H hempularen skrev:
Detta att du har olika typer av rör kan också bli ett problem, eftersom både rör o kopplingar skall vara av samma fabrikat, vissa rörtillverkare tror jag anger en bestämd variant av koppling från annat bolag. Det är då svårt att göra en installation med blandade fabrikat. Dock inte omöjligt.
Jag skrev fel, jag har enbart 15 mm för tappvatten, dock från 2 olika tillverkare.
Ingen av dem skriver att man måste använda någon speciell typ av koppling.

K karlmb skrev:
Tack, men hur menar du att ditt förra inlägg styrker ditt antagande om att LK universal inte får byggas in?
Där står hur rördragning ska göras i regelkonstruktion vilket är ditt fall om jag förstått dig rätt. Monteringsanvisningen beskriver hur röret ska fixeras med LK klammer och fixeringsbleck. Du kan inte göra som det står utan skyddsrör.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Där står hur rördragning ska göras i regelkonstruktion vilket är ditt fall om jag förstått dig rätt. Monteringsanvisningen beskriver hur röret ska fixeras med LK klammer och fixeringsbleck. Du kan inte göra som det står utan skyddsrör.
Men herregud, du menar att jag för att installera rör i väggen måste läsa och följa även samtliga monteringsanvisningar från alla övriga producenter som jag INTE köpt något från?

K karlmb skrev:
Men herregud, du menar att jag för att installera rör i väggen måste läsa och följa även samtliga monteringsanvisningar från alla övriga producenter som jag INTE köpt något från?
Nä men du frågade hur det jag skrev styrkte vad LK tillåter för sin Universal PEX, inte alla andra slangar.

Det räcker att läsa anvisningarna för det material man använder men du har inte berättat vilken slang du använder, men mest diskuterat LK när det varit tal om en specifik leverantör.

Nä men du frågade hur det jag skrev styrkte vad LK tillåter för sin Universal PEX, inte alla andra slangar.

Det räcker att läsa anvisningarna för det material man använder men du har inte berättat vilken slang du använder, men mest diskuterat LK när det varit tal om en specifik leverantör.
Men du antyder att pga det står si och så i LKs manual för deras RIR så kan du dra slutsatser ang hur andra LK produkter får användas .
Sorry , men det inte är så det funkar.
Finns det en manual ska den följas. Det är vad som står i den som gäller. + övriga regler i Säker vatten BBR etc.
Inte vad som står i andra manualer från samma eller övriga tillverkare.

Aha, nu förstår jag vad du far efter. Du tror att det är en anvisning som bara täcker RiR? Nä det är anvisningen för Universal PEX, alltså för själva medieröret:

[länk]
Du får nog läsa igen för det står inte att man måste använda RIR, utan det stycket handlar om när man gör det.

K karlmb skrev:
Du får nog läsa igen för det står inte att man måste använda RIR, utan det stycket handlar om när man gör det.
Nä det står hur man drar Universal PEX i en regelkonstruktion. Med ditt sätt att se på anvisningen så gäller den bara om man gör som det står, struntar man i det så gäller inte anvisningen. Då kan du slänga den direkt istället.

Efter alla dina olika versioner om pex15 och pex16, att du hoppar mellan att ha det ena eller det andra när det passar, och svävande svar när man frågar vad det är för grejor du jobbar med tror jag att du är ett troll utan någon anläggning att pilla med. Tills du har visat ditt projekt, gett klara besked om vilka produkter du funderar över och i allmänhet övertygat mig om att du är på riktigt drar jag mig tillbaka från diskussionen.

• Gilla
bossespecial och 1 till
  • Laddar…
Nä det står hur man drar Universal PEX i en regelkonstruktion. Med ditt sätt att se på anvisningen så gäller den bara om man gör som det står, struntar man i det så gäller inte anvisningen. Då kan du slänga den direkt istället.

Efter alla dina olika versioner om pex15 och pex16, att du hoppar mellan att ha det ena eller det andra när det passar, och svävande svar när man frågar vad det är för grejor du jobbar med tror jag att du är ett troll utan någon anläggning att pilla med. Tills du har visat ditt projekt, gett klara besked om vilka produkter du funderar över och i allmänhet övertygat mig om att du är på riktigt drar jag mig tillbaka från diskussionen.
Det står "vid RIR", inte "vid regelkonstruktioner ":

"Rördragning i regelkonstruktioner
Vid installation med Rör-i-Rör i regelkonstruktio-
ner ska tomröret alltid fixeras mot väggreglar eller
golvbjälkar enligt följande:"

Skulle man verkligen menat att det bara är som RIR produkten får användas i regelkonstruktioner så hade man skrivit just:
"I regelkonstruktioner får endast produkten användas i skyddsrör, RIR. "
Men det gjorde man inte som vi vet.

Haha, svävande. .hur då? Vad spelar det för roll exakt vilka produkter jag har använt?
Detta är en princiell diskussion och eftersom LK har båda varianterna i Sverige så är de ett bra exempel för en sådan.

Redigerat:
H
K karlmb skrev:
Nej, om du hade orkat läsa BBR eller iaf de båda trådar som finns här på BH så hade du haft klart för dig att det inte står någonstans att man måste ha utbytbara tappvattenledningar.
Men om tillräckligt många tror det så blir det en öppning för skrupelfria skadereglerare att påstå att badrummet inte är byggt enligt branschreglerna.
Det är därför vi ska få det utrett en gång för alla

Jag väntar fortfarande på svar på mitt inlägg: [länk]
Eller var det inte roligt längre?
det inlägget kommer ju inte ens från mig.
har skrivit något om man måste ha utbytbara tappvattenledningar.
dock gillar jag att ha den sortens rör

henke_benke skrev:
det inlägget kommer ju inte ens från mig.
har skrivit något om man måste ha utbytbara tappvattenledningar.
dock gillar jag att ha den sortens rör
Jag vet, det är Nino som left the building.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.