D
S Styrman_jansson skrev:
Bidra gärna med din insikt. Min erfarenhet är att saker vanligtvis inte blir billigare när fler parter blandas in ;)

Och som jag skrivit är detta inte enda anledningen till nivån på leasing just nu. Det finns många olika omständigheter av mer eller mindre tillfällig karaktär som gör detta förmånligt för en viss framtid. Det är även fullt möjligt att priserna inom en framtid kommer sjunka ytterligare men på sikt tror jag inte detta är hållbart.
Pratade med en som bla varit inblandad i det XC40-erbjudande du ser nu på 4k, det är ju inget som Volvo varit inblandade i utan en ren återförsäljarekonstruktion, Volvo pushar hellre sina egna koncept, priset bygger dels på fortsatt högt försäljningspris av nya XC40, högt andrahandsvärde och en fortsatt stor efterfrågan på bil som tjänst, detta gör att de tar en chans och sätter ett högt restvärde och får på så sätt ner kostnaden. Jag vet också att det pratas om reklamsamarbeten, samarbeten med diverse lojalitetsprogram, osv. Så fort man trillar in i aaS-världen så kommer det in folk med helt andra tänk och då kan det hända roliga, eller åtminstone annorlunda, saker :)
 
D djac skrev:
Pratade med en som bla varit inblandad i det XC40-erbjudande du ser nu på 4k, det är ju inget som Volvo varit inblandade i utan en ren återförsäljarekonstruktion, Volvo pushar hellre sina egna koncept, priset bygger dels på fortsatt högt försäljningspris av nya XC40, högt andrahandsvärde och en fortsatt stor efterfrågan på bil som tjänst, detta gör att de tar en chans och sätter ett högt restvärde och får på så sätt ner kostnaden. Jag vet också att det pratas om reklamsamarbeten, samarbeten med diverse lojalitetsprogram, osv. Så fort man trillar in i aaS-världen så kommer det in folk med helt andra tänk och då kan det hända roliga, eller åtminstone annorlunda, saker :)
Detta motsäger ju på inget vis det jag försöker säga. Man räknar med högt andrahandsvärde på elbilar just nu därför att det just nu och vad man tror en kort tid framåt kommer finnas väldigt få elbilar beggade. Därför räknar man också med att dessa blir väldigt efterfrågade. Speciellt när då politiska incitament gör dem förmånliga och ICE-bilar straffade.

Men allt detta kommer ju med all sannolikhet inte gälla i framtiden. Eftersom ICE-bilar kommer fasas ut så kommer utbudet av elbilar på begagnatmarknaden att öka mer och mer. På detta kommer också poltiska incitament för elbilar på sikt plockas bort ( vi har ju redan pratat om t.ex. kilometerskatt här i tråden), biltillverkare kommer sluta slumpa ut elbilar billigt för att komma undan böter när de ställt om produktionen m.m.

Därför tror jag inte att de låga nivåerna på leasing kommer att bestå. D.v.s. det är tillfälligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Detta motsäger ju på inget vis det jag försöker säga. Man räknar med högt andrahandsvärde på elbilar just nu därför att det som det är nu och vad man tror en kort tid framåt kommer finnas väldigt få elbilar beggade. Därför räknar man också med att dessa blir väldigt efterfrågade. Speciellt när då politiska incitament gör dem förmånliga och ICE-bilar straffade.

Men allt detta kommer ju med all sannolikhet inte gälla i framtiden. Eftersom ICE-bilar kommer fasas ut så kommer utbudet av elbilar på begagnatmarknaden att öka mer och mer. På detta kommer också poltiska incitament för elbilar på sikt plockas bort ( vi har ju redan pratat om t.ex. kilometerskatt här i tråden), biltillverkare kommer sluta slumpa ut elbilar billigt för att komma undan böter när de ställt om produktionen m.m.

Därför tror jag inte att de låga nivåerna på leasing kommer att bestå. D.v.s. det är tillfälligt.
Jag förstår hur du resonerar och här gissar man ju bara, jag, och branschen i stort, räknar inte med att sälja vanliga bilar som transaktionsköp i större volymer så länge till, man räknar kallt med att det blir olika former av abonnemang, men här gissar vi ju bara, även om det mesta tyder på att det blir så.
 
Mikael_L
A AndersS skrev:
Det går nog i den riktningen, våra stadsbussar har nu rullat på biogasen i ganska många år och vid nästa upphandling så skrevs det om att det troligtvis kommer att bli eldrivna fordon. Kalmar regionen/KLT som kör regionalt inom länet använder även där biogasen och den kan nog överleva lite längre då det finns tankstationer över hela länet och även fordon för det ändamålet.
Strängnäs buss har såvitt jag förstått gått typ den vägen också, nu i år förnyas flottan så det blir eldrivna bussar i stadslinjerna och biogas för de som går ut runt i landsbygden utanför staden.
Vid nästa omgång är det kanske helt slut med biogasbussarna.
https://www.sormlandstrafiken.se/sv...angnas-kollektivtrafik-klivet-in-i-framtiden/
 
R Rkarlsson skrev:
Sist jag köpte 4 nya var det nokian wr något. Ser att de kostade 3032 kr inkl alla avgifter, sen krängdes de för 200kr. Vet inte hur de däcken höll, sålde bilen sen krockade den.

