3 844 läst · 77 svar
4k läst
77 svar
Vägguttag badrum/tvätt
Jag tycker inte det är så relevant egentligen. Jag har ju hela tiden sagt att jag vill ha två uttag, då vill jag inte ha svar på någon annan lösning.Jakopp skrev:
Förstår. Men det är viktigt att det görs rätt. Ganska grovt fel att dra två nollor och regelrätt får du inte ha två uttag utan gemensam brytning i centralen.Lindgrenski skrev:
Problemet är det inte får ligga två nollor i i samma vp rör ut till den matande dosan. Det måste bli en tvåfasgrupp. Du får dra en exq 5g1,5 i en kanal till en kopplingsdosa och sedan två kablar upp till var sitt uttag.Lindgrenski skrev:
Ska det göras helt enligt regelverket måste du dock ha en tvåpolig brytare i centralen. Se till att tydligt märka med "tvåfasgrupp med enfasobjekt".
Och för all del se till att du lägger grupperna på olika faser.
Jobbet är förövrigt behörighetskrävande så jag måste iallafall avråda dig från att göra det
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 388 inlägg
Vad menar du med "ju"? När folk pratar om två uttag i detta sammanhang så har de flesta inte hört talas om att det finns tvåvägsuttag godkända för två olika faser.Lindgrenski skrev:
Det citatet handlar om olika kretsar. I ditt fall har du en (1) krets som är tvåfasig, och där används en gemensam neutralledare.Lindgrenski skrev:
Ja, för FK krävs en kabelkanal som endast kan öppnas med verktyg. Den ska vara godkänd för enkelisolerade ledare. I ett badrum skulle jag välja kabel i kanal, inte FK.Lindgrenski skrev:
Ja det går bra. Om du grenar av tvåfasen i en dosa till två enfasledningar så minskar behovet av ett tvåpoligt överströmsskydd i centralen, men det ställer högre krav på märkning. Det måste vara supertydligt vilken säkring som skyddar respektive uttag.Lindgrenski skrev:
Lindgrenski skrev:
Jo det är högst relevant för att få korrekta svar. Du skulle egentligen behöva tre faser. Men det funkar säkert att låta bli strykjärnet medan TM/TT går. Och i det fallet skulle det räcka med ett gemensamt uttag. Ett utrymme för tumregeln "man får inte nog med uttag" inte gäller IMHO är badrum. När du dessutom nämner belysning så är något fel. Vad för belysning? Den bör vara fast monterad och fast ansluten i ett badrum.Lindgrenski skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 388 inlägg
Det där är ett anslutningslock för anslutningskablar. Det går visserligen att knö in en installationskabel där men det är inte rätt. Ett näslock går lika bra. I vilket fall är det meckigt att få det tätt mellan lock och dosa. Så jag ser det som viktigare är det är torrt där.Purre skrev:
Att skriva regler är svårt. Man bör inte försöka tillämpa en regel på annat än vad regeln är skriven för. Båda är visserligen "uttag" med flera faser men samtidigt väldigt olika. Tänk istället på riskerna med flera faser i uttaget och hur de bör hanteras. Tommib förklarar det bra i #16.Purre skrev:
I vår tvättstuga har vi en trefasgrupp framdragen (5G1,5) till en arbetsbrytare/kopplingsdosa som delar upp trefasgruppen i en enfasgrupp (3G1,5) till ett tvåvägs vägguttag där bl.a. avfuktaren är ansluten samt en tvåfasgrupp (4G1,5) till ett tvåvägs enfasuttag med separat fas i vardera uttagsbrunnen.Lindgrenski skrev:
Allt skyddas av en trepolig dvärgbrytare.
Låter ju snarlikt som jag hade tänkt men som inte var tillåtet? Vad är det som gör att detta är tillåtet?Demmpa skrev:I vår tvättstuga har vi en trefasgrupp framdragen (5G1,5) till en arbetsbrytare/kopplingsdosa som delar upp trefasgruppen i en enfasgrupp (3G1,5) till ett tvåvägs vägguttag där bl.a. avfuktaren är ansluten samt en tvåfasgrupp (4G1,5) till ett tvåvägs enfasuttag med separat fas i vardera uttagsbrunnen.
Allt skyddas av en trepolig dvärgbrytare.
Allt handlar om att du inte ska kunna skruva ut en propp, tro att det är strömlöst och sedan få en stöt då det visade sig att du hade behövt skruva ut två proppar.Lindgrenski skrev:
Den andra fördelen med demmpas installation är att tre faser används till två uttag vilket ger ännu större utrymme att kunna använda strykjärn osv medans både torktumlare och tvättmaskin körs
Så jag kan alltså göra som jag tänkte från början, dra 4g1.5 eller 5g1.5 till dosan till vänster och sen vidare till mina två uttag, bara att jag har en 2-polig eller 3-polig säkring eller åtminstone uppmärkt ordentligt?Jakopp skrev:Allt handlar om att du inte ska kunna skruva ut en propp, tro att det är strömlöst och sedan få en stöt då det visade sig att du hade behövt skruva ut två proppar.
Den andra fördelen med demmpas installation är att tre faser används till två uttag vilket ger ännu större utrymme att kunna använda strykjärn osv medans både torktumlare och tvättmaskin körs