henke_benke skrev:
du tycker ju att jag fabulerar detta
va du stoppar i väggen skiter många i. men sker då ett vattenläckage. då är det du som sitter på pottkanten och väger.
å det betyder inte just du karlmb
Ja, du fabulerar. Vi diskuterar här vad som är godkänt eller inte, just för att undvika det du tar upp nu, att ett försäkringsbolag eller liknande ger någon problem i framtiden, bla pga oriktiga uppgifter som torgförs av en del här.
Som tex att det står i BBR att det måste vara utbytbara rör i inbyggda väggar.
Sån skit älskar försäkringshandläggare att hänga upp sig på.

H
K karlmb skrev:
:-D ja. det är väl det vi diskuterar, eller är du här av ngn annan anledning?
och vad tycker du då?? " ska installationen följa säker vatten eller inte?"

H
K karlmb skrev:
Ja, du fabulerar. Vi diskuterar här vad som är godkänt eller inte, just för att undvika det du tar upp nu, att ett försäkringsbolag eller liknande ger någon problem i framtiden, bla pga oriktiga uppgifter som torgförs av en del här.
Som tex att det står i BBR att det måste vara utbytbara rör i inbyggda väggar.
Sån skit älskar försäkringshandläggare att hänga upp sig på.
det är ju inte alls något som jag kommit på själv. till och med du skriver det

henke_benke skrev:
och vad tycker du då?? " ska installationen följa säker vatten eller inte?"
Klart den ska, det kräver ju f-bolagen...

henke_benke skrev:
det är ju inte alls något som jag kommit på själv. till och med du skriver det
Nej, om du hade orkat läsa BBR eller iaf de båda trådar som finns här på BH så hade du haft klart för dig att det inte står någonstans att man måste ha utbytbara tappvattenledningar.
Men om tillräckligt många tror det så blir det en öppning för skrupelfria skadereglerare att påstå att badrummet inte är byggt enligt branschreglerna.
Det är därför vi ska få det utrett en gång för alla

Jag väntar fortfarande på svar på mitt inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threa...an-vaeggbockstoed.305193/page-11#post-2905918
Eller var det inte roligt längre?

Att utbytbart inte är ett generellt krav på allt tappvatten tror jag du har rätt i. Då hade ju prisol gått bort.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Att utbytbart inte är ett generellt krav på allt tappvatten tror jag du har rätt i. Då hade ju prisol gått bort.
Ja självklart, liksom naken koppar.
Det är alltså dags att läsa på i reglerna och sluta spekulera och anta en massa dumheter.

Som du har fått höra flera gånger under denna diskussion så är det tillverkarens anvisning det faller på, det är inte branschreglerna som gör det ogörligt (förutom att de föreskriver att tillverkarens anvisningar ska följas).

Vilken leverantör är det du använder? Från LK har vi ju fått (flest åtminstone) svar att det inte är OK efter att vi inte var överens om hur deras monteringsanvisning ska tolkas. Men du har tidigare skrivit att du har pex 15 och LK har 16 mm så antagligen är det någon annan?

Som du har fått höra flera gånger under denna diskussion så är det tillverkarens anvisning det faller på, det är inte branschreglerna som gör det ogörligt (förutom att de föreskriver att tillverkarens anvisningar ska följas).

Vilken leverantör är det du använder? Från LK har vi ju fått (flest åtminstone) svar att det inte är OK efter att vi inte var överens om hur deras monteringsanvisning ska tolkas. Men du har tidigare skrivit att du har pex 15 och LK har 16 mm så antagligen är det någon annan?
Som jag skrivit ännu fler ggr så finns det som ni vet material som saknar anvisningar, eller där de inte anger hur det ska göras just i fallet våtrumsvägg. Svenska såväl som utländska.
LKs anvisning för deras universalPEX är ett sådant exempel.
Det är från LK jag fått motsatt besked mot vad som påstås, dvs använd sunt förnuft i detta fall!. Jag har en blandning av 15 o 16 PEX.

Vet inte om anvisningen för Universal PEX är otydlig. Det finns en rubrik om ”rördragning i regelkonstruktioner” där det beskrivs hur tomröret ska fästas in till exempelvis, den delen av anvisningen går inte att uppfylla utan tomrör. Tycker man fortfarande att det är oklart så har ju de övriga utom du fått svar från LK att det inte är okej.

Så då återstår ditt 15 mm rör, vilken leverantör är det?

Vilka rörsystem saknar helt monteringsanvisningar (men är typgodkända etc. så att de är relevanta, alltså inte bamburör eller sugrör)?

Vet inte om anvisningen för Universal PEX är otydlig. Det finns en rubrik om ”rördragning i regelkonstruktioner” där det beskrivs hur tomröret ska fästas in till exempelvis, den delen av anvisningen går inte att uppfylla utan tomrör. Tycker man fortfarande att det är oklart så har ju de övriga utom du fått svar från LK att det inte är okej.

Så då återstår ditt 15 mm rör, vilken leverantör är det?

Vilka rörsystem saknar helt monteringsanvisningar (men är typgodkända etc. så att de är relevanta, alltså inte bamburör eller sugrör)?
Du menar att pga det står i en anvisning för RIR hur man ska göra vid regelkonstruktioner men inte i en annan produkts anvisningar så betyder det att man inte får använda den andra produkten inbyggt...?

Nä, jag försöker bara hjälpa dig att förstå att det inte är ok att göra som du tänkt med LK universal PEX. Och undrar vilket pex15 du använder så att du kan få hjälp med det också.

Detta att du har olika typer av rör kan också bli ett problem, eftersom både rör o kopplingar skall vara av samma fabrikat, vissa rörtillverkare tror jag anger en bestämd variant av koppling från annat bolag. Det är då svårt att göra en installation med blandade fabrikat. Dock inte omöjligt.

H hempularen skrev:
Detta att du har olika typer av rör kan också bli ett problem, eftersom både rör o kopplingar skall vara av samma fabrikat, vissa rörtillverkare tror jag anger en bestämd variant av koppling från annat bolag. Det är då svårt att göra en installation med blandade fabrikat. Dock inte omöjligt.
Med Vatettes ko
H hempularen skrev:
Med Vatettes kopplingar kan man få ihop mycket. De går ju med många pex-fabrikat. Men man kan säkert hamna i kluriga situationer.

Nä, jag försöker bara hjälpa dig att förstå att det inte är ok att göra som du tänkt med LK universal PEX. Och undrar vilket pex15 du använder så att du kan få hjälp med det också.
Tack, men hur menar du att ditt förra inlägg styrker ditt antagande om att LK universal inte får byggas in?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.