Blev illa tvungen att köpa 2 nya till min bil i somras inför en tur till sthlm, men vet nog inte vilket märke jag köpte. Men jag gav inte så mycket.

Köpa däck för flera tusen per st skulle jag aldrig få för mig.

Bästa däcken jag kört med var nankang, förvisso satt de på en cadillac cts, så det fanns ju både tyngt och bil till det.
nankang är inte längre lågpris, det är ett premiumdäck enligt Kina, och ja det finns 100 andra tillverkare som ligger under dem.
 
K Nils Andersson1 skrev:
nankang är inte längre lågpris, det är ett premiumdäck enligt Kina, och ja det finns 100 andra tillverkare som ligger under dem.
Jo det vet jag. Många av de duger faktiskt. Priset styr =)
 
galento
K Nils Andersson1 skrev:
nankang är inte längre lågpris, det är ett premiumdäck enligt Kina, och ja det finns 100 andra tillverkare som ligger under dem.
Har Nankang bak och Goodride fram på pickupen och det har funkat bra i flera år sommartid nu.
 
trähandtag trähandtag skrev:
är lite osäker om frågan blev besvarad. notera att jag har suttit o skumläst i går kväll tråden, från den plats som jag senast var inne i. Kunde inte låta bli att svara. kanske old news:
bilen: 2x 1,5 mil dagligen under arbetsåret ger ca 1000 kg CO2 årligen (en svensk normalbil).
maten: normalsvensk äter motsvarande 2000 kg CO2 årligen- låt säga att ökningen är 10 % pga av cyklingen ger 200 kg CO2 per år.
Nettominskningen om man cyklar jmf med bilen är 800 kg CO2 årligen

Den individuella skillnaden mellan vilken bil, vad man äter har jag inte tagit med.
Det kom ett svar med en länk till en undersökning i Holland (ett land utan backar).
Det visade sig att det kunde bli 120 till 140% värre än ensam i bil om cyklisten åt extra rött kött som enda tillskott.
Om det däremot enbart äts ärtor eller några andra gynnsamma grönsaker så hamnade man på typ 5% jfrt med bilen.
Så snittet ligger kanske mitt emellan, säg på 70% av bilen.
Inte så imponerande med tanke på att det då räcker att 2 delar på bilen för man ska utklassa cykeln.
Dessutom måsye man väl iaf räkna med en extra dusch per 3 mil, så siffrorna blir ännu värre.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Samma händer med skjutvapen;
[länk]

Jägaren blev senare friad;
[länk]

Så inget brott.
Trots att jägaren blev friad så hade hon nog kunnat vara lite bättre på att följa reglerna.
Dessutom använde hon väl inte pistol?
 
P
D djac skrev:
Jag tycker nog det är större än taxi, det känns som om det ordet redan är definierat. Här finns ju alla slags varianter, så länge det rör sig om en förflyttningstjänst men kanske det svenska ordet transporttjänster kan användas, om man behöver ett lokalt ord alltså.
De nya taxivarianterna som Uber kallas väl också för taxi trots att de skiljer sig från traditionell taxi på flera punkter?
Transporttjänst är ett mycket generellare ord. Det omfattar alla former av person- och godstransport som någon annan utför mot betalning. Minst.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Så så länge inte denna tjänst kan ha en transport stående direkt utanför huset inom tiden det tar att klä på sig och gå utanför dörren så kommer den inte att slå så som det är tänkt.
Den ska dessutom komma lite för tidigt om påklädningen, duschandet och frukostätandet går lite fortare än väntat. Och tvärtom.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
När väl infrastrukturen finns på plats går omställningen fort.
För just bussar i stadstrafik är dessutom infrastrukturen en ganska enkel och billig sak att bygga. Fler än ett laddställe behövs knappast.

Tillägg: OK, två då, efter att ha läst inlägg #7765.:D
 
P
D djac skrev:
Självklart, det börjar någonstans och som du säger så finns det redan målgrupper där detta är klockrent, jag tror att den gruppen kommer att växa, du ser redan hur unga familjer bygger sin tillvaro på korta avstånd, lådcyklar etc, jag tror den anpassningen kommer accelerera.
Flagellanterna leder oss in i framtiden. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
S Stuff skrev:
Hade jag vetat då att priserna skulle stå sig så bra på bilar av 2017-2018 års modell så hade jag nog gjort rätt i att köpa bilen direkt.
Jag hade då också tagit några smällar med en 8-10 år gammal bil som kostad mig 30-40 000 i oförutsedda kostnader under en 2-årsperiod, utöver normalt underhåll.
30-40 tusen nog ändå mindre än värdeförsämringen på en ny bil under två år.

Det finns dock inga garantier för hur stora oförutsedda utgifter man kan råka ut för. Det är lite som rörligt mot fast pris på boräntor och elektricitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.