Demmpa Demmpa skrev:
Varför två kablar?
En 4Gx,x eller 5Gx,x matar man uttaget med i så fall.

Jag matar liknande uttag med en 5G1,5-kabel, se tidigare bild.
Om man ska vara petig så är lite detaljer till som måste vara uppfyllt för att det ska vara Ok.

Uttaget ska vara formellt godkänt för 400V (och sådana existerar), annars är man åtminstone i en gråzon.

Om man använde samma nolla så måste de två olika uttagen ligga på olika faser, och det måste på något sätt framgå i elcentralen att de ingår i samma grupp, jag antar att det så du gjort.

Om det är på samma fas så måste man ha två nollor, men där kolliderar en 5Gx,x med kravet på att nollor ska vara blåa i hela sin längd i en kabel med upp till 5 ledare. (Skulle dock säga att ett avsteg från detta, vilket var Ok tidigare, inte är något jag skulle ligga sömnlös över.)

Om man absolut vill ha en kabel och följa alla regler till punkt och pricka betyder det att man blir tvungen att använda en 7Gx,x istället. (Rent praktiskt så skulle jag säga att det inte känns säkrare med 6 svarta ledare som bara skiljer i vilka nummer de har, och en lösning jag skulle undvika.)

Så jag skulle rekommendera att man drar två separata 3Gx,x till två separata uttag med varsin kapsling, för då blir allt standard och överskådligt. Och det tillåter att man har separata jordfelsbrytare eller personskyddsbrytare i elcentralen vilket ger bäst selektivitet (men naturligtvis kostar extra) och lättast felsökning/minst följdverkningar om det uppstår jordfel.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Men då kan man ju undra varför dessa dubbeluttag egentligen är 2 separata enkeluttag?
Vad är vitsen med det?
 
D dan_norstedt skrev:
Om man ska vara petig så är lite detaljer till som måste vara uppfyllt för att det ska vara Ok.

Uttaget ska vara formellt godkänt för 400V (och sådana existerar), annars är man åtminstone i en gråzon.

Om man använde samma nolla så måste de två olika uttagen ligga på olika faser, och det måste på något sätt framgå i elcentralen att de ingår i samma grupp, jag antar att det så du gjort.
Får två envägs infällda uttag i var sin dosa men med gemensam tvåfacksram matas med var sin fas (två faser) å gemensam nolla och jord?

Infälld enkel vägguttag monterad i en metallram för installation, avsedd för byggprojekt och renovering med eldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får två envägs infällda uttag i en gemensam tvåfacksdosa matas med var sin fas (två faser) å gemensam nolla och jord?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Får två envägs infällda uttag i var sin dosa men med gemensam tvåfacksram matas med var sin fas (två faser) å gemensam nolla och jord?

[bild]

Får två envägs infällda uttag i en gemensam tvåfacksdosa matas med var sin fas (två faser) å gemensam nolla och jord?
Det borde dom väl få tycker jag.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Får två envägs infällda uttag i var sin dosa men med gemensam tvåfacksram matas med var sin fas (två faser) å gemensam nolla och jord?

[bild]

Får två envägs infällda uttag i en gemensam tvåfacksdosa matas med var sin fas (två faser) å gemensam nolla och jord?
Det där var en slamkrypare.

Det verkar som att om man tittar på ELKOs hemsida att det finns en enkeldosa som bara är godkänd för 250V (EKO10440), en annan som är godkänd för 400V (EKO05666) och dras dubbeldosa hittar jag inte någon information om. Men ELKOs IP21 förhöjningsramar (vilket är vad man använder för att montera deras infällda serie utanpåliggande) är rent generellt bara godkända för 250V: https://www.elko.se/produkter/18-st...orhojningsramar/forhojningsram-2-fack-35mm-fv

I praktiken skulle jag säga gråzon, en rimlig bedömning att de alla vettiga doser skulle klara testen på 400V, så i praktiken kommer nog ingen att klaga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Det där var en slamkrypare
Men man måste väl också ta avståndet mellan två uttag i beaktande, om vardera uttaget matas med 230V och inte berör varandra då blir det väl aldrig 400V på någon enskild komponent även om dom sitter i samma ram.
Eller måste man sätta två enkelramar bredvid varandra, samma material men då plötsligt ok?
🤓
 
