291 186 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Du går till ytterligheter. Lite beroende på hur man räknar bor någonstans mellan 25-35% av Sveriges befolkning på landet, och jag tror inte majoriteten av dessa bor i ett träsk utan ganska nära en landsväg/riksväg.D djac skrev:
Troligtvis kommer dessa mobilitetslösningar som du pratar om inte vara riktigt möjliga att göra lönsamma/tillgängliga här, och 25-35% av landets befolkning är en liten för stor grupp (runt 2,5-3,5 miljoner människor) att ignorera både politiskt och marknadsmässigt. Dessutom är detta en grupp där fler personer troligtvis är beroende av att ha bil, d.v.s., denna grupp är biltätare än de som bor i städer.
Så att ta bort möjligheten till att ha en egen bil att disponera som man vill på uppfarten är både politisk och marknadsmässig svårt..
Jag tror det är viktigt att man förstår att det, iaf jag, gissar kommer att hända, dels inte händer mer eller mindre för att någon förutspår, dels så behöver jag inte ha några känslor om det är bra eller dåligt.S Styrman_jansson skrev:Du går till ytterligheter. Lite beroende på hur man räknar bor någonstans mellan 25-35% av Sveriges befolkning på landet, och jag tror inte majoriteten av dessa bor i ett träsk utan ganska nära en landsväg/riksväg.
Troligtvis kommer dessa mobilitetslösningar som du pratar om inte vara riktigt möjliga att göra lönsamma/tillgängliga här, och 25-35% av landets befolkning är en liten för stor grupp (runt 2,5-3,5 miljoner människor) att ignorera både politiskt och marknadsmässigt. Dessutom är detta en grupp där fler personer troligtvis är beroende av att ha bil, d.v.s., denna grupp är biltätare än de som bor i städer.
Så att ta bort möjligheten till att ha en egen bil att disponera som man vill på uppfarten är både politisk och marknadsmässig svårt..
Jag ser det dock från ett perspektiv som är 180 grader från det du skriver, låt oss istället anta att lite drygt 20% ingår i första målgruppen för olika mer rationella transporttjänster, det är en precis lagom grupp för att köra igång och börja samla erfarenheter, man behöver inte ha perspektivet alla eller ingen.
Möjligheten att ha en talibantruck på uppfarten eller ej styrs väldigt lite av svenska beslut, jag gissar att internationella förändringar gör det till en dyrt transportval.
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Nu har jag inte gjort någon undersökning om bilval i Afghanistan, men ute hos mig på "landet" har flertalet valt att köpa sig en Renault Zoe eller dylik mindre elbil för pendling. Eftersom man bor ute på landet har man ofta lägre boendekostnader och möjlighet att köpa en bil.D djac skrev:
Men talibanerna kanske har konstruerat ett kulsprutetfäste för just Zoe...
Talibaner verkar köra Toyota pickis. Kan de ha ramavtal, eller passar kulsprutan bra?S Styrman_jansson skrev:Nu har jag inte gjort någon undersökning om bilval i Afghanistan, men ute hos mig på "landet" har flertalet valt att köpa sig en Renault Zoe eller dylik mindre elbil för pendling. Eftersom man bor ute på landet har man ofta lägre boendekostnader och möjlighet att köpa en bil.
Men talibanerna kanske har konstruerat ett kulsprutetfäste för just Zoe...
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Bara för att man har en app så har man inte blivit en "nästa generationens transporttjänst".D djac skrev:Jag har inte sett att ordet taxi används i Ubersammanhang, annat än av myndigheter som har ett behov av att kategorisera tjänsterna och därför fick ta det befintliga som låg närmast till hands. Sen är det ju rätt att Uber som vi känner det idag i Sverige är mer av en taxitjänst än en next gen transporttjänst, i USA är det en mycket vidare service.
En enda som kan stoppa sådant är om efterfrågan blir för liten.D djac skrev:
Om det kommer en transporttjänst som löser problemet med väntetider så kan jag nog tänka mig att prova den.
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Är inte grejen med Uber att det är privatpersoner som via uber kör med privata bilar? Lite som en legaliserad "svarttaxi"? Eller har jag missat något?
Och finns artiklar om de som sover i bilarna.S Styrman_jansson skrev:
Men visst, bara det är billigt.....
Liknar kaoset med slängda elsparkcyklar där uthyrare inte vill ställa upp på intervju.
Och ett fortskaffningsmedel i tätort som ska vara framtiden
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/taxiforare-som-kor-uber-och-bolt-det-kanns-som-slaveri
Och med alla som vill unvika dialog om vad som är rimligt bara mejlsvar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-svarar-appforetagen-pa-kritiken-fran-taxiforarna
Redigerat:
Problemet med Uber (och liknande tjänster) är att dom, rent juridiskt, klassas som svarttaxi. Ska man skjutsa allmänheten mot betalning behövs Taxitrafiktillstånd och Skatteverket vill att du redovisar dina inkomster och utgifter.
Just nu är det väl de (förlegade) reglerna som är det största hindret för organiserade samåkningstjänster - Inte tekniken eller marknaden?
Just nu är det väl de (förlegade) reglerna som är det största hindret för organiserade samåkningstjänster - Inte tekniken eller marknaden?
Nja, att kunna skatteredovisa är väl rimligt om man har intäkter, eller var vill du dra gränsen?useless skrev:Problemet med Uber (och liknande tjänster) är att dom, rent juridiskt, klassas som svarttaxi. Ska man skjutsa allmänheten mot betalning behövs Taxitrafiktillstånd och Skatteverket vill att du redovisar dina inkomster och utgifter.
Just nu är det väl de (förlegade) reglerna som är det största hindret för organiserade samåkningstjänster - Inte tekniken eller marknaden?
Gränsen går väl tex vid att man har regler som förhindrar att man åker två eller flera i bilen och delar på kostnaden, bara därför att det arrangeras via en app istället för IRL. Ser inga rimliga skäl till inte skapa mer plats i trafiken och minska utsläppen.A AndersS skrev:
De nivåer som redan finns för t ex hobbyverksamhet borde gälla? Problemet är att Transportstyrelsen kräver att du har ett företag/näringsverksamhet för att att få yrkestillstånd. Då blir ju även redovisningskraven betydligt hårdare.A AndersS skrev: