J
Vet ej om det har kommenterats, men hörnet till vänster om hon - väggskåpen. Ska de sitta så? Kommer sannolikt slå luckorna mot varandra. Dessutom blir utrymmet i hörnet svåråtkomligt.

Jag har haft ett mycket snarlikt kök för inte längesen. Då hade vi ett skåp i precis ett sådant hörn anpassat för hörn. Blev både snyggt och stort. Till höger strax innan ditt fönster hade vi då ett smalt skåp, 30cm. Vi hade inget fönster där men dock fläkten/spisen.

Ugn i högskåp förstår jag inte varför folk ”klagar” när det kommer till utrymmet. Vi har nog ett mindre kök än det här idag. Men ugn i högskåp.
I gengäld har vi under hällen två jättelådor med plats för grytor och stekpannor.
Vi hade haft varken mer eller mindre plats om ugnen varit under spisen. Kastruller måste ju förvaras någonstans och de hade således placerats i skåpet där ugnen är idag.
 
Tycker främst att det är faktumet att man går miste om bänkyta som är största nackdelen.

I mitt förra kök hade vi 3st snuttar om 40cm som all bänkyta i köket. Då sköttes all beredning vid matbordet istället och det funkar ju det med
 
Ett sätt som vi har gjort är att sätta in två ungnar bredvid varandra. Den ena är vanlig ugn och den andrar kombination med ugn/micro. Sedan är hällen centrerad över båda ugnarna.

Att ha två ugnar är härligt när det är stormiddag på gång.
Två inbyggda ugnar bredvid varandra under en spishäll i ett modernt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
J
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker främst att det är faktumet att man går miste om bänkyta som är största nackdelen.

I mitt förra kök hade vi 3st snuttar om 40cm som all bänkyta i köket. Då sköttes all beredning vid matbordet istället och det funkar ju det med
Men det beror ju på.
I vårt fall hade vi haft högskåpet oavsett. Det har ju massor med utrymme både ovan och under ugnen och hade behövts hur som.
I vårt fall hade man bara bytt plats på ugn och kastruller, och vi hade haft varken mer eller mindre plats.

Men det är sannolikt olika från kök till kök.
I detta fall vet jag inte. Beror väl lite på hur kastruller och annat tänkt förvaras, för som sagt, det blir bra med utrymme för sådant under en häll och för mig är det måste att ha just kastruller och tunga pannor i direkt närhet till spisen. Det kan man ju ha ändå såklart, alldeles bredvid t ex, men det är värt att tänka på.
 
Vi har 80-lådor under hällen och jag tycker att det är proppfullt i dessa lådor med kastruller/stekpannor och kryddor i den mindre lådan högst upp. Men jag antar att jag har haft värre kastrullskåp, det är bra att ha i lådor så att man kan dra ut och få lite överblick. Men gott om förvaring tycker jag nog inte. :)
 
J
S Sackaros skrev:
Vi har 80-lådor under hällen och jag tycker att det är proppfullt i dessa lådor med kastruller/stekpannor och kryddor i den mindre lådan högst upp. Men jag antar att jag har haft värre kastrullskåp, det är bra att ha i lådor så att man kan dra ut och få lite överblick. Men gott om förvaring tycker jag nog inte. :)
Jag vet inte hur du fått mer plats någon annanstans förutom att bara addera fler lådor för ändamålet? :)

En 80-låda är ju en 80-låda och det är en 80-låda även i ett skafferi, högskåp, eller vad det nu är.
Poängen var ju att det tycktes vara utrymmeskrävande med ugn i högskåp, men i många fall blir det ett nollsummespel. Utrymmet du tar i ett högskåp får du igen i stora lådor under hällen.
Men - beroende på planering såklart.
 
Haha.. Jag insåg att vi har 7 stekpannor (pannkakslagg, plättlagg, 2 st vanliga 28 cm teflon, 1 liten teflon, 1 traktörpanna, 1 kolstålspanna) + ett glaslock... Antar att man skaffar mer kärl om de får plats. Men lådan är full..
 
