296 910 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Inte av ondo men måste finnas förutsättningar och underlag därför måste vi definiera var det är moget idag, det du skriver "plats".useless skrev:
Gissar på att det kan vara Gävle du har som tätort och då 100 000 i kommun, finns ingen kommun i närheten i Kalmar län. Tar vi mitt exempel Vimmerby kommun så 15000 i kommun varav 10000 i tätorten.
När man väl har kommit i kontakt folk i närheten som man inte känner och som man kan samåka med varje morgon så behöver man inte längre Ubertjänsten.A AndersS skrev:
Reglering av olika infrastrukturfunktioner kan vara positivt eller negativt, åter igen beroende av plats.P pmd skrev:
Vill man på mindre orter kunna få dessa transporttjänster som i de större städerna är självklara att kunna beställa dygnet runt eller så tar men en buss eller som i Stockholm T-banan och dessutom välja utförare där det segmenteras på många olika leverantörer. Stockholm t.ex. kunde bryta upp ett taximonopol på 3000 bilar för det fanns underlag och förutsättning.
Våra släktingar i storstaden ställer ibland dessa frågor och blir lika förvånade över hur man kan leva utan dessa självklarheter i det dagliga livet. T.ex. att här måste man ju ha en bil, där de valt bort bilen då behovet är minimalt utifrån kollektiva transporter och problem med parkeringsplatser, sedan när de kommer på besök görs det via hyrbil. Också en helt naturlig verklighet utifrån plats.
Så diskussionen här blir omöjlig om man inte tar hänsyn till geografi och befolkningstäthet.
Sedan om lagar och reglering är till för att förhindra att man kan bedriva verksamhet utan den skatt som de flesta företag och privatpersoner betalar, jajamen då är jag för att de finns.
Förstår faktiskt inte detta, som jag uppfattar det, gnäll, från landsorten, jag bor själv utanför Malmö och är helt bekväm med att allt som finns i Malmö/Köpenhamn inte finns i min ort.A AndersS skrev:Reglering av olika infrastrukturfunktioner kan vara positivt eller negativt, åter igen beroende av plats.
Vill man på mindre orter kunna få dessa transporttjänster som i de större städerna är självklara att kunna beställa dygnet runt eller så tar men en buss eller som i Stockholm T-banan och dessutom välja utförare där det segmenteras på många olika leverantörer. Stockholm t.ex. kunde bryta upp ett taximonopol på 3000 bilar för det fanns underlag och förutsättning.
Våra släktingar i storstaden ställer ibland dessa frågor och blir lika förvånade över hur man kan leva utan dessa självklarheter i det dagliga livet. T.ex. att här måste man ju ha en bil, där de valt bort bilen då behovet är minimalt utifrån kollektiva transporter och problem med parkeringsplatser, sedan när de kommer på besök görs det via hyrbil. Också en helt naturlig verklighet utifrån plats.
Så diskussionen här blir omöjlig om man inte tar hänsyn till geografi och befolkningstäthet.
Sedan om lagar och reglering är till för att förhindra att man kan bedriva verksamhet utan den skatt som de flesta företag och privatpersoner betalar, jajamen då är jag för att de finns.
Jag förväntar mig inte att de av rättviseskäl ska stänga eller reglera allt i städerna för att jag inte har det i min ort. Bosätter man sig i stan så kommer det med vissa fördelar och nackdelar och detsamma på landsorten.
I bilfrågan så gäller nog att det blir allt svårare att hålla bil i stan och allt dyrare på landsorten, sen kan man förutse det och agera i förväg eller i synk, eller så kan man hela tiden låta sig överraskas och leva upprörd.