E elmont skrev:
Och kapslingsgraden är knuten till NORMAL användning och stå och spruta med en slang mot ett IP44 uttag är knappast normal användning.
Och dräneringshålen har väldigt lite med kapslingsklassen att göra de är alltid positiva om man inte sänker det under vatten och då kvittar det oavsett. Att ta upp egna är knappast problematiskt bara de är i nederkant och så små att inte insekter onödigtvis går in där. Bästa exemplet på hantering av vatten är som du säkert känner till salig ELKO och deras serie Admiral det är så man gör

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
M
GK100 GK100 skrev:
Och dräneringshålen har väldigt lite med kapslingsklassen att göra de är alltid positiva om man inte sänker det under vatten och då kvittar det oavsett. Att ta upp egna är knappast problematiskt bara de är i nederkant och så små att inte insekter onödigtvis går in där. Bästa exemplet på hantering av vatten är som du säkert känner till salig ELKO och deras serie Admiral det är så man gör
Om IPX4 inte är byggda tätare än att de läcker lite så är det nog bra med dräneringshål. Om dräneringshål är upptagna som absolut krav i standarden för IPX4 har jag inte kunskap om. Däremot brukar de, såvitt jag sett, alltid finnas. Och på de jag har sett så brukar det inte vara "raka spåret in" i lådan när den är monterad mot underlag.

GK100 GK100 skrev:
Helt på det klara med dräneringshålen och inte bara på apparater utan lika väl på kapslade dosor, men jag "måste" trycka lite på det faktum att kapslingsklass inte per automatik gör att man slipper tänka efter.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Om IPX4 inte är byggda tätare än att de läcker lite så är det nog bra med dräneringshål. Om dräneringshål är upptagna som absolut krav i standarden för IPX4 har jag inte kunskap om. Däremot brukar de, såvitt jag sett, alltid finnas. Och på de jag har sett så brukar det inte vara "raka spåret in" i lådan när den är monterad mot underlag.
De finns inte alltid och inget krav men vad jag var ute efter var att man inte behöver vara rädd för att själv ordna dränering 2-3 mm på lämpligt ställe det är bara bra i de här fallen med tex uttag, brytare osv. Givetvis bättre om det är förberett med en lösning typ "labyrint" bara man tar upp öppningen till den också.

• Gilla
mattie_river och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.