J
S Sackaros skrev:
Haha.. Jag insåg att vi har 7 stekpannor (pannkakslagg, plättlagg, 2 st vanliga 28 cm teflon, 1 liten teflon, 1 traktörpanna, 1 kolstålspanna) + ett glaslock... Antar att man skaffar mer kärl om de får plats. Men lådan är full..
Ja - den blir såklart full om man packar den full :)
Vår är också full.
Men det hade det varit i högskåpet där ugnen är också.. :)
 
Jag skulle ha kylskåpet nära hällen - ofta behöver man saker ur kylen när man lagar mat och då är det inte så kul att behöva gå ända bort till andra sidan. Särkilt inte om man kokar något som man behöver röra i hela tiden (trots att induktionen gör att man inte behöver ha lika bråttom).
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Nu har jag inte läst alla svar, men OM du har fönster som öppnas utåt, då kan diskhon vara centrerat under fönstret, alltid trevligt att drömma sig medan man står där. Du har ju ett stort kök, varför inte fundera på att ha matsalen också under fönstret. Undrade också på hörnbänkskåpets mått, det stämde inte på skalan för mig.
Jag antar också att du måste anpassa dig för utsugsplats vid spisen och för vattenledningen vid diskhon, därför har jag inte flyttat dem mycket. Höger om spisen kan du bara ha öppna hyllor i stället för väggskåp för att få det luftigt. På den tredje väggen har jag ritat lite extra med högskåp som avslutas med en vitrindel. Ni har ju ett stort kök, platsen räcker mer än väl. Kommentera gärna.
 
  • Ritning av ett kökslayout med beteckningar för disk, spis, kyl, och skåp samt måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tarevarg skrev:
Nu har jag inte läst alla svar, men OM du har fönster som öppnas utåt, då kan diskhon vara centrerat under fönstret, alltid trevligt att drömma sig medan man står där. Du har ju ett stort kök, varför inte fundera på att ha matsalen också under fönstret. Undrade också på hörnbänkskåpets mått, det stämde inte på skalan för mig.
Jag antar också att du måste anpassa dig för utsugsplats vid spisen och för vattenledningen vid diskhon, därför har jag inte flyttat dem mycket. Höger om spisen kan du bara ha öppna hyllor i stället för väggskåp för att få det luftigt. På den tredje väggen har jag ritat lite extra med högskåp som avslutas med en vitrindel. Ni har ju ett stort kök, platsen räcker mer än väl. Kommentera gärna.
Det där blir ruggigt trångt runt bordet, tror man blir tokig i längden

Ritning av kökslayout med måttangivelser och trång passage runt matbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Men nej, man kan inte ha bara 40 cm mellan ho och häll. Vilken köks-mardröm. Det är ju där matlagningen sker. Minst 80 cm ska det vara.
 
  • Gilla
Krikkan och 1 till
  • Laddar…
Enkel handritad skiss av kökslayout med bänkytor, diskho, spis och överskåp, markerat städskåp i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde en mycket enkel skiss (lite kladdig). Över alla bänkytor kan du ha överskåp. Ett ev städskåp får plats i bortre hörnet och dessutom onödigt eftersom villan är 200 kvm. Du behöver inte mer skåp än så här.
 
J jaronsso skrev:
V
Ugn i högskåp förstår jag inte varför folk ”klagar” när det kommer till utrymmet. Vi har nog ett mindre kök än det här idag. Men ugn i högskåp.
I gengäld har vi under hällen två jättelådor med plats för grytor och stekpannor.
Vi hade haft varken mer eller mindre plats om ugnen varit under spisen. Kastruller måste ju förvaras någonstans och de hade således placerats i skåpet där ugnen är idag.
Vi ritade vårat kök från början med ugn+micro i högskåp. Vi strök det för att istället få mer bänkyta. Visserligen tappade vi en låda på den manövern, men det var ändå värt det då bänkyta är viktigt i ett kök.

När man ritar nytt kök måste man våga ifrågasätta och även utmana sig själv. Vi gick från gigantiskt kök med enorm förvaringsmöjlighet till lite mer normalt kök. Det ledde till att vi gjorde oss av med vissa saker som inte direkt används (den där extrakastrullen, våffeljärnet som plockas fram en gång om året osv) och en del bulkköp av mat (typ när det är pangerbjudande på konserver eller liknande) förvaras i matkällare istället för i köket.
 
Krikkan Krikkan skrev:
Har, som så många andra på detta forum, råkat bli med hus. En betongklump från 50-talet som av sina senaste ägare fått en rejäl uppfräschning. Ja, tyckte nog dom alltså. Förra ägaren rev ut väggar, så att huset trots sina knappt 200kvm bara har 3 sovrum. Förra ägaren drog ny el, med lampkabel liggande löst i nedreglade innertak.
Förra ägaren satte in ett IKEA-kök med samma finess, bänkskivan var skarvad av 8 bitar, varav en del inte var i nivå med varandra. Elen till spisen i en kabel liggande löst under skåpen. Vattenrören skarvade någonstans bakom en vägg, vi har inte hittat skarven än. Luckorna hängande snett för att gångjärnen inte är ordentligt fastskruvade. Ja, ni fattar.

