D
S Styrman_jansson skrev:
Nja. Vi har en del betydande innovationer som kommit på senare år. T.ex. varierbar kompression ( som Saab testade detta på 90-talet men GM stoppade), som Nissan(Infinity nyligen lanserade i vissa av sina bilar.

Vi har också dubbelverkande kolvmotorer som visar väldigt goda resultat beträffande effektivitet;
[media]
Eller vad sägs om vevaxellösa förbränningsmotorer?
[media]
Finns ännu mer finurliga lösningar som inte är testade än;
[media]
Så att säga att vi bara håller på med finputsningar skulle jag säga är helt fel...
Detta är ju gjort, så vad tror du nästa blir och tror du att det kommer någon?
 
D djac skrev:
Detta är ju gjort, så vad tror du nästa blir och tror du att det kommer någon?
Allt förutom motorn med justerbar kompression i utvecklingsstadiet, d.v.s. det har inte testats för kommersiell tillämpning i någon form och är inte färdigutvecklat. Kanske visar sig att det inte är något alls, eller jättebra.

Att det kommer hända stora saker inom förbränningsmotorer tror jag definitivt. Men det kanske inte kommer te sig så stort för gemene man.

Och frågan om jag tror något om vad nästa steg är så är det väl en lite dum fråga. Man vet ju inte det förrän någon kommer på det... Hade jag kommit på det skulle jag ha tagit patent på det...

Elmotorn är ju förresten också gjord... år 1821. Det är väl bara "förfining" sedan dessa med samma resonemang...
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Syntetisk bränsle som diesel kommer att användas till tunga fordon och flyg som det tar längre tid att ersätta drivkällorna på. Och kommer även där troligtvis vara en bristvara så 100% blir nog snarare en inblandning.
Finns minimal marknad på privatbilsidan utifrån att de kan drivas med el och att det den utvecklingen ligger 10-20 år före den tunga sidan, där man även sneglar på vätgas som alternativ och även biogasen som idag driver t.ex. bussar i flera områden.
Ja, i dag räcker inte CO2-neutrala drivmedel till alla. Men om dagens utveckling inom elbilsförsäljningen fortsätter så finns det snart möjlighet att driva återstående ICE-bilar på i stort sett enbart förnybart bränsle.
Så rent krasst skulle samhället vinna mycket mer på att man omfördelade forskningspengarna till utveckling av nya bränslen istället för att krama ur ytterligare några % ur själva motorn. Även om man bara blandar in 50% förnybart bränsle så minskar det CO2-utsläppen mer än vad själva motorutvecklingen har bidragit med de senaste 40 åren.

Dessutom vinner miljön mer på att man kan fortsätta använda befintliga bilar än att man dömer ut ICE-bilarna på grund av sin konstruktion istället för att titta på utsläppen med rätt bränsle.
 
  • Gilla
AndersS och 4 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Allt förutom motorn med justerbar kompression i utvecklingsstadiet, d.v.s. det har inte testats för kommersiell tillämpning i någon form och är inte färdigutvecklat. Kanske visar sig att det inte är något alls, eller jättebra.

Att det kommer hända stora saker inom förbränningsmotorer tror jag definitivt. Men det kanske inte kommer te sig så stort för gemene man.

Och frågan om jag tror något om vad nästa steg är så är det väl en lite dum fråga. Man vet ju inte det förrän någon kommer på det... Hade jag kommit på det skulle jag ha tagit patent på det...

Elmotorn är ju förresten också gjord... år 1821. Det är väl bara "förfining" sedan dessa med samma resonemang...
Ja, lite dum, jag håller med. Jag tror dock inte att vi ser några större nyheter i ICE-bilar framöver, det är inte lönsamt att lägga pengar på utveckling nu när volymerna rasar och detta förväntas bara förvärras.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
För befintliga bilar är det en metod
Det som kommer att förändra är att alla personbilstillverkarna bara kommer att tillverka elbilar, omställning ligger i närtid om några år endast (ok kan komma något annat i en okänd framtid). Flertalet har redan slutat utveckla fossila motorer

Klipper in denna från tråden om elbilar av det jag både hörde på nyheterna och läste i förrgår gällande en av de idag största tillverkningskoncernerna:
Bilalliansen Renault-Nissan-Mitsubishi väntas presentera nya rejäla satsningar inom elbilar på torsdag, enligt Reuters som hänvisar till källor.

