Z zwanzig skrev:
Som det är nu är ju PE närmast. Om parterna är lika långa kan den antas sitta kvar längst om uttaget eller matande kabel slits loss.
PE kommer att sitta fast längst eftersom den går i en 180 graders böj och med bara lite längre längd än nödvändigt blir det med god marginal den som det behövs mest kraft för att få loss.
Men det ska mycket till för att slita loss en fastklammrad ledning så det är extrem överkurs.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Frågor på detta?
[bild]
Tack 🙏🏻
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
B Bleazt skrev:
Tack 🙏🏻
Hur gick det? Jag står inför samma utmaning. Du kanske kan skicka en bild på kopplingen. Tack!
 
V Voyager skrev:
Hur gick det? Jag står inför samma utmaning. Du kanske kan skicka en bild på kopplingen. Tack!
Men.. det är ju en användare som har ritat hur det ska kopplas. Förstår du inte den? Då ska du nog låta bli 🤔
 
V Voyager skrev:
Hur gick det? Jag står inför samma utmaning. Du kanske kan skicka en bild på kopplingen. Tack!
 
  • Öppen kopplingsdosa med anslutna kablar i ett pågående elinstallationsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
sandos och 9 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Men.. det är ju en användare som har ritat hur det ska kopplas. Förstår du inte den? Då ska du nog låta bli 🤔
Förstår den mycket väl, klurade på om man ska koppla in jorden i det övre hörnet och sen vidare eller köra som enkelt gt bild
 
Bort med kabelskorna, de är onödiga samt risk för felkälla.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
V Voyager skrev:
Förstår den mycket väl, klurade på om man ska koppla in jorden i det övre hörnet och sen vidare eller köra som enkelt gt bild
Ta inte efter det du ser ovan i vart fall med uselt klämda abiko-kabelskor som inte hör hemma i en sådan installation över huvud taget.
 
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ta inte efter det du ser ovan i vart fall med uselt klämda abiko-kabelskor som inte hör hemma i en sådan installation över huvud taget.
Hade nog skippat kabelskorna helt, som sagt funderade på jordpunkt en mest. Sen blir det lite grötigt tyvärr. Får kolla om jag hittar bättre vägguttag
 
Hur får man fast jordkabel x 2 annars?
Demmpa Demmpa skrev:
Bort med kabelskorna, de är onödiga samt risk för felkälla.
 
V Voyager skrev:
Hade nog skippat kabelskorna helt, som sagt funderade på jordpunkt en mest. Sen blir det lite grötigt tyvärr. Får kolla om jag hittar bättre vägguttag
Detta vägguttag var skit, så välj hellre något annat med bättre anslutningsmöjligheter
 
  • Gilla
  • Haha
sandos och 5 till
  • Laddar…
B Bleazt skrev:
Hur får man fast jordkabel x 2 annars?
på samma sätt som du fick plats med 2 fas och två nolla..
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
B Bleazt skrev:
Hur får man fast jordkabel x 2 annars?
På samma sätt som fasen och nollan, det bör finnas två "hål" under jordblecket, mellan muttern och jordblecket.

Bild på elektrisk kopplingsbox med flera kablar anslutna till kopparterminaler, inklusive fas, nolla och jord, samt två hål under mutter och jordbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en ellåda med anslutna kablar, inklusive en gul-grön jordledare, en brun fasledare och en blå noll-ledare, med skruvanslutningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Jag har provat detta uttag från biltema. Om jag minns rätt ska jorden anslutas under själva jordblecket, undersidan av bygeln. Där går att ansluta två ledare. Inte på ovansidan.

Jag tyckte uttaget var ändå helt ok för det billiga priset. Men det var lite besvärligare att koppla än erkända fabrikat. Och det var förväntat.

Ta inte bort manschetten mellan uttagen. Den ska sitta där emellan för att ge rätt skydd (ip-klass)
Edit: syftar på bilden i inlägg #20
 
Redigerat:
  • Gilla
Bleazt och 1 till
  • Laddar…
Har nu ändrat och förhoppningsvis rätt ⚡️
 
  • Elkopplingsdosa med trådar i olika färger (blå, brun, gul/grön) installerad på en vit vägg, delvis lutad mot en träregel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JSten och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.