ytor?

• Gilla
Spej
  • Laddar…
Spisen i hörnet (tror dock att det medför en häll på max 60) och diskhon mitt framför fönstret är mitt förslag. Inbyggnadsmicro är väl värt pengarna enligt min personliga smak.

Mina sista kök så har jag köpt ugn plus en kombinerad micro och ugn.
Då får man både och på liten yta.
Suveränt med två ugnar när man ska ha mycket mat i olika temperaturer.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för stommar alltså bredd? Gillar verkligen inte dom två små inknödda stommarna får det att se lite rörigt ut. Speciellt den brevid högskåpet.

Liknar vårt kök vi skippade högskåp helt och hållet och körde på lådor hela vägen istället.

Varför vill ni ha två ugnar? Är dte inte bättre att köra på en dyrare 4d luftugn istället om man vill köra många plåtar samtidigt?

5FEQXXatmE3hkn6lKuzRZL_4DTS-txeTYUfS4cTlEv7u4kovjcp8fIuuoJ7t5Cm0qUuIsoBsG7x6vCesIPWIYNBFbDKRjSxoNIO1tGAVoYPN4qRLh9Moxjo98pp4Cx47vkPEy2GNgTVBTnFz4s5AHP094M90aahJxwsMX9AGOXqJUWLb2g10-Zt_8zeOXFAjuMPUIqpKq0wsUIo-llMxlyp035AHudFXwsqrP7lWViZr2SlCtzRcjFNwQPjYNjqDsYSa7a_nUUEDbsHjzz7kh8edpzS2Dg1YQqRxrrdkw4uGqAsA0Cqn_vyFcUPbaGZE4qKJcduNYqApFufEDqx5d3LcX29OrLZQCgYon7VGxzkUP85M50BDbnLWm5MyoTJfHWIZUg6MnqWqNCcctM7I5KOcM9YA1T3rliAmBSNkEhEde0ZyRqnPKGUtNH2fSoEMMutxTELcBulwdNDXnwK4O4mDqpIRxVm7duKgR75ALr2snTDx4krK-DvvqN9UXS9amKRZFQ_lOT-_d7FpBmgy4xKD8ZwuD5fAg01Kw2awrnKSkBwwwJRnGe2mb1lRgl0UZUZEgTJD7u75Fko9JD8NgUW7LJL9gxF-Li7jXW46Pb_2bgJF0SWq5eM-EOQJSFnQSgXQ3OqNF5cGmaSv9nXVtt1tD0rsvgoN8O16F4ZDS_dDg5_c6gacGjFBBDu0=w1699-h1274-no

Jag tycker inte det spelar någon roll att diskhon inte är centrerad mot fönstret. Det år viktigare att ha en bra arbetsyta mellan vask och spis.

Jag hade också haft överskåp över spisen också.

Diskmaskinen är lite långt från alla skåp.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Krikkan Krikkan skrev:
Nja, att få diskhon mitt för fönstret gör ju arbetsytan mellan hon och spisen rätt liten? Ytan vid kylen är ca 130 cm lång, den mellan spis och ho 120 cm. Är det för små sammanhängande ytor?
Det rekommenderade måttet för en huvudbänkyta är 80-120 cm.

Jag tycker ditt förslag i trådstarten var ett av de mest praktiska köken som folk har startat trådar med. Trevligt att kunna se ut när man står vid arbetsbänken men det kräver att man tänker till lite extra med belysningen när man inte har någon överskåp att sätta Led-lister under.

Ugn och/eller mikro går bra att ha i högskåpet och det lär inte kräva bredare passbit mot hörnet än vad luckor kräver.

• Gilla
Krikkan
  • Laddar…
Ingen riktig input på kökslayout mer än att man kan inte få för mycket arbetsyta och för mig som gillar att laga mat så är de definivt värt två ugnar eller den ena som kombi iaf. Oerhört mycket värt om man vill köra saker på väldigt olika temperaturer..

/Mikael

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Har du plats för en bredare ugn så har t.ex. Lofra en dubbelugn på 70 cm så behöver du inte få plats med två stycken. Finns i fler färger. En sån här är min dröm men tyvärr för saftigt pris för oss i nuläget .

• Svart Lofra dubbelugn på 70 cm med keramikhäll och gulddetaljer.
    Skapa konto
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag tro att det är trevligare att ha matbordet vid/under fönstret. Två förslag för att åstadkomma detta.