Alliansen väntas tillkännage investeringar på över 20 miljarder euro över de kommande fem åren, samt planer på att ta fram drygt 30 nya elbilar på fem gemensamma plattformar tills 2030.

Alliansen har sedan tidigare spenderat 10 miljarder euro på elektrifieringen av bilar.


Och det viktigaste bygger på att de standardiserar batterierna, en halverad tillverkningskostnad, och räknar med att kunna producera bilar till samma pris som en fossilbil. Övriga tillverkare gör detsamma t.ex. samarbetar med elmotortillverkning men också batterier.
Så redan 2025 kommer det nog bara vara specialfordon som har fossilmotorer av nytillverkade personbilar.

[länk]
Politik är inte detsamma som tekniska möjligheter tyvärr.
 
D djac skrev:
Vad tror du blir nästa stora steg i utvecklingen av förbränningsbilen? Jag anser att den är inne i sitt slutstadie, de förbättringar vi ser nu är bara finputsningar, jag väntar mig ingen nästa turbo tex, jag tror vi i princip nått vägs ände.
Om det blir verklighet är en sak men jag vet vad man kan göra med etanol istf bensin eller diesel. Du kan höja verkningsgraden med 10-20%.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Nja. Jag skulle säga att skjutvapen statistiskt sett mycket väl används på offentliga platser. Sedan 2018 har det inträffat 1332 skjutningar i Sverige som resulterat i 173 dödade och knappt 500 skadade.
Det är ett lagbrott att använda en pistol på offentlig plats. Förutom att pistol är tillåten i begränsad omfattning i jaktsammanhang.

Sålunda är faran för andra mindre med pistoler än med bilar, så länge man inte bryter mot lagen.
Som du skrev så har vi ett regelverk som man ska förhålla sig till.
 
P pmd skrev:
Det är ett lagbrott att använda en pistol på offentlig plats. Förutom att pistol är tillåten i begränsad omfattning i jaktsammanhang.

Sålunda är faran för andra mindre med pistoler än med bilar, så länge man inte bryter mot lagen.
Som du skrev så har vi ett regelverk som man ska förhålla sig till.
Precis. Och om vi applicerar samma sak på bilar. Hur farligt är det med bilar om vi även där bortser från de som inte följer regelverket? D.v.s. ej kör för fort, full, drogad, med för dåliga däck, för trött, utan körkort, kör vårdslöst, obesiktat etc etc?

Så vi inte jämför äpplen och päron menar jag ;)
 
K karlmb skrev:
Politik är inte detsamma som tekniska möjligheter tyvärr.
Tycker vi glömmer politikdelen och fokuserar på vad som verkligen händer idag och i närtid framöver för oss bilister.
Tyvärr är nog förbättringarna som kan göras med motorerna för små och blir för marginella, 10-20% förbättring blir för lite med mycket mera avancerade konstruktioner.
Men det avgörande idag är att biltillverkarna, i princip alla, lagt sina investeringar och utvecklingspengar på elbilsplattformar. Och det i kombination med den uppbyggnad som pågår av batteritillverkning men även utveckling där förbättringspotentialen är betydligt större än vad som kan göras med dagens drivmedelsmotorer för personbilar.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Tycker vi glömmer politikdelen och fokuserar på vad som verkligen händer idag och i närtid framöver för oss bilister.
Tyvärr är nog förbättringarna som kan göras med motorerna för små och blir för marginella, 10-20% förbättring blir för lite med mycket mera avancerade konstruktioner.
Men det avgörande idag är att biltillverkarna, i princip alla, lagt sina investeringar och utvecklingspengar på elbilsplattformar. Och det i kombination med den uppbyggnad som pågår av batteritillverkning men även utveckling där förbättringspotentialen är betydligt större än vad som kan göras med dagens drivmedelsmotorer för personbilar.
Ovanpå detta så förändras bilmarknaden mycket snabbt, vi går från äga (capex) till abonnemang (opex) i rasande tempo, det innebär omedelbart att underhållskostnaden blir viktig för tillverkarledet då det plötsligt blir de som får plocka upp den räkningen. Priserna pressas dessutom och jag tror att runt 4' per månad blir den accepterade prisnivån för normalbilarna.

