6 035 läst · 63 svar
6k läst
63 svar
Vägguttag från Biltema
Det ser rätt ut. Om de ska sitta i en fuktig miljö eller utomhus bör du ta hål där jag markerat för ev. kondens/vatten som tagit sig in ska kunna rinna ut.B Bleazt skrev:
Edit/
Jag har aldrig använt dessa vägguttag men det ser ut som det jag markerat ska användas till dräneringshål. Om inte kan du bara ta hål där det passar.
Riktigt fint! Du har talang för detta.
Mät gärna med en multimeter i läge summer/ohm-mätning eller spänningsprovare med summer/ohm-mätning och en bit ledning mellan jordblecket i detta uttag och en annan jordpunkt, kanske jordblecket i ett annat uttag eller höljet på någon elektrisk apparat.
Summer ska ljuda/motstånd ska inte vara oändligt.
Mät gärna med en multimeter i läge summer/ohm-mätning eller spänningsprovare med summer/ohm-mätning och en bit ledning mellan jordblecket i detta uttag och en annan jordpunkt, kanske jordblecket i ett annat uttag eller höljet på någon elektrisk apparat.
Summer ska ljuda/motstånd ska inte vara oändligt.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Precis.B Bleazt skrev:
Om jag uppfattat bilden rätt så ville du ha två uttag på en yttervägg.
I det fallet skulle jag tveklöst välja ett tvåvägsuttag från början, som Elko Admiral 2-vägs, så jag bara har en kapsling och slipper ha svaga punkter med tätningar mellan olika dosor.
Rent allmänt så kan kvalitetsprodukter som Elko minska risken för framtida problem när uttagen fått några år på nacken, som t.ex. överhettade uttag om någon skulle få för sig att ladda en elbil på uttagen.
Redigerat:
Tack för markeringar 🙂Müssli skrev:Det ser rätt ut. Om de ska sitta i en fuktig miljö eller utomhus bör du ta hål där jag markerat för ev. kondens/vatten som tagit sig in ska kunna rinna ut.
Edit/
Jag har aldrig använt dessa vägguttag men det ser ut som det jag markerat ska användas till dräneringshål. Om inte kan du bara ta hål där det passar.
Vägguttaget sitter inne i ett förråd. Förrådet är monterad på husfasaden. Är iof inte isolerat men torrt.
Redigerat:
Det sjuka är att det ÄR ett tvåvägsuttag... Biltemas skit slutar aldrig förvåna mig.D dan_norstedt skrev:
Jag kom till en kund som hade köpt ett 2-vägsuttag på Jula som var uppbyggt på samma sätt. När jag visade ett uttag från Schneider åkte han och lämnade tillbaka sitt uttag på Jula.
Man får vad man betalar för och ofta är det okunskap hos icke-elektriker som gör att man blir mer eller mindre lurad av dessa kedjor.
Inte bara anslutningen som bara stör en gång trots allt, vad värre är uttagens utförande i sig alltså förmåga att fungera över tid och vid lite högre belastning osv. Oberoende pris är dessa och liknande värdelösa.B Bleazt skrev: