Claes Sörmland
Jag började också fundera på det. Vill man ge makt till en så pass dysfunktionell förening? Kanske bättre att de får organisera sig bättre först (och välja en mer rimlig ordförande). Innan de visat att de klarar det så kanske man inte ska ge dem mer uttaxeringsrätt och makt över TS?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Det står ju också så här i beslutet. Gäller inte TS eftersom han inte är medlem, men:

Dokumentutdrag om skador från onormal förslitning av vägar som kräver reparation på ägarens bekostnad.

Så om TS hade varit medlem hade det nog betraktats som onormal förslitning.
 
M -MH- skrev:
Det står ju också så här i beslutet. Gäller inte TS eftersom han inte är medlem, men:

[bild]

Så om TS hade varit medlem hade det nog betraktats som onormal förslitning.
Där står "skador" som uppkommer, dessa har vi redan lagat och betalat för (y)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Där står "skador" som uppkommer, dessa har vi redan lagat och betalat för (y)
Och det hade ni fått betalat även om ni varit med i föreningen.
Så om ni då ska gå med får ni betala skäligt som tidigare nämnt, baserat på pengar i samfälligheten etc....

Det hela är ju hyffsat galet, förutom det att ni gjort rätt för er redan.
Jag hade tvekat att gå med för länge sen och slutat kommunicera.

Hoppas verkligen att det löser sig framöver på ett sätt ni är nöjda med, även om det ser hopplöst ut nu..

/W
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Det jag finner märkligt är att TS fastighet inte redan är ansluten till GA. Även obebyggda tomter brukar anslutas med ett väldigt lågt andelstal som sedan kan ökas av styrelsen i samband med bebyggning.
 
P
rogerik rogerik skrev:
Det jag finner märkligt är att TS fastighet inte redan är ansluten till GA. Även obebyggda tomter brukar anslutas med ett väldigt lågt andelstal som sedan kan ökas av styrelsen i samband med bebyggning.
Jo det är märkligt. Det ser ut som om LM ställde till det när GA bildades. En fadäs som nu ställer till det 36 är senare?
 
Det fanns väl ingen möjlighet på den tiden att justera andelstal utan att blanda in LM? Tillkom inte den möjligheten senare?
 
P
Men här handlar det inte om att ändra andelstal utan att de obebyggda tomterna aldrig inkluderades i GA? Det var ett misstag från LMs sida som begicks när GA bildades.
 
Claes Sörmland
P phälle skrev:
Men här handlar det inte om att ändra andelstal utan att de obebyggda tomterna aldrig inkluderades i GA? Det var ett misstag från LMs sida som begicks när GA bildades.
Misstag eller inte, det är nog rätt vanligt. Samma sak i min lilla sörmländska håla på andra sidan Sverige. Obebyggda gamla tomter är i de flesta fall inte med. Senare avstyckade tomter har vid fastighetsbildningen anslutits (av en annan lantmätare). Förr verkade Lantmäteriet inte ha detaljerade rutiner utan man lämnade saker som detta till enskilda lantmätarens gottfinnande.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Misstag eller inte, det är nog rätt vanligt. Samma sak i min lilla sörmländska håla på andra sidan Sverige. Obebyggda gamla tomter är i de flesta fall inte med. Senare avstyckade tomter har vid fastighetsbildningen anslutits (av en annan lantmätare). Förr verkade Lantmäteriet inte ha detaljerade rutiner utan man lämnade saker som detta till enskilda lantmätarens gottfinnande.
Jo, så är det ofta även i min del av landet. Jag tror att det finns två orsaker till detta. Det första gäller förrättningskostnaderna. LMs kostnad för att inkludera en fastighet i GA är ungefär den samma oberoende av vilken typ av fastighet det är. På kostnadssidan är förhållandet mellan permanent bostadsfastighet och tomt 1:1. När sedan förrättningskostnaderna skall fördelas enligt andelstal blir istället förhållandet 21:1. Ett stort antal obebyggda tomter ökar kostnaderna för de fastigheter med högt andelstal. Det andra gäller intäkter från obebyggda tomter. För varje obebyggd tomten får man in ungefär 5% av vad man får in från en permanentbostad.

Med all administration som krävs är det helt enkelt inte lönsamt för VSFF med fastigheter med för lågt andelstal. Förvisso kan man fakturera administrationsavgift men den måste vara skälig och helst inte 200% av vägavgiften.
 
P phälle skrev:
Men här handlar det inte om att ändra andelstal utan att de obebyggda tomterna aldrig inkluderades i GA? Det var ett misstag från LMs sida som begicks när GA bildades.
I praktiken spelar det ingen stor roll med en fastighet som har noll i andel och en som inte är med. Tror inte att det var ett misstag, utan medvetet att man sparade in på förrättningen genom att inte ta med de obebyggda tomterna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
M -MH- skrev:
I praktiken spelar det ingen stor roll med en fastighet som har noll i andel och en som inte är med. Tror inte att det var ett misstag, utan medvetet att man sparade in på förrättningen genom att inte ta med de obebyggda tomterna.
Säkerligen var det så. Det betyder i och för sig inte att det var rätt.

Andelstalen för obebyggd tomt blir lågt men inte 0. Det är fortfarande så att även dessa fastigheter måste ha rätt till väg till fastigheten. Jag har full förståelse för varför det blir så här men från en strikt juridisk synpunkt gjorde LM fel. Det var av väsentlig betydelse att dessa obebyggda tomter fick tillgång till väg. Då skall de även anslutas till GA.

Om så hade skett hade de underlättat situationen idag. Det som hade behövts i så fall är en omprövning av andelstalen. Vad som nu krävs är en ny förrättning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Du får väl stämma dom...:rolleyes:
 
P
M -MH- skrev:
Du får väl stämma dom...:rolleyes:
Njaaa, det är nog en riktigt dålig idé.

För det första är jag inte berörd av ärendet så jag kan inte stämma någon. Detsamma gäller för TS som inte heller har andelar GA. I tillägg till det så har beslutet fattas för 36 år sedan och den skada som åstadkommits relativt liten. Chansen att någon skulle vinna en sådan process är obefintliga.

Om jag var i TS sits skulle jag nog acceptera läget som det är. Följa de goda rekommendationer han fått på forumet och enbart avvakta vad som händer härnäst.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kan någon, återigen, förklara i folkmun vad ni pratar om och vad det gör för skillnad rent konkret?

:oops:

Ska vi gå med eller inte? Vad ska vi ställa för motkrav? Ska vi ställa motkrav? Ska vi anmäla något, isåfall vad ska vi anmäla? Ska vi själva undvika wn anmälan och isåfall hur och för vad? Gör vi rätt med brevlåda? Gör vi rätt med staket? Ska vi grusa om vägen? Ska vi laga skador för all framtid?

Finns de ett rakt och enkelt svar på allt detta eller handlar allt om vad gemensamheten vill,?..

Kanske låter otrevlig och dum men jag behöver raka ärliga enkla svar och tips, råd och funderingar :thinking::oops:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.