D dan_norstedt skrev:
Det verkar som att om man tittar på ELKOs hemsida att det finns en enkeldosa som bara är godkänd för 250V (EKO10440), en annan som är godkänd för 400V (EKO05666) och dras dubbeldosa hittar jag inte någon information om. Men ELKOs IP21 förhöjningsramar (vilket är vad man använder för att montera deras infällda serie utanpåliggande) är rent generellt bara godkända för 250V: [länk]

I praktiken skulle jag säga gråzon, en rimlig bedömning att de alla vettiga doser skulle klara testen på 400V, så i praktiken kommer nog ingen att klaga.
Var ser du att den första dosan bara är klassad för 250 V? Observera att ELKO har blandat in dokument för ett uttag för just denna produkt. Det vore ytterst olämpligt att marknadsföra en blandning av infällda dosor för olika spänningar. Man bör kunna lita på att alla dosor klarar flerfasiga ledningar och produkter. Detsamma gäller förhöjningsramar. Vad Semko skriver där få man ta med en nypa salt då de verkar ha testat förhöjningsramar mot standarden för strömbrytare. Spänningen ingår inte ens bland de parametrar som klassificerar en dosa enligt 60670.

Isolationen man man alltså lita på är på plats. Det är heller troligen ingen teknisk skillnad på ELKO's enfasuttag med separat brunnständning och tvåfasuttag annat än texten på framsidan. De följer samma standard.

Vad man däremot kan fråga sig här är om dessa dubbeluttag i olika former är "ok" för trefasgrupper i bostäder, alltså med tanke på innehavarens kunskaper kring att bryta strömmen på ett säkert sätt. Enkeluttag i tvåfackram anses där ok men det går nog att diskutera.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var ser du att den första dosan bara är klassad för 250 V? Observera att ELKO har blandat in dokument för ett uttag för just denna produkt. Det vore ytterst olämpligt att marknadsföra en blandning av infällda dosor för olika spänningar. Man bör kunna lita på att alla dosor klarar flerfasiga ledningar och produkter. Detsamma gäller förhöjningsramar. Vad Semko skriver där få man ta med en nypa salt då de verkar ha testat förhöjningsramar mot standarden för strömbrytare. Spänningen ingår inte ens bland de parametrar som klassificerar en dosa enligt 60670.

Isolationen man man alltså lita på är på plats. Det är heller troligen ingen teknisk skillnad på ELKO's enfasuttag med separat brunnständning och tvåfasuttag annat än texten på framsidan. De följer samma standard.

Vad man däremot kan fråga sig här är om dessa dubbeluttag i olika former är "ok" för trefasgrupper i bostäder, alltså med tanke på innehavarens kunskaper kring att bryta strömmen på ett säkert sätt. Enkeluttag i tvåfackram anses där ok men det går nog att diskutera.
Problemet blir ju om innehavare bryter med huvudsakligen men gruppsäkringen är ju allpolig så hela gruppen släcks.
 
Tack Bo, jag antog att ELKO länkat till rätt dokumentation. Om man tittar i SS-EN 60670-1 som verkar gälla för alla dosor upp till 1000 VAC / 1500 VDC så går den på hur dosorna är designade och verkar saknar elektriska tester (jag har inte själva standarden, så jag kan bara hitta vad innehållsförteckningen avslöjar).

Dvs. alla dosor som är Ok för 250V ska också vara det för 400V eftersom alla dosor som är godkända för 250V har godkännande för upp till 1000 VAC. (Av vad som är godkänt enligt dagens regler.)

När det gäller vad ELKOs uttag klarar så har jag inget tvivel på att någon skulle fallera vid 400V i sig, skillnaden brukar vara vad de ska testas mot (dvs. ett enfasuttag kan sannolikt inte testas mot 400V för det har inte två fasanslutningar och därmed finns sannolikt inget relevant testfall). Det är inte helt ovanligt när man konstruerar apparater att man är tvungen att formellt testa på en lägre nivå än apparaten egentligen tål för det saknas standardiserade tester eftersom det inte finns några hårdare marknadskrav.

Sedan antar jag att ELKOs konstruktörer (men jag antar inte att konstruktörerna av Biltemas uttag gjort samma sak) har provat på labbänken att skruva upp testparametrarna vid många av sina interna tester för att uppskatta hur mycket marginal de egentligen har, brukar göra så själv för att se när prylarna går sönder. De vill ju säkert som den kvalitetstillverkare de är ha en bild över hur mycket marginal man har för produktionsvariationer, för att säkerställa produktionskvalitén.

