S Sackaros skrev:
Vi har ugn och micro i högskåp mot vägg, med en passbit på kanske 30 cm mellan. Det fungerar bra. Jag gillar verkligen inte att er vask inte blir centrerad mot fönstret. Tycker att det ser illa ut (hoppas att det är ok att jag uttrycker mig så rakt). Något annat jag tänkte på att jag själv nyligen har kikat på ikeaköksdelar och jag tycker nog att hörnskåpen av den andra modellen känns vettigare att använda. Något att fundera på i alla fall. Men lådor är ju bra och det maxar ni på nuvarande planlösning. Jag tycker nog att en fläkt under skåp skulle vara snyggare, men det är ju en smaksak. Jag gillar inte huvfläktar.
Det finns gamla bra regler från den tid då det fanns vissa krav om standard och utformning på rumsindelning men framför allt kök, trappor och hygienutrymmen. Det kallades att husen skulle ha God bostadsstandard.
När det gäller kök bör man komma ihåg att bänkytan mellan spisen och vattenkranen är husets viktigaste yta. Den ytan blir bara bättre ju längre den är upp till en längd av ca 1,8 meter.
Avsaknad av centrering av diskho går att trolla bort i inredningen medan längden på arbetsytan är viktigast för såväl funktion som trivsel.
Två ugnar finns i många spisar.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det där blir ruggigt trångt runt bordet, tror man blir tokig i längden

[bild]
Beror på hur familjen ser ut, om de behöver ett brett bord. Min tanke var att flytta alla högskåpen, då ser hela köksinredningen luftig ut på tre sidor. Sen kan man byta skåpen runt spisen, så det blir större plats mot disken och mindre på andra sidan. Bordet hade själv velat ha vid fönstret. Man kan ju lagra sällan använda saker närmast bordet. Du har ju här i alla fall många bänkytor, många rymliga lådor för förvaring och stolarna ska vara under bordet när man inte äter. Om rummet är 315 cm, bordet 70, och inredningen tar 2*60 cm, då har du 60 cm på varje sida kvar. Jag vet inte direkt om det är mardröms-cenario, väldigt många människor bor på mindre plats och ändå kan samlas.
 
Möllamor Möllamor skrev:
Det finns gamla bra regler från den tid då det fanns vissa krav om standard och utformning på rumsindelning men framför allt kök, trappor och hygienutrymmen. Det kallades att husen skulle ha God bostadsstandard.
När det gäller kök bör man komma ihåg att bänkytan mellan spisen och vattenkranen är husets viktigaste yta. Den ytan blir bara bättre ju längre den är upp till en längd av ca 1,8 meter.
Avsaknad av centrering av diskho går att trolla bort i inredningen medan längden på arbetsytan är viktigast för såväl funktion som trivsel.
Två ugnar finns i många spisar.
Jag har spisen dikt an mot diskbänken. Iofs inte så som jag skulle valt det om jag skulle planerat själv, men det har sina fördelar också, som att det går snabbt och lätt att spola i vatten. Alltför långt mellan spisen och kranen tycker jag dock inte låter särskilt bra alls.
 
Jag har studerat tråden och har förundrats över att ingen har reagerat över att kyl/frys skåpen står bredvid varann. Skulle aldrig placera dom så eftersom när en av dom måste bytas efter några år så lär det vara omöjligt att hitta ett likadant alltså åker man på att byta bägge om man inte kan stå ut med två icke matchande. Kylskåpet måste ju stå som längst 60-80cm från spisen men frysskåpet kan placeras betydligt längre ifrån, detta kan ju öppna möjligheter för helt andra planlösningar. Ugn och micro i högskåp är ganska praktiskt om man inte har kortvuxna personer som ska nyttja micron.
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
J
tensiden tensiden skrev:
Vi ritade vårat kök från början med ugn+micro i högskåp. Vi strök det för att istället få mer bänkyta. Visserligen tappade vi en låda på den manövern, men det var ändå värt det då bänkyta är viktigt i ett kök.

När man ritar nytt kök måste man våga ifrågasätta och även utmana sig själv. Vi gick från gigantiskt kök med enorm förvaringsmöjlighet till lite mer normalt kök. Det ledde till att vi gjorde oss av med vissa saker som inte direkt används (den där extrakastrullen, våffeljärnet som plockas fram en gång om året osv) och en del bulkköp av mat (typ när det är pangerbjudande på konserver eller liknande) förvaras i matkällare istället för i köket.
Allt i det där är ju personligt.
Bänkyta är viktigt, men jag skulle nog säga att vettigt förvaring för så fundamentala saker i ett kök som kastruller, grytor och stekpannor landar på i princip samma viktighetsnivå.

