Krilleman
Du menar alltså att det är din standard?
 
  • Gilla
Möckeln och 1 till
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Du menar alltså att det är din standard?
Jag skrev att det var lika mkt std som prisol... Vad man använder beror på förutsättningarna.
Det vet ju varje hantverkare.
 
Redigerat:
Spännande det här :)
#28: Jag är inte hantverkare
#32: Det vet ju varje hantverkare
 
S Strontus skrev:
Spännande det här :)
#28: Jag är inte hantverkare
#32: Det vet ju varje hantverkare
Det var ju för att du ger sken av att vara hantverkare...
 
K karlmb skrev:
Det var ju för att du ger sken av att vara hantverkare...
Ursäkta, jag menade Krilleman_215..
 
Krilleman
En korrekt hantverkare följer dagens standard och läser monteringsanvisningarna som följes slaviskt.

Samma gäller för alla hemmafixare också.

Det är just denna standard du vurmar för att den inte finns.

Jag önskar dig all lycka med din installation med naken PEX. Du har inga givande bilder du vill dela med dig av på din installation?
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
En korrekt hantverkare följer dagens standard och läser monteringsanvisningarna som följes slaviskt.

Samma gäller för alla hemmafixare också.

Det är just denna standard du vurmar för att den inte finns.

Jag önskar dig all lycka med din installation med naken PEX. Du har inga givande bilder du vill dela med dig av på din installation?
Vurmar för. .?
Jag väntar fortfarande på att få läsa hur manualen ser ut för prisol. Är det för mycket begärt?
 
H
S sune73 skrev:
Jag ska läsa detta vid tillfälle.

Dock så spelar det inte så stor roll vad tex Säker vatten skriver.
Det är alltid tillverkarens monteringsanvisning som gäller.
gammalt inlägg men måste bara påpeka felet i detta.

de sk vara helt tvärt om.
de spelar ingen som helt roll vad tillverkaren säger de är Säker vatten och övriga branschregler som gäller
 
H
H hul skrev:
gammalt inlägg men måste bara påpeka felet i detta.

de sk vara helt tvärt om.
de spelar ingen som helt roll vad tillverkaren säger de är Säker vatten och övriga branschregler som gäller
text taget från säker vatten
"Montering av VVS-system och VVS-produkter ska alltid utföras enligt leverantörens dokumenterade monteringsanvisningar."
 
H
henke_benke skrev:
text taget från säker vatten
"Montering av VVS-system och VVS-produkter ska alltid utföras enligt leverantörens dokumenterade monteringsanvisningar."
Jo självklart om de är möjligt enligt svenska standarder och branschregler.
Men är de motsägelser så ska du absolut inte följa leverantörensanvisningar, de är helt felaktigt.
Du har sagt att man ska följa leverantörers anvisningar alltid i andra trådar med men de är fortfarande fel
 
H
H hul skrev:
Jo självklart om de är möjligt enligt svenska standarder och branschregler.
Men är de motsägelser så ska du absolut inte följa leverantörensanvisningar, de är helt felaktigt.
Du har sagt att man ska följa leverantörers anvisningar alltid i andra trådar med men de är fortfarande fel
jag kan bara hänvisa vad regelverket säger. denna gång har du fel.
 
Krilleman
Jag sätter punkt för detta spektakel med en saxad bild från säkervatten (sidan 27) så alla andra kan göra rätt från början.

Alla installationer ska göra med läckageindikering idag om man vill följa alla rådande normer och regler! Inget annat.

Illustration från säkervatten-handbok med anvisningar om läckageindikering och rörmontage 2 mm från vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mrgsxr77 och 3 till
  • Laddar…
H hul skrev:
Jo självklart om de är möjligt enligt svenska standarder och branschregler.
Men är de motsägelser så ska du absolut inte följa leverantörensanvisningar, de är helt felaktigt.
Du har sagt att man ska följa leverantörers anvisningar alltid i andra trådar med men de är fortfarande fel
För att det ska vara en säker vatten produkt ska det finnas en monteringsanvisning finns inte det så är den inte godkänd som en sådan.

En icke godkänd produkt bör väl installeras enligt tillverkaren, den borde väl veta hur deras produkter ska installeras?

Har du nåt exempel på när man ska frångå tillverkarens anvisning och då istället följa säker vatten?
 
H
nino nino skrev:
För att det ska vara en säker vatten produkt ska det finnas en monteringsanvisning finns inte det så är den inte godkänd som en sådan.

En icke godkänd produkt bör väl installeras enligt tillverkaren, den borde väl veta hur deras produkter ska installeras?

Har du nåt exempel på när man ska frångå tillverkarens anvisning och då istället följa säker vatten?
Du ska alltid gå efter svenska standarder och bransch regler om de finns motsägelser.
Detta händer ju på varje bygge massvis av gånger att man måste från gå leverantörens anvisningar.

Ofta är leverantörerna utlandsbaserade i dessa länder har man helt andra reglar när de gäller våtrum och alltså är inte monteringsanvisningarna förenade med svensk standard.

om ni vill ha ett exempel som händer på ungefär vartannat bygge och ni säkert gjort hemma också.
Många väljer vägghängda wc-stolar med Geberit som märke vilket är Schweiziska. I deras monteringsanvisningar så ska man skruva fast den ner i golvet genom tätskiktet.
Detta får man absolut inte göra enligt svenska reglar och man ska då göra följa svenska regler absolut inte schweiziska.

Hur kan ni påstå något annat?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
H
henke_benke skrev:
jag kan bara hänvisa vad regelverket säger. denna gång har du fel.
se mitt svar till Nino där jag visar hur fel du har IGEN.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.