tommib
Skillnaden är att man i ett (rött) CEE-uttag väntar sig att det ska vara flera faser. Det gör man inte i ett vanligt vägguttag.

Lösningen på problemet är att grena av tvåfasmatningen i en dosa och dela upp på två enfasmatningar till varsitt uttag.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu handlar det ju i det här fallet om ELKOs uttag för två faser och deras anvisningar för deras produkt, inget annat.
Var mer en nyfiken fråga. Eller får man inte fråga om liknande produkter med samma problematik utan att du blir upprörd? Kan dessutom aldrig tänka mig att du själv håller dig exakt till ämnet alla gånger dessutom... Samma problematik gäller för perilex.
 
Varför tror du att jag är upprörd????????
Jag är inte det minsta upprörd, varför skulle jag vara det?
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A
521.8.2
Gemensam neutralledare ska inte användas för flera kretsar.
Enfasgruppledningar (för växelström) utgående från en flerfasgrupp med endast en neutralledare kan dock användas förutsatt att det klart framgår att så är fallet. Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning enligt avsnitt 536.2.2 vilken frånskiljer alla spänningssatta ledare.


Demppas lösning i inlägg #11 är ju bra. Gemensamt överströmskydd och frånskiljning av alla spänningsatta ledare.

536.2.2 handlar om frånskiljningsanordningar där det mest relevanta för detta ämne nog är:

536.2.2.8
Frånskiljningsanordningar ska identifieras tydligt, t ex genom att de förses med märkning som anger vilken krets de frånskiljer


Det är extra viktigt med gängsäkringscentraler och trefasgrupper som frågan handlade om.

Som svar på Purres fråga man kan nog sammanfatta med att säga att överströmsskyddet måste eventuellt inte bryta alla spänningsatta ledare (men det är bra om det gör det) men det måste finnas en frånskiljare som frånskiljer alla spänningsatta ledare vid t ex arbete på gruppen och denna ska vara tydligt uppmärkt.

Läs gärna denna artikel också: https://fluxio.se/artiklar/16-foerdela-trefasgrupp-till-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Bägge faserna måste komma från samma flerfasgrupp, får ej komma från olika grupper.
Är det dvärgbrytare eller diazedsäkringar?

Har du tänkt att det ska vara ett tvåvägsuttag (med var sin fas) eller två enkeluttag?

Ett tvåvägsuttag med två faser måste (oftast?/alltid?) skyddas av flerpolig dvärgbrytare.
Två tvåvägsuttag ska upp där jag kopplar en maskin per uttag.
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Två tvåvägsuttag ska upp där jag kopplar en maskin per uttag.
Och jordfelsbrytare?
 
Jakopp Jakopp skrev:
Och jordfelsbrytare?
Det sitter på hela anläggningen.
 
A avh67f skrev:
521.8.2
Gemensam neutralledare ska inte användas för flera kretsar.
Enfasgruppledningar (för växelström) utgående från en flerfasgrupp med endast en neutralledare kan dock användas förutsatt att det klart framgår att så är fallet. Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning enligt avsnitt 536.2.2 vilken frånskiljer alla spänningssatta ledare.


Demppas lösning i inlägg #11 är ju bra. Gemensamt överströmskydd och frånskiljning av alla spänningsatta ledare.

536.2.2 handlar om frånskiljningsanordningar där det mest relevanta för detta ämne nog är:

536.2.2.8
Frånskiljningsanordningar ska identifieras tydligt, t ex genom att de förses med märkning som anger vilken krets de frånskiljer


Det är extra viktigt med gängsäkringscentraler och trefasgrupper som frågan handlade om.

Som svar på Purres fråga man kan nog sammanfatta med att säga att överströmsskyddet måste eventuellt inte bryta alla spänningsatta ledare (men det är bra om det gör det) men det måste finnas en frånskiljare som frånskiljer alla spänningsatta ledare vid t ex arbete på gruppen och denna ska vara tydligt uppmärkt.

Läs gärna denna artikel också: [länk]
Jag kan dra fram en nolla per uttag utan större problem. Har en massa 5g1.5-kabel så jag kan märka om en fasledare till en andra nolla så får uttagen bara dela på jorden. Eller så får det bli fk/fq i kabelkanal.
Är det fortfarande speciella kabelkanaler som behövs för fk/fq?
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag kan dra fram en nolla per uttag utan större problem. Har en massa 5g1.5-kabel så jag kan märka om en fasledare till en andra nolla så får uttagen bara dela på jorden. Eller så får det bli fk/fq i kabelkanal.
Är det fortfarande speciella kabelkanaler som behövs för fk/fq?
Du ska inte ha flera grupper i samma kanalisation. Personligen i detta fall hade jag satt en anslutningsdosa. Alternativt satt ett uttag med separat brunnständning och tydligt märkt både uttag och central. Trots att det avviker från tillverkarens anvisningar.
 
Jakopp Jakopp skrev:
Du ska inte ha flera grupper i samma kanalisation. Personligen i detta fall hade jag satt en anslutningsdosa. Alternativt satt ett uttag med separat brunnständning och tydligt märkt både uttag och central. Trots att det avviker från tillverkarens anvisningar.
Jag kan ju sätta en dosa mellan maskinerna, under bänkskivan. Sen går jag upp med varsin matning till de två uttagen.
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag kan ju sätta en dosa mellan maskinerna, under bänkskivan. Sen går jag upp med varsin matning till de två uttagen.
Men i vilket fall som helst måste det vara en tvåfasgrupp. Förstår inte riktigt vad du ser för vinning med att ha två uttag istället för ett.
 
Jakopp Jakopp skrev:
Men i vilket fall som helst måste det vara en tvåfasgrupp. Förstår inte riktigt vad du ser för vinning med att ha två uttag istället för ett.
Jag kan ju inte ha ett uttag för både TT/TM, det kommer ju inte gå att köra båda samtidigt. Dessutom vill jag ha el till bl.a. belysning, strykjärn och liknande.
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag kan ju inte ha ett uttag för både TT/TM, det kommer ju inte gå att köra båda samtidigt. Dessutom vill jag ha el till bl.a. belysning, strykjärn och liknande.
Varför skulle det inte gå att köra ett uttag? Har du förstått vad separat brunnständning innebär?
 
Jakopp Jakopp skrev:
Varför skulle det inte gå att köra ett uttag? Har du förstått vad separat brunnständning innebär?
Hur hjälper det när jag vill ha fler än två brunnar?
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Hur hjälper det när jag vill ha fler än två brunnar?
Att det nu framkommer att du vill ha el till strykjärn m.m. är en annan sak, men att du inte skulle kunna köra TT TM samtidigt stämmer inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.