F
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror mer på att man inte vet vad som fungerar och inte längre när de är ett par-tre år gamla. Det beror även på att man inte längre får några säkerhetsuppdateringar. Osv osv.
Nja, det är kanske både och..
Så många applikationer blir inte outdatade på ett par år.
 
F frasen_36 skrev:
Nja, det är kanske både och..
Så många applikationer blir inte outdatade på ett par år.
Det räcker med en. Jag har råkat ut för det ett par gånger faktiskt.

Det händer dock inte lika ofta nuförtiden.
 
D djac skrev:
Kanske, men intressant att den prisnivån verkar vara den normen man strävar mot, rykten säger att det kommer ett annat märke och lägger sig på 1500 inom kort!?
Inte helt omöjligt att MG 5 hamnar där ikring.
 
Mikael_L
När bankid vägrar pga för gammalt OS så är telefonen körd i alla fall.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
När bankid vägrar pga för gammalt OS så är telefonen körd i alla fall.
Men då är den gammal, 6S stöds fortfarande och då är vi på 2015.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
När bankid vägrar pga för gammalt OS så är telefonen körd i alla fall.
Men så stora förändringar av os brukar inte ske varannat år iaf.
 
D djac skrev:
Men då är den gammal, 6S stöds fortfarande och då är vi på 2015.
BankID har varit mycket sämre på att stödja äldre versioner av android.
 
  • Gilla
  • Haha
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Men då är den gammal, 6S stöds fortfarande och då är vi på 2015.
T.o.m. på en iPhone 6 funkar det.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
BankID har varit mycket sämre på att stödja äldre versioner av android.
Vissa telefoner slutar supporten att uppdatera OS på väldigt snabbt.

Samsung S-seien serien håller i ett par år, hade nån annan samsung galaxy privat och den slutade uppdateras i princip när jag fick den. Min motorola "one" var ett skäl att köpa att de lovade att släppa uppdateringar i ett par år.

Min fru berättade just att sonens fotbollsklubbs gått över till en app för aviseringar av fotbollsträning som krävde android 9 som hon inte har på sin privata telefon. Appen kunde även prediktera vilken längd han skulle ha som vuxen fotbollsspelare, så det krävs säkert mycket beräkningskraft. Eftersom jag är tämligen övertygad han inte är nästa Zlatan så hade jag kunnat nöja mig med en enklare app och leva i ovisshet om längd och målstatistikpredikering ett par år framåt i tiden. Jag är nog rätt säker på att 99% av alla ungarna som spelar fotboll kunnat klara sig med en app som talar om när träningen är och inget mer.
 
  • Haha
  • Gilla
Myckling och 4 till
  • Laddar…
galento
F frasen_36 skrev:
Kan det ha nåt att göra med behovet att visa upp att man har den "häftigaste och senaste" i bekantskapskretsen? Då är man kanske lyckad..:crysmile:
Har haft arbetskamrater som hela tiden vill ha det senaste att visa upp. Har en A3 2017 själv och den får gå så länge den håller (y)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vissa telefoner slutar supporten att uppdatera OS på väldigt snabbt.

Samsung S-seien serien håller i ett par år, hade nån annan samsung galaxy privat och den slutade uppdateras i princip när jag fick den. Min motorola "one" var ett skäl att köpa att de lovade att släppa uppdateringar i ett par år.

Min fru berättade just att sonens fotbollsklubbs gått över till en app för aviseringar av fotbollsträning som krävde android 9 som hon inte har på sin privata telefon. Appen kunde även prediktera vilken längd han skulle ha som vuxen fotbollsspelare, så det krävs säkert mycket beräkningskraft. Eftersom jag är tämligen övertygad han inte är nästa Zlatan så hade jag kunnat nöja mig med en enklare app och leva i ovisshet om längd och målstatistikpredikering ett par år framåt i tiden. Jag är nog rätt säker på att 99% av alla ungarna som spelar fotboll kunnat klara sig med en app som talar om när träningen är och inget mer.
Håller längre än så, du måste i princip köpa en lastgammal telefon ur S-serien för att den ska sluta uppdateras när du får den... I vilket fall det är du som konsument som köpt en par-tre generationer gammal produkt, det är inte tillverkarens fel.

Idag får du 3 år av uppdateringar med både A-serien och S-serien hos Samsung...
Är en skapligt gammal eller rapplig telefon om den inte har Android 9.
 
pacman42 pacman42 skrev:
BankID har varit mycket sämre på att stödja äldre versioner av android.
Det är väl att ta i, kravet är Android version 6 i nuläget och det var inte länge sedan det kravet sattes. Det uppfyller en Samsung S5 från 2014, en nästan 8 år gammal telefon.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vissa telefoner slutar supporten att uppdatera OS på väldigt snabbt.
Fast telefonen slutar väl inte funka bara för att det inte kommer nya uppdateringar? Visst, förr eller senare är det någon ny app som kräver nyare OS, eller någon gammal app som inte funkar mot någon nyare molntjänst, men i det stora hela borde det inte vara något problem att köra vidare ett bra tag med efter att tillverkaren har slutat supporta OS'et.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Det är väl att ta i, kravet är Android version 6 i nuläget och det var inte länge sedan det kravet sattes. Det uppfyller en Samsung S5 från 2014, en nästan 8 år gammal telefon.
BankID har varit mycket sämre på att stödja äldre versioner av android.
Fram till Android 6 så fanns definitivt problemet.

Samma problem med bank-appar mm.
 
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Håller längre än så, du måste i princip köpa en lastgammal telefon ur S-serien för att den ska sluta uppdateras när du får den... I vilket fall det är du som konsument som köpt en par-tre generationer gammal produkt, det är inte tillverkarens fel.

Idag får du 3 år av uppdateringar med både A-serien och S-serien hos Samsung...
Är en skapligt gammal eller rapplig telefon om den inte har Android 9.
Det här var nån galaxy "budget" (inte en S), köptes när jag var föräldraledig då jag inte ville ringa på jobbets abonnemang då, mina barn är 8 och 12 bör det vara ett tag sen (7 år?). Min fru har en gammal motorola, jag har haft en likadan. Okrossbara med metallram, sonen fick min och har misshandlat den hur mkt som helst utan en skada. Fungerar förvånansvärt bra, men har slutat uppdatera OS för nåt år sen. Jag hade en HTC med metallram som också var oförstörbar. Även ett par Ericsson jag hade (337?) hade metalram, men då är vi tillbaka på 90-talet. Jag minns att jag tappade jag tror det var en HTC i ett trapphus två våningar i stengolv. Den gick att pussla ihop och funkade. Jag minns inte vilken det var dock, troligen en tidig, dvs ca 11 år sen.
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.