14 758 läst · 205 svar
15k läst
205 svar
Vägggenomföring utan väggbockstöd
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Du har en hel tråd i ämnet som inledningsvis gav sakliga svar men när du vägrar ta till dig input så tröttnar folk till slut. Om du envisas med ”det står ingenstans att man inte får” med dina produkter så kan väl jag göra samma sak med trdgårdsslangen.K karlmb skrev:Knappast med det argumentet.
Try to face it:
Det finns ingen lista.
Det finns krav och regler i säker vatten BBR mm.
Det finns div andra godkännanden för många produkter, Sitac mm.
Utifrån allt detta är det inget som säger att man måste använda RiR eller något annat specifikt fö tappvattenledningar i våtrumsväggar eller andra ställen.
Punkt.
Idiotiska referenser till trädgårdsslangar eller att den o den bara är här för att trolla avslöjar de verkliga trollen.
Ninos inlägg #152 var väl en bättre PUNKT än din tycker jag.
Jag tar till mig alla sakliga argument. Att någon då tröttnar får stå för den.Bernieberg skrev:Du har en hel tråd i ämnet som inledningsvis gav sakliga svar men när du vägrar ta till dig input så tröttnar folk till slut. Om du envisas med ”det står ingenstans att man inte får” med dina produkter så kan väl jag göra samma sak med trdgårdsslangen.
Ninos inlägg #152 var väl en bättre PUNKT än din tycker jag.
De argument som kommit är ju nästan skrattretande:
1. Det står i monteringsanvisningen (en sådan ska alltid följas) för RiR att det får användas i inbyggda våtrumsväggar.
Jaha, vad bra. Men det innebär ju som sagt inte att produkter utan monteringsanvisningar i området inte är godkända. Som tex Prisol, hårda kopparör eller naken PEX.
2. Det är branschstd att köra RiR.
Ickeargument helt utan stöd.
3. Det finns en lista på godkända produkter för våtrumsväggar.
Nej, det finns en RSK-lista med allt möjligt i och en lista på tillverkare.
1. Jo produkter utan monteringsanvisningar är inte godkända enligt säket vatten
2. Ja det är branschstd att köra rir för det är enligt branschreglerna och man följer bbr's krav på att det bla ska vara utbytbart
3. Listan är självfallet över godkända leverantörer och deras godkända produkter
Fråga: vart vill du komma? Är det att det är godkänt enligt säker vatten att installera naken pex i vägg eller att man KAN installera naken pex i vägg (oavsett vad branschregler säger) vill gärna att du svarar på frågan så att jag vet ur du tänker, finns kanske svar på frågan tidigare i tråden men det har jag missat i så fall
2. Ja det är branschstd att köra rir för det är enligt branschreglerna och man följer bbr's krav på att det bla ska vara utbytbart
3. Listan är självfallet över godkända leverantörer och deras godkända produkter
Fråga: vart vill du komma? Är det att det är godkänt enligt säker vatten att installera naken pex i vägg eller att man KAN installera naken pex i vägg (oavsett vad branschregler säger) vill gärna att du svarar på frågan så att jag vet ur du tänker, finns kanske svar på frågan tidigare i tråden men det har jag missat i så fall
Finns det någon anledning till varför man inte vill använda ytterrör och fixturer?
Lär väl bli kanske 1000 extra på ett badrum, visst det är en del pengar men kanske 3-4% av totala kostnaden för ett badrum
Lär väl bli kanske 1000 extra på ett badrum, visst det är en del pengar men kanske 3-4% av totala kostnaden för ett badrum
1. Kan du citera den uppgiften?nino skrev:1. Jo produkter utan monteringsanvisningar är inte godkända enligt säket vatten
2. Nej...det måste inte vara utbytbart.
3. Nej, någon hittade ju trädgårdsslangen där..
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Om någon företrädare för Pex branschen vill gå ut officiellt och påstå att naken PEX inte är enligt reglerna eller om det skrivits i någon manual för naken PEX att den inte får användas i inbyggda system i våtrum så vore ju läget ett annat...Bernieberg skrev:
Jag -tror- inte att en fixturer och ytterrör bygger mer än naken pex utan fixtur, böjradien är nog ganska maxad i fixturer.K karlmb skrev:
Men visst har man 40mm reglar så får fixturer inte plats, men med våtrumsväggen så är den specad till min 70mm reglar så där är inga problem.
Är det nya inkommande ledningar så bör man förlägga dom så man även får plats med ytterrör.
Bbr föreskriver ju att ledningar ska vara utbytbara och det blir svårt/omöjligt med naken pex...
LK har ju svarat mig att det inte är godkänt?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det är ju ett par stycken som frågat LK nu och det är bara du som har fått svaret att det är ok med naken PEX + dold förläggning + tappvatten. Då funderar man ju på hur du har formulerat frågan och om leverantören verkligen fattar vad du menar. I din tidigare tråd i ämnet refererade du ju exempelvis till den generella anvisningen för PEX som bevis på att det är tillåtet med naken PEX, men där i alla fall min tolkning är att det är synlig installation de avser när skyddsrör inte används.K karlmb skrev: