H
H hul skrev:
Du ska alltid gå efter svenska standarder och bransch regler om de finns motsägelser.
Detta händer ju på varje bygge massvis av gånger att man måste från gå leverantörens anvisningar.

Ofta är leverantörerna utlandsbaserade i dessa länder har man helt andra reglar när de gäller våtrum och alltså är inte monteringsanvisningarna förenade med svensk standard.

om ni vill ha ett exempel som händer på ungefär vartannat bygge och ni säkert gjort hemma också.
Många väljer vägghängda wc-stolar med Geberit som märke vilket är Schweiziska. I deras monteringsanvisningar så ska man skruva fast den ner i golvet genom tätskiktet.
Detta får man absolut inte göra enligt svenska reglar och man ska då göra följa svenska regler absolut inte schweiziska.

Hur kan ni påstå något annat?
det är du som har fel.

H
H hul skrev:
se mitt svar till Nino där jag visar hur fel du har IGEN.
så ditt exempel är montering genom tätskikt?? det var det sämsta exempel du kan komma med

Alu pex. Går det under plastbelagda metallrör?

H
henke_benke skrev:
så ditt exempel är montering genom tätskikt?? det var det sämsta exempel du kan komma med
varför? förklara

H
Maxwells demon TotalControl skrev:
Alu pex. Går det under plastbelagda metallrör?
är inte ett plast rör belagt med alu med plast överdrag och sedan "skyddshölje"(eller isolering)?
svår fråga

H
henke_benke skrev:
det är du som har fel.
men du kan inte bara säga att de är jag som har fel, du får ju förklara varför.
du har ingen trovärdighet

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
H
H hul skrev:
varför? förklara
H hul skrev:
men du kan inte bara säga att de är jag som har fel, du får ju förklara varför.
du har ingen trovärdighet
vaknat på fel sida idag igen?

Heja heja (y)

HUL kan du förklara vad som görs eller borde göras när man på byggena frångår leverantörers anvisningar?

Det vore också intressant att se anvisningarna till den vägghängda toaletten som skall skruvas i golvet :thinking:

• Gilla
1
  • Laddar…
Ett urklipp ur Säker vatten 2016

Två diagram som visar installation av inbyggd spolcistern bakom WC-stol enligt Säker Vatten 2016, del av ett informationsdokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H
S sune73 skrev:

[bild]
jag tror det inte går att få hul erkänna att hen har fel.
speciellt om jag skriver att hen har fel också

Krilleman krilleman_215 skrev:
Jag sätter punkt för detta spektakel med en saxad bild från säkervatten (sidan 27) så alla andra kan göra rätt från början.

Alla installationer ska göra med läckageindikering idag om man vill följa alla rådande normer och regler! Inget annat.

[bild]
Sedär! 3.3.2. Där står det hur man ska göra gällande tätskikt i vägg och metallrör utan skyddsplast...
Är vi överens då om att nakna kopparrör får byggas in i våtrumsväggar?

H
H hul skrev:
Du ska alltid gå efter svenska standarder och bransch regler om de finns motsägelser.
Detta händer ju på varje bygge massvis av gånger att man måste från gå leverantörens anvisningar.

Ofta är leverantörerna utlandsbaserade i dessa länder har man helt andra reglar när de gäller våtrum och alltså är inte monteringsanvisningarna förenade med svensk standard.

om ni vill ha ett exempel som händer på ungefär vartannat bygge och ni säkert gjort hemma också.
Många väljer vägghängda wc-stolar med Geberit som märke vilket är Schweiziska. I deras monteringsanvisningar så ska man skruva fast den ner i golvet genom tätskiktet.
Detta får man absolut inte göra enligt svenska reglar och man ska då göra följa svenska regler absolut inte schweiziska.

Hur kan ni påstå något annat?
Geberit har flera olika monteringssätt. så då tipsar man om andra monteringssätt från företaget eller så tar man ett annat bolag.
många gånger går utseende före montering. vilket sedan märks i produktion.

och måste använda er av geberit gruppen. så har IFÖ en som ej skall skruvas i golv

H
S sune73 skrev:
Heja heja (y)

HUL kan du förklara vad som görs eller borde göras när man på byggena frångår leverantörers anvisningar?

Det vore också intressant att se anvisningarna till den vägghängda toaletten som skall skruvas i golvet :thinking:
fixturens ska skruvas ner i golvet enligt många leverantörer, vilket ej är godkänt i sverige

H
S sune73 skrev:

[bild]
vet ej vad du vill säga med detta, men de är ju precis som jag sagt?

H
S sune73 skrev:
Heja heja (y)

Men förstår inte hur ni tänker här faktiskt.
ni kan ju inte på allvar tro att man ska följa leverantörers anvisningar istället för svenska standarder.

jag kan ju i princip komma på en produkt i mitt garage och skriva ihop en montageanvisning som är helt hål i huvudet.
men enligt er så ska man montera efter den istället för svenska standarder

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.