Det ena är att plocka bort alt på 4500-fönster-väggen och kondensera det på motsatt vägg brevid dörren. Sätt sedan bordet, vridet 90 grader på 3150-fönster-väggen. Detta ger lite mindre bänkyta / skåp och det blir antagligen lite trångt mellan bordet/stolarna och bänkyta på 4500-dörr-väggen där ju både spis och diskbänk nu måste vara, så det blir kanske inte lysande.

Förslag två är typ samma, men i stället för att plocka bort från alt 4500-fönster-väggen så låter man diskho vara kvar och avslutar där fönstret slutar. Sedan sätter man förslagsvis ett grytskpå nära dörren, sedan spisen och fortsätter med skåp/bänk/högskåp innåt. Då kan man ha sådanna saker man inte normalt behöver komma åt när man åter längst in.

Blir detta bättre än dina andra förslag? Ingen aning. Möjligen kan det vara värt att flytta in några stommar (eller motsvarande flyttlådor etc), ett bord och några stolar för att se vad som känns trångt och vad som är ok. Kan, tycker åtminstone jag, vara svårt att se vad som är tillräckligt utrymme.

Sedan tycker jag du gjort helt rätt. Ritat massa olika förslag och sedan funderat på vilket du tycker bättre om än de andra. Du kommer säkert att kunna rita ännu flera förslag efter denna tråden, men det är ju bara att jämföra med det ni just nu tycker bäst om, och så bestämma om ni tycker om det nya bättre.

Spis med dubbelugn finns även 60 bred, så en sådan skulle ju kunna vara ett alternativ.

Tänkte också på bordet, skulle en köksö som dubblerar som bord kunna vara ett alternativ? Då får ni både mer arbetsyta och mer förvaring.

Tycker ditt förslag påminner mycket om vårt kök. Se bilder. Vi har spisen i hörnet och sedan, ugnen inbyggd i skåpet, sedan ett vitrinskåp med porslinet. Mikro och ytterligare lådor har vi vid ingången på en yta som nog varit svår att nyttja. Barbordet nyttjas sedan länge uteslutande till förvaring, men funkar bra att hänga vid när man är många i köket!
Diskmaskinen är trasig, men ska vara i den öppna sektionen.

• Ett användarkök med rostfri kyl, hörnspis, inbyggd ugn, och vitrinskåp fyllt med porslin.
    Skapa konto
  • Kök med brun skåpinredning, hörnspis, inbyggd ugn, vitrinskåp och barbord använt för förvaring.
    Skapa konto
  • Hemkök med hörnplacering av spis och inbyggd ugn, vitrinskåp och barbord med förvaring.
    Skapa konto
Krikkan Krikkan skrev:
. I den här lösningen får vi in två ganska stora arbetsytor, där man kan jobba utan att vara i vägen för varandra. Men jag får inte till den andra ugnen.
Kan man sätta ugn i högskåp mot vägg?
.
Vi har 24 cm mellan ugnsluckans kant och väggen och det känns ibland lite trångt när jag ska ta ut stora plåtar eller tunga plåtar. Du kan ju testa att ställa ett hinder 1dm från en ugn (eller om ni inte har ett kök alls nu, något liknande som tex ett skåp) och se hur det känns för dig.

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Om det är brist på arbetsyta och/eller förvaring i dina förslag så skulle jag nog överväga att byta ut den avgränsande väggen (som ni funderar på att återställa och den som köksbordet står mot på er 1a skiss) och ersätta denna med en kombinerad köksö och matplats (för 4 p, matplatsen placerad i köksöns förlängning). Då kan ni offra lite av er skissade arbetsyta på bägge sidor av diskhon mot att ni får mer arbetsyta på köksön. Dessutom så skulle ni kunna hänga mindre överskåp eller ha öppna hyllor ovanför köksön och därmed begränsa känslan av att ha en "helt öppen" lösning mellan kök och vardagsrum. Den förvaring som ni får i köksön + hyllor skulle kunna göra att ni kan offra delar av högskåpet för en ugn/micro.

Köksön kan stå fritt eller i anslutning mot en vägg. Matplatsen vid köksön kan antingen vara fast ... eller i form av en lös skiva som man antingen drar ut eller fäller ner (som ett gammaldags fällbord). Det sista fungerar ju hyfsat om ni bara använder köksbordet då och då ... men om ni vill ha bordet tillgängligt varje dag spå är det bättre med en fast bordsskiva.

... bara lite idéer !

• Gilla
Krikkan och 1 till
  • Laddar…
V
Utan att kolla i detalj hade jag nog satt högskåp längst hela väggen där du satt kyl och frys nu. Då får du en lång arbetsbänk och supermycket förvaring. Sen en sådan här lösning i hörnet: https://pin.it/7pzNfYc

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.