2 824 läst · 29 svar
3k läst
29 svar
Välj rätt värmesystem
Tycker denna artikel gav väldigt lite. Oskarshamn och Göteborg är skapligt lika i höjd på landet. Inget i Stockholmshöjd. Sen efter Umeå är det fortfarande väldigt mycket kvar av landet. Luleå och Kiruna hade även varit intressant att ha med. Sen ingen kunde säga vad för värmekälla man skulle sikta in sig på utan allt berodde på allt möjligt.
Ja, man flyttar kostnaden från elräkningen till inköp av solpaneler. Det blir dyr el av det i många år, även om det inte syns på elräkningen på sommaren.J Jodenmarck skrev:
Liksom ett effektivt värmesystem.J Jodenmarck skrev:
Jag har bvp och flp, och det tror jag är svårslaget av en llvp/flvp. Även en modern bvp ensam lär vara mycket bättre än flvp/llvp kombon.pacman42 skrev:
Om man redan har energibrunn och vattenburet system så vinner bvp lätt. Man får dessutom en värdeökning på huset som nästan helt uteblir med en llvp.pacman42 skrev:Där jag bor utanför Göteborg är 2024 det enda året som ens haft minusgrader i medeltemperatur i januari sedan 2016. I februari har det hänt två gånger sedan 2016. I december har det hänt tre gånger, men då har det aldrig varit kallare än -0,3 under dessa år ändå. Min LLVP har en väldigt bra verkningsgrad ned till ca -10 grader (4,6x). Den ger mer uteffekt än ineffekt ned till -20 grader. Eftersom jag dessutom har en FLVP som har en verkningsgrad på runt 2,5 på återvinningen så blir det jämnt skägg...
...men skall man räkna in alternativkostnaden med en BVP så vinner LLVP+FLVP överlägset.
Sedan när vargavintern kommer blir dina elräkningar inte kul…
Enligt värmepumpsleverantören mortsvarar en flvp ca 20 m i energibrunnen. Överflödigt med andra ord om man har en bra energibrunn.M maarten70 skrev:Jodå. Som jag skrev ovan är kalkylen för BV utan värmeåtervinning, vilket sänker effektiviteten med åtskilliga tiotals procent i de fall man ventilerar enligt boverkets normer (ca 30% ventilationsförluster av totala förluster vid -20 grader och 50% vid 0 grader för huset ovan), jämfört mot system med värmeåtervinning.
BV+FTX är en annan sak.
Jo, jag har också eldstad, men jag är inte alltid hemma så det går inte att förlita sig på den. Men med bvp är det inga problem. 😊pacman42 skrev:
Är en potentiell enstaka kall vinter något man ska dimensionera sin uppvärmning för ellet kan man hantera undantaget när/om det inträffar?Nissens skrev:
Typ jag har i garaget en dieselvärmare och ett elverk som löser problemet de enstaka dagar vargavintern eventuellt slår till här i södra Skåne..
Göteborg är inte särskilt annorlunda ( jag är född på KK Sahlgrenska 1956 och har bott i Göteborg i mer än 50 år innan jag blev skåning så jag har hyffsad koll tänker jag).
När jag var barn var det riktiga vinter med snö, vi åkte pulka och skidor men på de senaste 30 åren har det väl bara hänt en gång 1995 vilket jag kommer ihåg väl och det var inte kallt, bara massa snö.
Det är väl upp till var och en, men det är en bra känsla att veta att uppvärmningen kommer att fungera oavsett väder.D Dilato skrev:
Utöver det är komforten mycket bättre med vattenburen värme. Jag hade haft många kyliga rum om jag använt llvp.
Jag har stort garage, men har helt andra saker än backup till värmesystem där. Elavbrotten är sällsynta och aldrig långa här i närheten av Göteborg.D Dilato skrev:
👍🏻D Dilato skrev:
Tror inte det var så mycket snö när man växte upp som man minns det, men det var definitivt oftare. 1995 var väl något slags rekord i mängd snö på kort tid. Senaste vargavintern måste ha varit på 80-talet typ. (Vintern 84-85 var svinkall)D Dilato skrev:
Redigerat:
Drakenbergs motivering att man kan ladda sin nyinköpta Tesla tog bort all trovärdighet.
Liknande trådar
-
Välja rätt längd på panelbrädor
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilket Luft-Vatten Värmesystem ska jag välja ?
Värmepumpar -
Välj rätt robotgräsklippare
Artikelkommentarer -
Välj rätt elverk – förbered ditt hus för strömavbrott
Artikelkommentarer -
Välja rätt värmesystem till hus på öppen plintgrund
Värme allmänt