D
S Styrman_jansson skrev:
Frågan är om unga kommer fortsätta att bygga sin tillvaro på korta avstånd med tanke på följdeffekter från en pandemi. Det finns tydliga tecken på att urbaniseringen har avtagit i vissa regioner.
Det tror jag inte det finns några som helst tvivel om, nu kommer dessutom hemarbete öka skarpt framöver och det ger ytterliggare möjligheter att ändra sina transportvanor.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Fast det är ju inte förrän vi sett de låga priserna som vi sett en rejäl ökning. Andel nya bilar som var privatleasade låg ju länge mindre eller runt 10% ( typ för åren 2008-2014). Det var ju först när biltillverkarna insåg att de måste få ut nya miljöbilar snabbt och därmed dumpade priserna som detta började accelerera. D.v.s. de första 6 åren hände typ ingenting.

Ang. stabilisering är det ju jättesvårt att sia om. Nya affärsmodeller inom "bilägande" fullkomligt haglar in samtidigt som det sker ett teknikskifte och flera förändringar från politiskt håll. Detta gör det väldigt svårt att förutse vad som kommer vara framtiden. Att ta en ögonblicksbild "just nu" tror jag säger väldigt lite.
Nu är det många som vill se politik i allt men privatleasing är ett finansieringsupplägg och ingen politiker har skapat detta vad jag vet?
 
Sedan behöver vi inte ställa allt svart vitt, det kommer fortfarande att säljas bilar kontra leasing, utifrån köpares behov.
Körde förmånsbil som privatbil i 20 år när barnen var små och första 15 åren var bränsle inkluderat skattemässigt, sedan ändrades skattereglet och barnen blev stora, då passade privatbil bättre utifrån att behålla längre än tre år och bättre valmöjlighet.
 
D djac skrev:
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, vi har redan haft en utveckling som går från att omsorgsfullt välja en bil att äga under lång tid, till att man privatleasar den billigaste under allt kortare tid, idag ner till 1 månad i taget. Att detta kommer fortsätta med allt kortare kontrakt är ju ingen revolution direkt, tjänsterna finns redan och det handlar ju bara om att priserna ska harmoniseras. Har bekanta inom hyrbilsbranschen och de är alla redo för att släppa erbjudanden som detta, väntar väl ut corona etc.
Läs useless inlägg #7797. Han är inne på precis samma sak som jag.
 
D djac skrev:
Nu är det många som vill se politik i allt men privatleasing är ett finansieringsupplägg och ingen politiker har skapat detta vad jag vet?
Nja. Återigen indirekt. Att det finns politiska påtryckningsmedel för att det t.ex. ska vara förmånligt att köra på el och dyrt att köra på diesel/bensin är väl ingen som säger emot. Tänkt då hur detta blir när vi har en marknad där det sker ett teknikskifte och det faktiskt inte finns, eller finns begränsat, med elbilar. De som då tidigare köpt begagnat för att komma ner i kostnad lockas då naturligt av leasing när denna bransch är full av kampanjer, rabatter m.m. för att biltillverkarna behöver uppfylla sina miljömål. På det vill man inte binda upp sig på en ICE bil när bränslepriserna bara ökar och ökar.

Det finns alltså just nu flera anledningar till att leasing är populärt, men många av dem är troligtvis av mer eller mindre tillfällig karaktär.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Läs useless inlägg #7797. Han är inne på precis samma sak som jag.
Det stämmer inte över lag, jag vet att det funnits sådana tillfällen men det är i huvudsak en förändrad syn på den finansiella biten som ligger bakom, har viss insikt och du lär se vidare sänkningar efterhand som fler parter blandas in i dessa upplägg.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Nja. Återigen indirekt. Att det finns politiska påtryckningsmedel för att det t.ex. ska vara förmånligt att köra på el och dyrt att köra på diesel/bensin är väl ingen som säger emot. Tänkt då hur detta blir när vi har en marknad där det sker ett teknikskifte och det faktiskt inte finns, eller finns begränsat, med elbilar. De som då tidigare köpt begagnat för att komma ner i kostnad lockas då naturligt av leasing när denna bransch är full av kampanjer, rabatter m.m. för att biltillverkarna behöver uppfylla sina miljömål. På det vill man inte binda upp sig på en ICE bil när bränslepriserna bara ökar och ökar.