Sedan är det rent allmänt att föredra att man håller sig till en fas i en ram om man kan, så mycket mindre risk för misstag när någon med lägre kunskapsnivå går in och rotar.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Ja, 60670 tar upp "tomma" kapslingar i allmänhet. De har ingen märkspänning men det finns ändå ett kapitel som anger vilken spänning som den elektriska hållfastheten ska testas med, vald utifrån "märkspänningen" som alltså inte (behöver) finns präglad på kapslingen utan kanske framgår av någon teknisk dokumentation.

Man fyller ju dosan med något, och där kommer märkspänningen in, och ofta en annan standard som 61439, 60669 eller 60884. Samma standard 60884 gäller för ELKOs 400 V-uttag. Jag hittar i hastigheten endast ett signifikant krav som skiljer mellan 230 V och 400 V, krypsträckan. Håller ELKO mer än 4 mm så är det lugnt.
 
  • Gilla
dan_norstedt
  • Laddar…
M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sedan finns en oskriven(?) regel om att gå in med kabeln vinkelrätt mot kapslingen, eller 45 grader mot ett hörn. Jag ritade in två alternativ nedan men förordar S-böjen. Genom att vara lite slarvig med kabelgenomföringen så får du en naturlig öppning av kondenshålet i vänster kapslingen.

[bild]
Kondenshålen brukar väl ha något skydd för att vatten inte ska kunna spruta in fritt, typ någon skärm. Man ska nog undvika egna uppfinningar särskilt på kapslade uttag.
 
M
D Dilato skrev:
Men man måste väl också ta avståndet mellan två uttag i beaktande, om vardera uttaget matas med 230V och inte berör varandra då blir det väl aldrig 400V på någon enskild komponent även om dom sitter i samma ram.
Eller måste man sätta två enkelramar bredvid varandra, samma material men då plötsligt ok?
🤓
Vet inte om det redan varit uppe i tråden men beskrivningen till det här uttaget förklarar när det skulle kunna bli mer än 230 volt (matning två fasledare som inte är fasförskjutna).

EDIT: Tror det kallas för Kirchhoffs spänningslag.
 
  • Produktbeskrivning av uttag 2-vägs med lock, 16A 440V, samt teknisk info, måttritning och kopplingsschema för två olika faser och enfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
M mattie_river skrev:
Kondenshålen brukar väl ha något skydd för att vatten inte ska kunna spruta in fritt, typ någon skärm. Man ska nog undvika egna uppfinningar särskilt på kapslade uttag.
Skyddet består av kondenshålets placering nedtill på baksidan. Då tål det vattensprut från alla håll där det är monterat, dvs IPX4. Det tål dock inte mer än så, t.ex spolning med vattenslang eller högtryckstvätt.

Sedan ska man vara medveten om att det får tränga in vatten, men inte i "skadlig mängd". Vad som är skadligt är individuellt för varje kapsling. Apparaten får inte förlora sin funktion eller bli farlig. Man kollar helt enkelt att det inte blir blött på dåliga ställen. Det är en annan anledning till att kondenshålet sitter nedtill där vatten inte kan göra någon skada.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Skyddet består av kondenshålets placering nedtill på baksidan. Då tål det vattensprut från alla håll där det är monterat, dvs IPX4. Det tål dock inte mer än så, t.ex spolning med vattenslang eller högtryckstvätt.

Sedan ska man vara medveten om att det får tränga in vatten, men inte i "skadlig mängd". Vad som är skadligt är individuellt för varje kapsling. Apparaten får inte förlora sin funktion eller bli farlig. Man kollar helt enkelt att det inte blir blött på dåliga ställen. Det är en annan anledning till att kondenshålet sitter nedtill där vatten inte kan göra någon skada.
Som du ser så finns det en liten skärm över hålet och det tror jag det tror jag att det brukar göra. Förutom vattensprut så kan det också bero på att man inte ska kunna sticka in något rakt in på strömförande delar.
 
  • Närbild på insidan av ett eluttag med en skärm över ett hål för att skydda mot vattensprut och förhindra att något kan stickas in rakt på strömförande delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Och kapslingsgraden är knuten till NORMAL användning och stå och spruta med en slang mot ett IP44 uttag är knappast normal användning.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.