295 811 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
För befintliga bilar är det en metodK karlmb skrev:
Det som kommer att förändra är att alla personbilstillverkarna bara kommer att tillverka elbilar, omställning ligger i närtid om några år endast (ok kan komma något annat i en okänd framtid). Flertalet har redan slutat utveckla fossila motorer
Klipper in denna från tråden om elbilar av det jag både hörde på nyheterna och läste i förrgår gällande en av de idag största tillverkningskoncernerna:
Bilalliansen Renault-Nissan-Mitsubishi väntas presentera nya rejäla satsningar inom elbilar på torsdag, enligt Reuters som hänvisar till källor.
Alliansen väntas tillkännage investeringar på över 20 miljarder euro över de kommande fem åren, samt planer på att ta fram drygt 30 nya elbilar på fem gemensamma plattformar tills 2030.
Alliansen har sedan tidigare spenderat 10 miljarder euro på elektrifieringen av bilar.
Och det viktigaste bygger på att de standardiserar batterierna, en halverad tillverkningskostnad, och räknar med att kunna producera bilar till samma pris som en fossilbil. Övriga tillverkare gör detsamma t.ex. samarbetar med elmotortillverkning men också batterier.
Så redan 2025 kommer det nog bara vara specialfordon som har fossilmotorer av nytillverkade personbilar.
https://sverigesradio.se/artikel/biljattarnas-satsning-200-miljarder-kronor-pa-elbilar
Självklart har offentliga tjänstemän som arbetar utifrån en lagstiftning ett ansvar, precis det jag skrev.
Offentligt ämbete – Wikipedia
Offentligt ämbete – Wikipedia
Jag tror vi kommer se förbränningsmotorer långt fram i framtiden. Ta tex elverk på sjukhus mm. Det kommer inte vara rimligt att ha och underhållsladda batterier för det. Finns säkert en mängd andra saker där det kommer dröja med elektrifiering, iallafall att det finns kvar ett förbränningsalternativ. Motorsåg?D djac skrev:
Tar man vanliga personbilar (undantaget "arbetsfordon") så tror jag att för "premiumprodukter" är förbränningsmotorn dödsdömd. El är så mycket bättre körbarhet, komfort och prestanda så ingen "premiumtillverkare" kommer kunna sälja fossilbilar. Möjligtvis sådana här tillverkare som bygger "morgan" och liknande antika bilar som sett lika ut sen 50-talet.
Produkter som grävmaskiner eller fordon riktade till utvecklingsläder (eller länder utan miljölagstiftning) kommer nog tex Toyota och andra märken som säljer "talibantruckar" fortsätta sälja nån rambyggd pickis med en stötstångsfossilmotor utan turbo och katalysator och som går på råolja... Men ingen "normal" person i ett utvecklat land kommer vilja köra och köpa en sådan till vardags...
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Nja. Vi har en del betydande innovationer som kommit på senare år. T.ex. varierbar kompression ( som Saab testade detta på 90-talet men GM stoppade), som Nissan(Infinity nyligen lanserade i vissa av sina bilar.D djac skrev:
Vi har också dubbelverkande kolvmotorer som visar väldigt goda resultat beträffande effektivitet;
Eller vad sägs om vevaxellösa förbränningsmotorer?
Finns ännu mer finurliga lösningar som inte är testade än;
Så att säga att vi bara håller på med finputsningar skulle jag säga är helt fel...
Nä det var inte riktigt det du skrev..A Abies koreana skrev:
Du skrev att tjänstemannaansvaret inte var borttaget... jo sedan 1974.
Däremot vad en tjänsteman gör i sitt ämbete är en annan sak dvs när personen agerar i tjänst.
Så är det nog, det finns mycket att göra för att köra de kvarvarande "fossila" maskinerna effektivare och även på bränslen utan CO2 avtryck.S Styrman_jansson skrev:
Men jag tror inte man kommer hitta dessa i premium-bilar eller småbilar, småbilar kommer helt enkelt el att bli så billigt och underhållsfritt att de flesta vill ha det. Premium vill man ha bra körbarhet och slippa rassel och skak. Det kommer inte gå att sälja en produkt som är så usel att köra som en förbränningsmotor. En budget elbil går lika mjukt som en mercedes 500.
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Nja. Jag skulle säga att skjutvapen statistiskt sett mycket väl används på offentliga platser. Sedan 2018 har det inträffat 1332 skjutningar i Sverige som resulterat i 173 dödade och knappt 500 skadade.P pmd skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 087 inlägg
Även om du har rätt i sak så är jag ganska övertygad om att investeringsviljan i ICE-motorer är snabbt avtagande ..S Styrman_jansson skrev:Nja. Vi har en del betydande innovationer som kommit på senare år. T.ex. varierbar kompression ( som Saab testade detta på 90-talet men GM stoppade), som Nissan(Infinity nyligen lanserade i vissa av sina bilar.
Vi har också dubbelverkande kolvmotorer som visar väldigt goda resultat beträffande effektivitet;
[media]
Eller vad sägs om vevaxellösa förbränningsmotorer?
