D djac skrev:

Sen behövs ju inte kommentarer från de som påstår sig bo under ett träsk och varje dag terrängkör för att komma hem, de får nog fortsätta köra specialfordon för sin behov, vad kostnaden för detta blir återstår att se.
Du går till ytterligheter. Lite beroende på hur man räknar bor någonstans mellan 25-35% av Sveriges befolkning på landet, och jag tror inte majoriteten av dessa bor i ett träsk utan ganska nära en landsväg/riksväg.

Troligtvis kommer dessa mobilitetslösningar som du pratar om inte vara riktigt möjliga att göra lönsamma/tillgängliga här, och 25-35% av landets befolkning är en liten för stor grupp (runt 2,5-3,5 miljoner människor) att ignorera både politiskt och marknadsmässigt. Dessutom är detta en grupp där fler personer troligtvis är beroende av att ha bil, d.v.s., denna grupp är biltätare än de som bor i städer.

Så att ta bort möjligheten till att ha en egen bil att disponera som man vill på uppfarten är både politisk och marknadsmässig svårt..
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Du går till ytterligheter. Lite beroende på hur man räknar bor någonstans mellan 25-35% av Sveriges befolkning på landet, och jag tror inte majoriteten av dessa bor i ett träsk utan ganska nära en landsväg/riksväg.

Troligtvis kommer dessa mobilitetslösningar som du pratar om inte vara riktigt möjliga att göra lönsamma/tillgängliga här, och 25-35% av landets befolkning är en liten för stor grupp (runt 2,5-3,5 miljoner människor) att ignorera både politiskt och marknadsmässigt. Dessutom är detta en grupp där fler personer troligtvis är beroende av att ha bil, d.v.s., denna grupp är biltätare än de som bor i städer.

Så att ta bort möjligheten till att ha en egen bil att disponera som man vill på uppfarten är både politisk och marknadsmässig svårt..
Jag tror det är viktigt att man förstår att det, iaf jag, gissar kommer att hända, dels inte händer mer eller mindre för att någon förutspår, dels så behöver jag inte ha några känslor om det är bra eller dåligt.

Jag ser det dock från ett perspektiv som är 180 grader från det du skriver, låt oss istället anta att lite drygt 20% ingår i första målgruppen för olika mer rationella transporttjänster, det är en precis lagom grupp för att köra igång och börja samla erfarenheter, man behöver inte ha perspektivet alla eller ingen.

Möjligheten att ha en talibantruck på uppfarten eller ej styrs väldigt lite av svenska beslut, jag gissar att internationella förändringar gör det till en dyrt transportval.
 
D djac skrev:
Möjligheten att ha en talibantruck på uppfarten eller ej styrs väldigt lite av svenska beslut, jag gissar att internationella förändringar gör det till en dyrt transportval.
Nu har jag inte gjort någon undersökning om bilval i Afghanistan, men ute hos mig på "landet" har flertalet valt att köpa sig en Renault Zoe eller dylik mindre elbil för pendling. Eftersom man bor ute på landet har man ofta lägre boendekostnader och möjlighet att köpa en bil.

Men talibanerna kanske har konstruerat ett kulsprutetfäste för just Zoe...
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nu har jag inte gjort någon undersökning om bilval i Afghanistan, men ute hos mig på "landet" har flertalet valt att köpa sig en Renault Zoe eller dylik mindre elbil för pendling. Eftersom man bor ute på landet har man ofta lägre boendekostnader och möjlighet att köpa en bil.

Men talibanerna kanske har konstruerat ett kulsprutetfäste för just Zoe...
Talibaner verkar köra Toyota pickis. Kan de ha ramavtal, eller passar kulsprutan bra?
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Talibaner verkar köra Toyota pickis. Kan de ha ramavtal, eller passar kulsprutan bra?
Klart man har. Dessa är väl RAMbyggda
 
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag har inte sett att ordet taxi används i Ubersammanhang, annat än av myndigheter som har ett behov av att kategorisera tjänsterna och därför fick ta det befintliga som låg närmast till hands. Sen är det ju rätt att Uber som vi känner det idag i Sverige är mer av en taxitjänst än en next gen transporttjänst, i USA är det en mycket vidare service.
Bara för att man har en app så har man inte blivit en "nästa generationens transporttjänst".
 
D
P pmd skrev:
Bara för att man har en app så har man inte blivit en "nästa generationens transporttjänst".
Man kan åka också?
 
P
D djac skrev:
Likadant har jag svårt att se vad som ska stoppa företag från att realisera de affärsplaner som redan finns och erbjuda mer flexibla lösningar, upp till förarlösa när det blir tillgängligt.
En enda som kan stoppa sådant är om efterfrågan blir för liten.
Om det kommer en transporttjänst som löser problemet med väntetider så kan jag nog tänka mig att prova den.
 
Är inte grejen med Uber att det är privatpersoner som via uber kör med privata bilar? Lite som en legaliserad "svarttaxi"? Eller har jag missat något?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Är inte grejen med Uber att det är privatpersoner som via uber kör med privata bilar? Lite som en legaliserad "svarttaxi"? Eller har jag missat något?
Och finns artiklar om de som sover i bilarna.
Men visst, bara det är billigt.....
Liknar kaoset med slängda elsparkcyklar där uthyrare inte vill ställa upp på intervju.
Och ett fortskaffningsmedel i tätort som ska vara framtiden;)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/taxiforare-som-kor-uber-och-bolt-det-kanns-som-slaveri
Och med alla som vill unvika dialog om vad som är rimligt bara mejlsvar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-svarar-appforetagen-pa-kritiken-fran-taxiforarna
 
Redigerat:
Problemet med Uber (och liknande tjänster) är att dom, rent juridiskt, klassas som svarttaxi. Ska man skjutsa allmänheten mot betalning behövs Taxitrafiktillstånd och Skatteverket vill att du redovisar dina inkomster och utgifter.
Just nu är det väl de (förlegade) reglerna som är det största hindret för organiserade samåkningstjänster - Inte tekniken eller marknaden?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Är inte grejen med Uber att det är privatpersoner som via uber kör med privata bilar? Lite som en legaliserad "svarttaxi"? Eller har jag missat något?
Uber nu väntar ju bara på nästa steg men en annan tjäst de har är UberCommute, helt enkelt arrangerad samåkning.
 
useless useless skrev:
Problemet med Uber (och liknande tjänster) är att dom, rent juridiskt, klassas som svarttaxi. Ska man skjutsa allmänheten mot betalning behövs Taxitrafiktillstånd och Skatteverket vill att du redovisar dina inkomster och utgifter.
Just nu är det väl de (förlegade) reglerna som är det största hindret för organiserade samåkningstjänster - Inte tekniken eller marknaden?
Nja, att kunna skatteredovisa är väl rimligt om man har intäkter, eller var vill du dra gränsen?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Nja, att kunna skatteredovisa är väl rimligt om man har intäkter, eller var vill du dra gränsen?
Gränsen går väl tex vid att man har regler som förhindrar att man åker två eller flera i bilen och delar på kostnaden, bara därför att det arrangeras via en app istället för IRL. Ser inga rimliga skäl till inte skapa mer plats i trafiken och minska utsläppen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, att kunna skatteredovisa är väl rimligt om man har intäkter, eller var vill du dra gränsen?
De nivåer som redan finns för t ex hobbyverksamhet borde gälla? Problemet är att Transportstyrelsen kräver att du har ett företag/näringsverksamhet för att att få yrkestillstånd. Då blir ju även redovisningskraven betydligt hårdare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.