Jag renoverar ett badrum i ett 60-tals fritidshus. Rivit tidigare badrumstapet bakom är någon form av spånskiva? med silikon i skarvarna ser det ut som. Jag kommer ställa in en duschkabin i detta rum efter renovering, med plastmatta på golv och golvbrunn. Kan man sätta badrumsgips på spånskivepanelen direkt och typ måla eller våtrumstapet?
Det är som sagt ett fritidshus så det behöver inte bli "toppnotch" men vill ändå göra det "bra", förhoppningsvis så mycket som möjligt enligt standard.
Uppskattar alla svar!
Det är som sagt ett fritidshus så det behöver inte bli "toppnotch" men vill ändå göra det "bra", förhoppningsvis så mycket som möjligt enligt standard.
Uppskattar alla svar!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till att börja med behöver du bestämma dig för om du vill att försäkringsbolaget ska betala ut några pengar om det blir en vattenskada.
När det gäller försäkringar, branschregler etc. spelar det ingen roll om det är en duschkabin, badkar eller dusch direkt på väggar och golv som gäller.
När det gäller försäkringar, branschregler etc. spelar det ingen roll om det är en duschkabin, badkar eller dusch direkt på väggar och golv som gäller.
Tack för svar. Yes om jag bestämmer mig för att bygga enligt standard så försäkringsbolag betalar ut pengar vid vattenskada. Är det OK att sätta badrumsgips direkt på spånskiva? Räcker badrumstapet? Eller bör det vara matta med svetsade skarvar även på väggen?BirgitS skrev:
Mvh
Våtrumsgips behövs inte utan det räcker med vanlig gips. Men det ska inte vara spånskiva utan plywood under gipsen för att det ska gå att fästa t.ex. handfat på ett säkert sätt.
Det ska vara våtrumstapet med svetsad skarv vid dörren.
Jag föreslår att du läser branschreglerna i så fall:
GVK för våtrumsmatta och -tapet
MVK för målade väggar
Säker Vatten för vatten, avlopp och uppbyggnad av väggar och golv
MVK för målade väggar
Tack för bra svar. Just den väggen där handfat skall fästas kommer rivas för att utvidga rummet och då kan jag passa på att sätta plywood samt kortlingar för handfat. Har du möjlighet att utveckla svetsad skarv vid dörren? Vid ingången till badrummet alltså?BirgitS skrev:
Våtrumsgips behövs inte utan det räcker med vanlig gips. Men det ska inte vara spånskiva utan plywood under gipsen för att det ska gå att fästa t.ex. handfat på ett säkert sätt.
MVK för målade väggar
Mvh
Det måste inte vara plywood om du reglar där du ska hänga upp tunga saker.
plywood eller spånskiva gör varken från eller till annars bakom en våtrumstapet.
Det går att sätta gips direkt på befintliga väggar, det handlar mest om du vet hur det ser ut under osv och att det är ok och blir rätt.
plywood eller spånskiva gör varken från eller till annars bakom en våtrumstapet.
Det går att sätta gips direkt på befintliga väggar, det handlar mest om du vet hur det ser ut under osv och att det är ok och blir rätt.
Du kan måla väggarna om du vill.
https://static1.squarespace.com/sta...35/1711029567518/Branschregler_2021-01-01.pdf
https://static1.squarespace.com/sta...35/1711029567518/Branschregler_2021-01-01.pdf
Okej mycket tack, bra då kör jag på det. Då funkar alltså våtrumstapet på väggarna man behöver inte matta på väggarna?T TheGame skrev:
T TheGame skrev:
T TheGame skrev:T TheGame skrev:Jag tror tapeten påminner mer om tapet men ett mer vattenavstötande ytskikt. Medan matta är lik den man sätter direkt på golvet, men väggen istället. Men jag är verkligen inte helt säker som sagt!ACME skrev:
Har man ändrat reglerna? Tidigare kunde man ju ställa en duschkabin i en tvättstuga. Alltså bara med tätskikt på golv, och vattenavvisande på väggarna.BirgitS skrev:
Har du plywood behövs det inga kortlingar.E.Linkan skrev:
Det gäller inte bara handfat utan allt som ska skruvas upp på väggen ska skruvas i något stabilt som betong, plywood, massivt trä som en regel etc. Men det framgår av branschreglerna.
Den som sätter upp våtrumsmatta för vägg (jag tycker det verkar kallas våtrumstapet i butikerna) sveper mattan runt rummet så att det bara blir en skarv. Skarven brukar man placera långt från duschen och där den syns så lite som möjligt, vilket oftast blir längs ena sidan av dörren.