[media]
Finns ännu mer finurliga lösningar som inte är testade än;
[media]
Så att säga att vi bara håller på med finputsningar skulle jag säga är helt fel...
Är för dyrt att bygga dem mekaniskt och hur man driver globala utsläppsdelen, parallellt med investeringarna som görs på elbilssidan och var finns pengarna att tjäna på marknaden framöver.J JohanLun skrev:Så är det nog, det finns mycket att göra för att köra de kvarvarande "fossila" maskinerna effektivare och även på bränslen utan CO2 avtryck.
Men jag tror inte man kommer hitta dessa i premium-bilar eller småbilar, småbilar kommer helt enkelt el att bli så billigt och underhållsfritt att de flesta vill ha det. Premium vill man ha bra körbarhet och slippa rassel och skak. Det kommer inte gå att sälja en produkt som är så usel att köra som en förbränningsmotor. En budget elbil går lika mjukt som en mercedes 500.
Och till tidigare inklipp:
Utvecklingen av nya bensin- och dieselmotorer sätts på paus på obestämd framtid. Det blir ingen helt ny generation bensin- eller dieselmotorer från Mercedes. Det säger Daimlerkoncernens utvecklingschef Markus Schäfer till tyska auto motor und sport.
Volkswagen-ägda Audi kommer inte att utveckla några nya förbränningsmotorer, avslöjar vd Markus Duesmann i en ny intervju.
Toyota är sena på elbilståget, har det ofta hetat. Men nu visar den japanska giganten att den är på hugget. Inte mindre än femton olika elbilar med Toyota- och Lexus-emblem visades tidigare i dag. (december 2021)
Så leta runt lite så ser ni vad som händer.
Men vad som sedan händer i en okänd framtid, tja det får vi se.
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Jag skulle nog säga att det beror på tillämpningen. För t.ex. entreprenadmaskiner, vissa fordon inom försvarstillämpningar, jordbruk, skogsbruk m.m. tror jag att investeringsvilja kommer finnas kvar ett tag till.Dan_Johansson skrev:
Japp, premiumtillverkare skippar förbränningsmotorer. Men det finns många kvar.A AndersS skrev:Är för dyrt att bygga dem mekaniskt och hur man driver globala utsläppsdelen, parallellt med investeringarna som görs på elbilssidan och var finns pengarna att tjäna på marknaden framöver.
Och till tidigare inklipp:
Utvecklingen av nya bensin- och dieselmotorer sätts på paus på obestämd framtid. Det blir ingen helt ny generation bensin- eller dieselmotorer från Mercedes. Det säger Daimlerkoncernens utvecklingschef Markus Schäfer till tyska auto motor und sport.
Volkswagen-ägda Audi kommer inte att utveckla några nya förbränningsmotorer, avslöjar vd Markus Duesmann i en ny intervju.
Toyota är sena på elbilståget, har det ofta hetat. Men nu visar den japanska giganten att den är på hugget. Inte mindre än femton olika elbilar med Toyota- och Lexus-emblem visades tidigare i dag. (december 2021)
Så leta runt lite så ser ni vad som händer.
Men vad som sedan händer i en okänd framtid, tja det får vi se.
Att toyota är sen på bollen kan väl vara att de verkar ha stor marknadsandel för sina "talibantruckar"...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 087 inlägg
Nja, de områdena du räknar upp är ju ganska konservativa och beroende av tillförlitlighet... Tror knappast de kommer att hoppa på någon ny trend bara för att....S Styrman_jansson skrev:
Visst går ett att krama ur några procent mer ur ICE-motorer genom att lägga ner en massa forskning. Men varför ska man göra det när det räcker att byta drivmedel, t ex till syntetisk diesel, för att i princip ha samma CO2-utsläpp som elbilar?
Då slipper man ju dessutom miljöbelastningen som byggandet av nya fordon innebär.
Då slipper man ju dessutom miljöbelastningen som byggandet av nya fordon innebär.
Att Ford/GM och kanske andra gör fossilbilar för t.ex. USA-marknaden behöver inte betyda att någon av dem kommer till Sverige eller godkänns inom EU.J JohanLun skrev:
Så de stora europeiska och asiatiska tillverkarna kommer att enbart fokusera på elbilar i Europa och framför allt inom EU, det har jag som bakgrundstänk när jag påstår att det 2025 i princip bara kommer att vara elbilar som säljs i Sverige till oss privatbilister.
Syntetisk bränsle som diesel kommer att användas till tunga fordon och flyg som det tar längre tid att ersätta drivkällorna på. Och kommer även där troligtvis vara en bristvara så 100% blir nog snarare en inblandning.useless skrev:Visst går ett att krama ur några procent mer ur ICE-motorer genom att lägga ner en massa forskning. Men varför ska man göra det när det räcker att byta drivmedel, t ex till syntetisk diesel, för att i princip ha samma CO2-utsläpp som elbilar?
Då slipper man ju dessutom miljöbelastningen som byggandet av nya fordon innebär.
Finns minimal marknad på privatbilsidan utifrån att de kan drivas med el och att det den utvecklingen ligger 10-20 år före den tunga sidan, där man även sneglar på vätgas som alternativ och även biogasen som idag driver t.ex. bussar i flera områden.