Nästa steg, som många här skriker när man nämner, är olika varianter av TaaS, en transporttjänst, där man helt tar bort länken mellan en specifik bil och tjänsteanvändaren och det kommer medföra ännu större förändringar.
 
K karlmb skrev:
Om det blir verklighet är en sak men jag vet vad man kan göra med etanol istf bensin eller diesel. Du kan höja verkningsgraden med 10-20%.
Problemet med etanol var att det globalt inte var något alternativ och därför endast några få tillverkare anpassade motorer för det och där man under en period i Sverige såg skogsavfall som material, men idag är skogsavfall t.o.m. en bristvara utifrån att det används till andra produkter. Globalt blev det "ramaskri" när odlingsmark inte användes till matproduktion där behovet var så mycket större.

Finns lite att läsa om det, sedan får var och en avgöra "rätt eller fel"
https://energimyndigheten.a-w2m.se/FolderContents.mvc/Download?ResourceId=104329
https://swedwatch.org/wp-content/uploads/2016/12/swedwatch_-_en_brannande_fraga.pdf
 
A AndersS skrev:
Problemet med etanol var att det globalt inte var något alternativ och därför endast några få tillverkare anpassade motorer för det och där man under en period i Sverige såg skogsavfall som material, men idag är skogsavfall t.o.m. en bristvara utifrån att det används till andra produkter. Globalt blev det "ramaskri" när odlingsmark inte användes till matproduktion där behovet var så mycket större.

Finns lite att läsa om det, sedan får var och en avgöra "rätt eller fel"
[länk]
[länk]
Men, att vissa förbränningsbränslen utan eller med minimal CO2 påverkan kan användas till de tillämpningar där man inte kommer kunna elektrifiera eller där man kanske använder gamla maskiner är ju kanonbra. Etanol kräver ju dock viss modifiering (som vissa motorer redan har implementerat), vissa andra syntetiska eller biodiesel går ju oftast att köra rakt av.

Jag ämnar köra mina gamla "veteranfordon" många år till, kanske tills jag dör utan att behöva bygga om till elektrifiering. Och utan dåligt samvete då de i snitt går <10 mil/år. :D
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men, att vissa förbränningsbränslen utan eller med minimal CO2 påverkan kan användas till de tillämpningar där man inte kommer kunna elektrifiera eller där man kanske använder gamla maskiner är ju kanonbra. Etanol kräver ju dock viss modifiering (som vissa motorer redan har implementerat), vissa andra syntetiska eller biodiesel går ju oftast att köra rakt av.

Jag ämnar köra mina gamla "veteranfordon" många år till, kanske tills jag dör utan att behöva bygga om till elektrifiering. Och utan dåligt samvete då de i snitt går <10 mil/år. :D
Jo så är det, men i det stora hela inget som påverkar för oss som privatbilister;)
Har också lite gammalt där den yngsta är en fyrcylindrig japanare på två hjul från -86.
Har en släkting som jobbat med design/utveckling av gastankar (t.ex. biogas) i tunga fordon som lastbil/buss där de idag enbart arbetar morsvarande för batterier till eldrift.
 
A AndersS skrev:
Jo så är det, men i det stora hela inget som påverkar för oss som privatbilister;)
Har också lite gammalt där den yngsta är en fyrcylindrig japanare på två hjul från -86.
Har en släkting som jobbat med design/utveckling av gastankar (t.ex. biogas) i tunga fordon som lastbil/buss där de idag enbart arbetar morsvarande för batterier till eldrift.
Absolut. Nya "privatbilar" kommer nog snabbt gå över till el, där är det ju även ekonomiskt lönsamt. Men det är en lång utfasning av "maskiner" och fordon som används sporadiskt, så jag ser det som troligt att det kommer finnas bränsle, om än dyrare och på färre inköpsställen, att tillgå under en mycket lång tid framöver. Och då är det ju väldigt bra om det kan vara CO2 neutralt och helst inte köpas från "diktaturländer". Frågan att inte göda diktaturerna med pengar tycker jag är väldigt viktig också då det är vidriga villkor för många i dessa länder.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.