Det finns alltså just nu flera anledningar till att leasing är populärt, men många av dem är troligtvis av mer eller mindre tillfällig karaktär.
Nä, konsumenterna blir bara allt bättre på ekonomi, du ser det i att sparandet i värdepapper/fonder ökar, rörelser som FIRE växer, forum där kostnader nagelfars noggrant akademiskt, etc, den "urbana eliten" (slog till med ett beskrivande uttryck), är helt enkelt mer homo economicus än vad gemene man är och för den som kan räkna finns det inga tvivel.
 
D djac skrev:
Det stämmer inte över lag, jag vet att det funnits sådan tillfällen men det är en förändrad syn på den finansiella biten som ligger bakom, har viss insikt och du lär se vidare sänkningar efterhand som fler parter blandas in i dessa upplägg.
Om det bara berodde på finansiella faktum så borde det väl gå att leasa en billig ICE-småbil för under tusenlappen? I dag kan man ju leasa en elbil för 2000:- i månaden trots att det rena inköpspriset ligger en bra bit över 300 000:-
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Om det bara berodde på finansiella faktum så borde det väl gå att leasa en billig ICE-småbil för under tusenlappen? I dag kan man ju leasa en elbil för 2000:- i månaden trots att det rena inköpspriset ligger en bra bit över 300 000:-
Finns billiga ICE också, sett erbjudanden på det, däremot är det nog svårt att räkna på värdet några år bort, lär ju snart stå övergivna i dikena*.

*lite ironi
 
D djac skrev:
Nä, konsumenterna blir bara allt bättre på ekonomi, du ser det i att sparandet i värdepapper/fonder ökar, rörelser som FIRE växer, forum där kostnader nagelfars noggrant akademiskt, etc, den "urbana eliten" (slog till med ett beskrivande uttryck), är helt enkelt mer homo economicus än vad gemene man är och för den som kan räkna finns det inga tvivel.
Du är som vanligt helt gränslös i dina utläggningar. Vad vinner du på det? En friluftsdag borta från fantasivärldarna kanske kunde vara bra i all enkelhet.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Dessutom borde biltillverkarna snarare slumpa ut de snart osäljbara ICE-bilarna med billiga leasingavtal istället för elbilarna. I alla fall om det bara var ekonomin som bestämde...
 
D
useless useless skrev:
Dessutom borde biltillverkarna snarare slumpa ut de snart osäljbara ICE-bilarna med billiga leasingavtal istället för elbilarna. I alla fall om det bara var ekonomin som bestämde...
Nja, nu funkar det ju inte riktigt så, privatleasingen är en konstruktion från finansbolag och de måste isf köpa billigt. De låga leasingpriserna baseras bla på en tro om höga restvärden.
 
D
GK100 GK100 skrev:
Du är som vanligt helt gränslös i dina utläggningar. Vad vinner du på det? En friluftsdag borta från fantasivärldarna kanske kunde vara bra i all enkelhet.
Gränslös..? Var det autokorrekt som spökade för dig?
 
D djac skrev:
Det stämmer inte över lag, jag vet att det funnits sådana tillfällen men det är i huvudsak en förändrad syn på den finansiella biten som ligger bakom, har viss insikt och du lär se vidare sänkningar efterhand som fler parter blandas in i dessa upplägg.
Bidra gärna med din insikt. Min erfarenhet är att saker vanligtvis inte blir billigare när fler parter blandas in ;)

Och som jag skrivit är detta inte enda anledningen till nivån på leasing just nu. Det finns många olika omständigheter av mer eller mindre tillfällig karaktär som gör detta förmånligt för en viss framtid. Det är även fullt möjligt att priserna inom en framtid kommer sjunka ytterligare men på sikt tror jag inte detta är hållbart.
 
D djac skrev:
Nä, konsumenterna blir bara allt bättre på ekonomi, du ser det i att sparandet i värdepapper/fonder ökar, rörelser som FIRE växer, forum där kostnader nagelfars noggrant akademiskt, etc, den "urbana eliten" (slog till med ett beskrivande uttryck), är helt enkelt mer homo economicus än vad gemene man är och för den som kan räkna finns det inga tvivel.
Ja jag har inga anmärkningar på detta. Man väljer normalt det mest ekonomiska alternativet för stunden. Det kan för tillfället vara leasing. Det jag försöker beskriva är mina tankar kring VARFÖR det är det mest ekonomiska alternativet just nu och många av de omständigheterna är är av tillfällig karaktär.

Sedan kan man ha olika åsikter om inom vilket tidspann man kan kalla något tillfälligt.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.