H freddasb skrev:
Det här låter spännande! Jag gör lite som du, men mer eller mindre manuellt. Tror du det går att snickra ihop ett liknande system som du har med vår GoodWe-växelriktare?

Hälsa Fredrik
Det skulle verkligen vara intressant! Har med en GoodWe som jag skulle vilja styra på något smart sätt. Vi köpte en hybrid-riktare med batteri. Har ställt in batteriet i economical mode och att den laddar mellan 02-03 på natten (april-maj, augusti-september) och mellan 02-06 vinterhalvåret. Juni-juli går den i general mode. Det blir lite hit and miss på elpriserna men överlag så säljer vi till mellan 30-60 öre/kWh mer än vi köper för. Tror dock spannet skulle kunna vara ännu högre om man bara kunde styra detta mer effektivt efter nordpol. Man vill gärna komma upp i en diff som konsekvent är större än överföringsavgiften (ca. 70 öre) Den enskilt största svagheten med min lösning är att den inte tar hänsyn till dippar mitt på dagen. Ffa på vinterhalvåret använder man upp den lilla el som producerats under de timmar mitt på dagen som kostar samma eller nära nattpriserna men att man åker på att köpa el under kvällspeaken. Värst är ju de dagar då priset mellan 12-16 är lägre än 02-06.

Att reglera detta manuellt är ett för krångligt projekt då varje justering av intervallet kräver en arbetsinsats på omkring 10 minuter plus att man måste vara hemma då hela systemet måste startas om.

Vet att jag hörde av mig till någon sort europeisk GoodWe support gällande detta men tror knappt de förstod min fråga. Fick aldrig annat svar än bekräftelse på mottaget meddelande. Insett att om något ska bli gjort i detta avseende så måste man hitta lösningen själv.

/Anders

• Gilla
Allan J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.