Nu kom detta,

"Hej!
Min fru lovade på senaste styrelsemötet återkomma angående frivillig
överenskommelse före den helgen och på onsdag i kommande vecka har det
gått två veckor sedan dess.
Vi har ett protokollfört styrelsebeslut om att vi skulle ge en ev
frivillig överenskommelse två veckor och sedan lämna in en ansökan om
omförrättning till Lantmäteriet där vi i så fall kommer att yrka på att Ni
får stå för samtliga kostnader då vi i föreningen försökt få till stånd en
frivillig överenskommelse utan att lyckas.
Jag lägger en ifylld blankett för överenskommelse i er brevlåda i morgon
och förväntar mig den underskriven och återlämnad senast söndag 6/9.
Vänliga hälsningar
ordförande"

Vad säger man om detta, kan dom tvinga mej att betala för en heöt ny omförättning? :surprised:
 
Jag har inte svarat på något sedan sist och jag har inte heller svarat på detta.. än...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Snacka om utpressning :surprised:
Avvakta blanketten och se vad som står i den innan du tar någon som helst action.
Visst var det väl så att du begärt uträkningar mm?
 
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att en förrättningen gällande vägförening betalas i sin helhet av vägföreningen, som sedan i vanlig ordning delar kostnaderna i förhållande till andelstal. Dvs den går in i vägföreningens vanliga bokföring.

Edit Ställ frågan direkt till LM
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Snacka om utpressning :surprised:
Avvakta blanketten och se vad som står i den innan du tar någon som helst action.
Visst var det väl så att du begärt uträkningar mm?
Nä jag har inte begärt något alls, jag har inte svarat på något sen frugan va där. Vi har inte lovat att skriva på något heller..
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Det är lantmäteriet som beslutar vem som ska betala förrättningen. Hamnar den på föreningen blir det ju allas kostnad. Ingen bra start att tvinga alla grannar till en extrakostnad.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är lantmäteriet som beslutar vem som ska betala förrättningen. Hamnar den på föreningen blir det ju allas kostnad. Ingen bra start att tvinga alla grannar till en extrakostnad.
Jag tvingar inte någon till något, däremot blir jag tvingad av förreningen (y)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Om lantmäteriet tvångsansluter dig är det ju för att du ska vara med. Det är inget de hittat på.
 
D Daniel 109 skrev:
Om lantmäteriet tvångsansluter dig är det ju för att du ska vara med. Det är inget de hittat på.
Läs om frågan, jag är inte dum i huvet :surprised:(y)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är lantmäteriet som beslutar vem som ska betala förrättningen. Hamnar den på föreningen blir det ju allas kostnad. Ingen bra start att tvinga alla grannar till en extrakostnad.
Fast vid en förättning för ny medlem så måste de gå igenom hela föreningen och dess medlemmar för att få ett korrekt andelstal. Dvs det rör inte bara Slamfreddans fastighet, utan hela föreningen, med uppdaterade andelstal för samtliga sedan föregående förättning. Dvs vi talar förmodligen en avgift till LM som rör sig om en eller några 100tkr eller mer beroende på antal fastigheter mm.

Det är därför lika mycket i föreningens intresse som TS att undvika förättning. Men med en förättning blir det rättvist

Men hör med LM hur de behandlar ett sådant ärende
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T Tompa01 skrev:
Fast vid en förättning för ny medlem så måste de gå igenom hela föreningen och dess medlemmar för att få ett korrekt andelstal. Dvs det rör inte bara Slamfreddans fastighet, utan hela föreningen, med uppdaterade andelstal för samtliga sedan föregående förättning. Dvs vi talar förmodligen en avgift till LM som rör sig om en eller några 100tkr eller mer beroende på antal fastigheter mm.

Det är därför lika mycket i föreningens intresse som TS att undvika förättning. Men med en förättning blir det rättvist

Men hör med LM hur de behandlar ett sådant ärende
Det verkade ju vara ett antal hus som är permanentboende men som har andelar som fritidsboende, så det kanske ligger i allas (utom de som betalar för lite då) intresse att få det utrett ordentligt av en extern part.
 
Vilken fråga?
Du tvingar dem att gå vis en förrättning genom att inte acceptera en frivillig anslutning.

Jag har ett annat exempel, visserligen med stora skillnader med ditt fall. Där delades kostnaden jämt mellan förening och en enskild medlem. Kostnaden var ansenlig i det fallet.
 
D Daniel 109 skrev:
Vilken fråga?
Du tvingar dem att gå vis en förrättning genom att inte acceptera en frivillig anslutning.

Jag har ett annat exempel, visserligen med stora skillnader med ditt fall. Där delades kostnaden jämt mellan förening och en enskild medlem. Kostnaden var ansenlig i det fallet.
Var har han skrivit att han inte kommer acceptera en frivillig anslutnings så länge det är på rimliga villkor? Jag har iaf missat det...
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Precis, han kan inte bara acceptera vad som helst utan kostnaden måste vara rimlig, de måste redovisa underlaget för kostnaden, och jag tycker att de måste bevisa att alla medlemmar har korrekta andelstal eller att de annars får justera detta först, och jag antar att de som "uppgraderas" även får betala någon form av mellanskillnad.
 
D Daniel 109 skrev:
Du tvingar dem att gå vis en förrättning genom att inte acceptera en frivillig anslutning.
Han tvingar dom inte till något, status quo är ju helt ok för Slamfreddan.

Brukar inte LM dela kostnaden efter hur det tjänas på det hela? Slamfreddan tjänar ingenting på att gå med, så jag undrar hur mycket han måste betala. Men det borde en lantmätare svara på hur man brukar dela isådan här fall.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.