Men det gamla köket har redan flyttat ut (tack fejans köp och sälj) och det börjar vara läge att bestämma hur det nya köket ska se ut. Vi har ritat säkert 30 olika ritningar, men jag tycker inte nåt blir riktigt riktigt bra. Vi vill gärna få in hel kyl och frys, 2 ugnar (behöver man 2 ugnar?), maximal förvaring och bra arbetsytor. Jag vill gärna ha en matplats i köket, det finns såklart utrymme för en matplats även i vardagsrummet, men till när man bara ska äta frukost, lunch, bara är familjen hemma, så tänker jag att det är skönt att slippa bära maten så långt.

Det här är mitt bästa förslag hittills.

[bild] [bild]

Som ni ser har köket två ytterväggar. På andra sidan den övre väggen är en toa och hall. På andra sidan väggen till höger finns vardagsrummet, med ett parkettgolv vi tänkte försöka spara. I dagsläget finns ingen vägg mellan kök och vardagsrum, men i husets ursprungliga planlösning var där en vägg. I den här lösningen får vi in två ganska stora arbetsytor, där man kan jobba utan att vara i vägen för varandra. Men jag får inte till den andra ugnen.
Kan man sätta ugn i högskåp mot vägg? Eller blir det för trångt att få grejer in och ut? Ett annat alternativ vi diskuterat är att byta ut frysen mot ett högskåp för ugn och istället ha frys i källaren plus ev en halvhög frys under bänken, på bekostnad av viss förvaring då.

Eller har du ett helt annat förslag? Jag har försökt rita kök där jag lämnar öppet mellan kök och vardagsrum, det är ju så man vill ha nuförtiden, men jag får inte till nåt bra. Tar tacksamt emot förslag på hur det skulle se ut.
Med fler överskåp blir det större bänkyta och
bättre arbets- och stämningsbelysning

Ta bort högskåpet och ventilationskupan och ge plats åt att förlänga arbetsbänken åt höger. Högskåpet och ventilationskupan kan ersättas med skåp över den åt höger förlängda bänken. Det vänstra av detta får bli ett fläktskåp med lite högre höjd över spisen än den övriga raden av överskåp.
Flytta spisen åt vänster, så att det får plats två lika breda underskåp till höger om spisen. Skåpen över bänken kan då linjera med dem under. I överskåpet närmast till höger om fläktskåpet får en micro plats.
Har Du tänkt på, att en spis med två ugnar är mycket användbart, när man lagar en trevlig middag. Om Du till exempel ska servera rostbiff med potatisgratäng, är det verkligen bekvämt med två ugnar.
Du offrar lite plats i högskåpet men får nästan igen det i de nya skåpen över bänken. Det viktigaste är dock, att Du får mer arbetsyta, vilket man sällan kan ha för mycket av i ett kök.
Går det att ha diskbänk hela vägen längs fönsterväggen?
Kanske en infälld induktionshäll med ugn under?
Jag har själv en mer än tre meter lång, rostfri diskbänk. Underbart, när det ska lagas julmat, till exempel.
Tänk på att ha så stora diskhoar som möjligt. Utmärkt när stora ugnsfasta formar ska diskas. Sådana som diskmaskinen varken rymmer eller klarar att få rena.
Vidare, vilket är en viktig trivselfaktor, med fler överskåp får du mer plats för bänkbelysning. Den kan gå från skåpet till höger om kyl-frys-kombinationen, under skåpet till vänster om fönstret och vidare under skåpen till höger om fönstret. Raden av underskåpsbelysning kommer att brytas av belysningen i fläktens undersida. Du kan låta en elektriker ordna så, att den styrs av samma dimmer som den övriga belysningen under skåpen. Men fläktbelysningen kan mycket väl vara sin egen och slås på med en brytare utan dimmer i fläkten.
Sätt LED-downlights som kan dimras från kraftigt arbetsljus till varm stämningsbelysning, när middagen är klar att ätas. Skaffa downlights med LED-ljus som får varmare ljus, när ljusstyrkan minskas. En förändring av färgtemperaturen från 2 700 K till 2 000 K är inte fel. Dim-to-warm är beteckningen.
Slutligen ett ordspråk från Tyskland – lyssna på alla råd men följ inget.
Lycka till!
 
  • Gilla
Krikkan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.