Själv lagar jag otroligt mycket mat som "hobbykock" och kan absolut inte skippa någon kastrull. Finns inget som är onödigt inköpt gällande det hos oss. Däremot har vi löst utrymmesfrågan genom att hänga upp en hel del kastruller på en vägg. Blev både praktiskt och till och med rätt snyggt.
Vi har kombo kyl/frys i köket och ett en kombo även i källaren för varor vi använder mer sällan.
Bänkytan vi hade fått, med vårt kök, hade inte blivit bättre om man tagit bort ugnen i högskåpet. Möjligen om man blåste ut allt själva, byggde en ny vägg, byggde igen ett fönster, etc.
Nu har vi inte planerat vårt kök själva då det var nytt när vi flyttade in. Men det är så personligt. Man kan inte bara säga att "ugn i högskåp" tar yta, utan att veta precis alla förutsättningar.
I just TS fall ovan kan jag inte se det dåliga med ugn i högskåp som sagt. Ytan får han under hällen.
Men - med en helt annan planering. Helt annan än. Då är det möjligt man får andra förutsättningar.
 
R Rickard_C skrev:
Ett sätt som vi har gjort är att sätta in två ungnar bredvid varandra. Den ena är vanlig ugn och den andrar kombination med ugn/micro. Sedan är hällen centrerad över båda ugnarna.

Att ha två ugnar är härligt när det är stormiddag på gång.
[bild]
Vad är det för bänkskiva/diskbänk. Det är min dröm att ha en rostfri med uppvikt kant så jag slipper kladda och slabba mot fogen som blir ful med åren. Special eller standard?
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Klart bäst med rostfri bänkskiva som var vanligt förr. Men idag går ju form före funktion så därför väljer de flesta bänkskiva av olika material istället.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nillea skrev:
Vi har 24 cm mellan ugnsluckans kant och väggen och det känns ibland lite trångt när jag ska ta ut stora plåtar eller tunga plåtar. Du kan ju testa att ställa ett hinder 1dm från en ugn (eller om ni inte har ett kök alls nu, något liknande som tex ett skåp) och se hur det känns för dig.
Jag har varit och hjälpt till många gånger i två kök där ugnens högskåp har varit bredvid en vägg med bara några cm passbit och aldrig upplevt att det skulle vara ett problem att ta ut plåtar.
 
Jag hade nog gjort så här. Se bilder. Sen kan man välja att lägga till en vinkyl istället för det smala skåpet bredvid diskmaskinen (skåpet bredvid diskhon). Finns smarta som bara är 20 cm breda och rymmer 7 flaskor. Alternativt, lägg till en köksö. Då får man automatiskt sittplatser i köket samt att man har extra arbetsyta och fler bänkskåp för förvaring. I denna finns det också möjlighet att installera en vinkyl.
3D-visualisering av ett modernt kök med inbyggd ugn, kylskåp, diskho och yta för ett smalt vinskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett kökslayoutförslag med uppmärkt diskmaskin, diskho, och plats för en eventuell 20 cm bred vinkyl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas du fått någon inspiration! Lycka till!
 
  • Gilla
KarolinaA och 1 till
  • Laddar…
K
Lustigt nog så har vi ett kök som till viss del överensstämmer med första inlägget. När vi gör om köket (som är från 1978) så kommer vi att ändra en detalj som vi tycker funkar dåligt nu. Och det är (som i originalinlägget) att vi vill inte längre ha diskhon så nära hörnet på bänkskivan. Vi vill ha diskhon framför fönstret och mer mot mitten på bänkskivan som en del ritat ovan.

För oss är det viktigt med bättre åtkomst till diskhon. Om en person skalar potatis i diskhon och en person skivar grönsaker till höger om diskhon så blir diskhon totalt blockerad, om diskhon är nära vinkeln i bänkskivan. Så det blir ett kök som bara två personer kan arbeta (effektivt) i. Om en person står framför diskhon så måste diskhon vara åtkomlig på båda sidor om den personen.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
J
Trädgårdsnovis Trädgårdsnovis skrev:
Jag hade nog gjort så här. Se bilder. Sen kan man välja att lägga till en vinkyl istället för det smala skåpet bredvid diskmaskinen (skåpet bredvid diskhon). Finns smarta som bara är 20 cm breda och rymmer 7 flaskor. Alternativt, lägg till en köksö. Då får man automatiskt sittplatser i köket samt att man har extra arbetsyta och fler bänkskåp för förvaring. I denna finns det också möjlighet att installera en vinkyl.
[bild] [bild]
Hoppas du fått någon inspiration! Lycka till!
Närapå exakt sådär såg mitt förra kök ut, som jag planerade från grunden.
Var ett förhållandevis "enkelt" IKEA-kök, men för oss som familj ett ändå stort projekt.
Enda skillnaden på bilden är att vår ho och häll bytte plats. Men vi hade inget fönster på den väggen.
Allt annat är skrämmande likt :)
En utformning vi trivdes mycket bra med.
PS. Låda/Lådor under hon föredrar jag. Fungerar bra med dagens bra återvinningsgrejer. Enkelt att dra ut om man ska slänga saker.
 
