A
Är det inte så att i elkos instruktioner för uttaget som diskuterades ovan så pratar man om frånskiljning av samtliga strömförande ledare.

En frånskiljare kan ju sitta lite var som helst och vara lite vad som helst. Huvudströmbrytaren i elcentralen är ju en frånskiljare.

Jag har antagit att man inte bör blanda ihop begreppen frånskiljare och överströmsskydd som man hänvisar till. Tänker jag helt fel här?

Ett överströmsskydd kan ju vara en frånskiljare för att röra ihop saker ännu mer 🙂

Man skriver även det i instruktionerna:
"Vanligtvis löses detta genom att använda en 2-polig dvärgbrytare"

Som jag tolkar det pratar man bara om frånskiljning av ledare för att arbeta säkert är det jag försöker säga.
Lite som begreppet "allpolig brytning" kanske?

Edit: hade missat att det faktiskt stod att två-polig dvärgbrytare måste användas. Ursäkta. Vet ej hur jag inte såg det i pdfen. Då vill elko ej att man ansluter detta direkt till central med smältsäkringar. Nu är jag med på tåget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Din synvinkel är ändå intressant. Jag ser inget större behov av ett tvåpoligt överströmsskydd för dessa uttag, utan det är en tvåpolig frånskiljare som är viktig. En dvärg är egentligen ingen "arbetsbrytare"... Men vi ska kanske inte väcka den björn som sover så att det dyker upp ett krav på en frånskiljare inom synhåll från uttaget...
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Nu måste jag få fråga. Tvåfasgrupp (L1/L2/N/G i en kabel) från diazedsäkringar till 2-polig brytare som sen går till ett uttag med två faser (separata brunnar). OK eller inte? Säg att brytaren inte sitter i omedelbar anslutning till uttaget.
 
Om det ska vara som en del säger här, att det ska vara en allpoligt brytning, antingen en 2 polig säkring eller så ska det vara en tvättmaskinbrytare sittande i dosan eller utvändigt, innan det det går tilll väguttaget. tala om överkurs i det hela
 
Godkänt ja, men man kan verkligen tala om överkurs.
Dels gäller att få innehavaren att begripa att denna brytare ska användas vid byte av uttaget. Jag tror säkringen (en av dem) används istället "för säkerhets skull" :)
Dels är det en orimlig kostnad bara för att skydda folk vid byte av uttaget.
Och så ska man märka upp det på ett begripligt sätt.
Och en tvättmaskinsbrytare duger inte då de saknar frånskiljningsegenskaper, men vad jag hört från elektriker så är det en sådan som kommer att hamna på väggen ändå...

Så jag tycker en tvåpolig dvärg gör sitt jobb bra här.
Har man en diazedcentral så kan man sätta dvärgen i en egen kapsling.
Det blir fortfarande 1 punkt på gruppförteckningen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Står även lite mer om detta som diskuterats här:

[länk]
Låter fint det.
Jag har ju då en dosa i badrummet med 1-fas, där jag tänkte dra dit en fas till. Efter det ska jag ha två dubbeluttag, där jag ska köra TM på ett och TT på ett. Kan jag dra en 2-fas-kabel till ena uttaget och sen vidare till det andra, eller måste jag gå med varsin 1-fas-kabel från dosan?

Lämplig kabelkanal till det hela som går att få tag på i en vanlig butik?
 
Om tvåfasgruppen skyddas av en tvåpolig säkring i centralen så kan du göra så, dvs vidarekoppla en fas från ena uttaget till det andra.

Jag hittar ingen uppgift om vad du har för typ av elcentral, gammal diazed eller modern norm. Har du diazed så går det ju inte att få tvåpolig brytning så då får du använda två separata kablar från dosan i badrummet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om tvåfasgruppen skyddas av en tvåpolig säkring i centralen så kan du göra så, dvs vidarekoppla en fas från ena uttaget till det andra.

Jag hittar ingen uppgift om vad du har för typ av elcentral, gammal diazed eller modern norm. Har du diazed så går det ju inte att få tvåpolig brytning så då får du använda två separata kablar från dosan i badrummet.
Jag har modern central men ingen tvåpolig säkring. Går ju iofs att köpa. Men tack för svaret.
Återstår bara att hitta en kabelkanal att dölja kabeln i. Känns som att det är enklast att fästa på väggen då.
 
A avh67f skrev:
[länk]

Jag använder nästan alltid schneiders optiline minikanal med tillbehör.
Behöver finnas i butik då jag tänkte handla det idag.
 
Limma upp uttagen med silikon, bu eller bä?
Eldosan till vänster har suttit uppe i 17 år och sitter fortfarande stenhårt.
 
tommib
Nej, det är inte ett korrekt monteringssätt. Oavsett om du har något som har suttit uppe tidigare.
 
tommib tommib skrev:
Nej, det är inte ett korrekt monteringssätt. Oavsett om du har något som har suttit uppe tidigare.
Har inte läst nånstans att man måste skruva upp dem?
 
tommib
Varför frågar du om du har bestämt dig?
Att man skruvar fast elmateriel får nog betraktas som så självklart att man inte anger det. Klomontage i dosor förekommer också, som ett sämre alternativ.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.