295 811 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Samåkningspooler är ok, för då faller man inte in under taxilagens definition av taxitjänst "...att fordon och förare mot betalning ställs till allmänhetens förfogande för transport av personer.".
Poolen är en sluten grupp.
Poolen är en sluten grupp.
Ska tillägga att samåkning med flygtaxi i mellanstor stad var bra. Så landade man och vi var 100-150 personer på planet räckte inte bilarna till. Och de som fick bokningarna från Flygtaxi hade koll på oss frekvent resande och såg till att stuva in oss samåkande i de första bilarna utifrån bostadsområde som bonus.
Det blir ju samma fenomen som med lastbilstrafiken då... konkurrens på olika villkor.useless skrev:
Ja, det är ju det som är grundproblemet med t ex Uber. Alla billiga sätt att skjutsa folk på är förbjudna eftersom man konkurrerar med de kommersiella alternativen.skoge skrev:
För att det ska kunna bli en fungerande marknad för billiga samåkningstjänster så måste regelverket ändras och nuvarande taxibolag inse att det är nya tider. Men det skulle ju inte vara den första branschen som dör ut eller förändras i grunden när tiden springer ifrån den...
Vissa mindre städer och orter har redan tappat möjlighet till transporter av t ex. Taxi då upphandling görs av kommunal skolresor, färdrjänster, etc, och de "moderna" plockar gobitarna. Så där kan du inte ens boka en taxi kvällstid utan framkörning på flera mil.
Nja,då man tar betalt så ska det ju räknas som yrkesmässig trafik med kör- och vilotider och krav på redovisning... annars kan du lika gärna åka svarttaxiuseless skrev:Ja, det är ju det som är grundproblemet med t ex Uber. Alla billiga sätt att skjutsa folk på är förbjudna eftersom man konkurrerar med de kommersiella alternativen.
För att det ska kunna bli en fungerande marknad för billiga samåkningstjänster så måste regelverket ändras och nuvarande taxibolag inse att det är nya tider. Men det skulle ju inte vara den första branschen som dör ut eller förändras i grunden när tiden springer ifrån den...
Du hade Uber som exempel tidigare...useless skrev:
De plockar knappast upp en person någon en gång i veckan... lär nog ta mer än en tjuga också
Om du plockar upp lite olika personer utifrån ett bokningssystem, där de i regel är okända så bedriver du en verksamhet.useless skrev:
Men varför dra allt till ytterligheter, vanlig samåkning av personer som känner varandra har ju pågått i alla tider.
En granne samåker med två andra och de kör en vecka var och parkerar här i kvarteret.
En del av Uber är att man kan arrangera samåkning, med människor du inte känner, det ser jag bara fördelar med men låter sig inte göras pga förlegade och förhindrande regelverk.skoge skrev:
Varför är det en ytterlighet, det är ju bara ett sätt att komma i kontakt med folk i din närhet som du inte känner, i övrigt samma sak?A AndersS skrev:Om du plockar upp lite olika personer utifrån ett bokningssystem, där de i regel är okända så bedriver du en verksamhet.
Men varför dra allt till ytterligheter, vanlig samåkning av personer som känner varandra har ju pågått i alla tider.
En granne samåker med två andra och de kör en vecka var och parkerar här i kvarteret.