Vi har idag ett kök med bara 60 cm mellan häll och ho. Eftersom hällen är platt och induktion stör det inte mig jättemycket, oftast stjäl man lite plats från hällen för att hacka, eller så står man vid någon annan yta typ vår köksö. Men jag hade inte gjort så om jag själv hade planerat köket. Därför tyckte jag att det som Trädgårdsnovis ritade upp var väldigt snyggt, även om det blir en mindre arbetsyta mellan häll och ho än tidigare förslag (dock mer än vad vi har i vårt kök idag). Men det beror bara på symmetrin med fönstret som i mina ögon gör otroligt mycket för intrycket av köket.
 
P Picea skrev:
Vad är det för bänkskiva/diskbänk. Det är min dröm att ha en rostfri med uppvikt kant så jag slipper kladda och slabba mot fogen som blir ful med åren. Special eller standard?
Den är special från purus, 480cm lång i ett stycke, med en större diskho som rymmer en plåt, med ett uppvik i bakkant. Vi har bara ett målat stänkskydd av våtrumsfärg och behövde då ha uppviket för att skydda väggen.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Krikkan Krikkan skrev:
Har, som så många andra på detta forum, råkat bli med hus. En betongklump från 50-talet som av sina senaste ägare fått en rejäl uppfräschning. Ja, tyckte nog dom alltså. Förra ägaren rev ut väggar, så att huset trots sina knappt 200kvm bara har 3 sovrum. Förra ägaren drog ny el, med lampkabel liggande löst i nedreglade innertak.
Förra ägaren satte in ett IKEA-kök med samma finess, bänkskivan var skarvad av 8 bitar, varav en del inte var i nivå med varandra. Elen till spisen i en kabel liggande löst under skåpen. Vattenrören skarvade någonstans bakom en vägg, vi har inte hittat skarven än. Luckorna hängande snett för att gångjärnen inte är ordentligt fastskruvade. Ja, ni fattar.

Men det gamla köket har redan flyttat ut (tack fejans köp och sälj) och det börjar vara läge att bestämma hur det nya köket ska se ut. Vi har ritat säkert 30 olika ritningar, men jag tycker inte nåt blir riktigt riktigt bra. Vi vill gärna få in hel kyl och frys, 2 ugnar (behöver man 2 ugnar?), maximal förvaring och bra arbetsytor. Jag vill gärna ha en matplats i köket, det finns såklart utrymme för en matplats även i vardagsrummet, men till när man bara ska äta frukost, lunch, bara är familjen hemma, så tänker jag att det är skönt att slippa bära maten så långt.

Det här är mitt bästa förslag hittills.

[bild] [bild]

Som ni ser har köket två ytterväggar. På andra sidan den övre väggen är en toa och hall. På andra sidan väggen till höger finns vardagsrummet, med ett parkettgolv vi tänkte försöka spara. I dagsläget finns ingen vägg mellan kök och vardagsrum, men i husets ursprungliga planlösning var där en vägg. I den här lösningen får vi in två ganska stora arbetsytor, där man kan jobba utan att vara i vägen för varandra. Men jag får inte till den andra ugnen.
Kan man sätta ugn i högskåp mot vägg? Eller blir det för trångt att få grejer in och ut? Ett annat alternativ vi diskuterat är att byta ut frysen mot ett högskåp för ugn och istället ha frys i källaren plus ev en halvhög frys under bänken, på bekostnad av viss förvaring då.

Eller har du ett helt annat förslag? Jag har försökt rita kök där jag lämnar öppet mellan kök och vardagsrum, det är ju så man vill ha nuförtiden, men jag får inte till nåt bra. Tar tacksamt emot förslag på hur det skulle se ut.
Vad ni än gör: Sätt aldrig in en diskho för nära ett hörn som vi har nu! Det blir då hopplöst att kunna vara fler än en person som lagar mat.
Mvh L
 
TickyNucker
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det där blir ruggigt trångt runt bordet, tror man blir tokig i längden

[bild]
Jag har ett kök med liknade utformning och placering av köksbord. Hos mig är det 90-95 cm på båda sidorna av bordet, vilket är helt ok. 64 cm kan nog kännas trångt, som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.