295 690 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 505 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 505 inlägg
Min Saab 9-5 kombi får jag ungefär lika mycket för idag som jag gav för den för 7 år sedan. Men då har jag givetvis stoppat rosten och lite andra mindre saker, men inga omlackeringar eller så. Fortfarande rätt säker bil också enligt Folksams senaste rapport.R Rkarlsson skrev:
Då köper man helt enkelt en begagnad. Precis som jag gjort i hela mitt liv.F frasen_36 skrev:
Just vid ett teknikskifte så finns det ju såklart inte några begagnade, eller åtminstone skralt utbud, så det gäller ju för elbilar nu, men är övergående.
Jag tror det var på samma vis när bilen med otto.motor kom, alla som alltid köpte en begagnad häst och begagnad vagn kunde inte köpa en bil direkt, utan fortsatte med häst och vagn ett tag till, medan de troligen framförde tusen olika skäl varför bilen var så dum, tokig, omöjlig, alldeles för dyr osv.
Jag minns när pappa berättade att han och annan kompis var de första i huggarlagen att köpa en motorsåg, hur han berättade att alla de gamla gubbarna skakade på huvudet och sa att det där skulle aldrig bli vettigt av, bara kasta bort pengar på en sån manick, och de skulle säkerligen få sitta och mecka med sågen så mycket att deras ackord skulle gå rent åt helvete.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 505 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 505 inlägg
Du verkar slita däck rejält och köpa på fel ställen. Den 9-5 jag nämnde hade 3/4 slitna Michelin som följde med. Kör fortfarande på samma däck 5000 mil och 7 år senare. Inga sprickor, knappt 3mm kvar och fortfarande utmärkt grepp både i väta och broms.S Styrman_jansson skrev:Kör du runt 2000 mil om året så borde det bli ett däcksbyte vartannat år. Ska du ha någotsänär skapliga däck går det nog på 6000kr för 4st. Så där har man 3000kr om året eller 250kr i månaden i bara däckskostnad.
Jag har kört beggade långmilare själv och vet att det går att köra skapligt billigt. Men jag försöker inte lura mig själv…
Edit: 4st Michelin Primacy 4 205/55/16 kostar under 4000kr från Däck365. Bytet har jag kompisar som gör gratis, annars runt 500kr.
Hankook kan man få för 650kr styck. Kört Hankook på en BMW, var utmärkta, så koreanerna har tydligen lärt sig. Köpte Kumho för 20 år sedan när många var skeptiska, men det är ett av de bästa däck jag haft. Väldigt jämnt slitage och konsekvent beteende oavsett underlag och körstil.
Redigerat:
Skatteverket är ju en hel historia för sig själv. Men det är faktiskt korrekt att de kan tillämpa omvänd bevisbörda.J JohanLun skrev:Jag trodde man först begärde ut och tittade på alla redovisningar som lämnats in. Fast de gör väl så för att få dig att visa att det som de påstår inte stämmer. Har du följt reglerna och kan visa det så stryker de väl det?
Jag hade enskild firma för massor av år sen och har för mig att man bara lämnade in "resultatet", så de vet egentligen inte speciellt mycket hur man bollat runt på pengarna.
Jag tycker faktiskt det är bra att skattemyndigheten är offensiva, då det sannolikt är många som försöker fuska. Sen ska man inte bli överkörd om man gjort rätt, klart man ska få ta ut noll i lön om man vill bygga upp företaget och har andra pengar att ta av.
Med det sagt så kan vi sen konstatera att Anders M och kanske även Multiman är ute i tassemarkerna och virrar. Nolltaxera är inget brott, inget skattefusk, inget som SKV kan "sätta dit" ngn för.
Anders pappa hade troligen gjort något skattebrott helt enkelt, och blivit skönstaxerad.
Vad gäller näringsförbud är även där Anders helt ute och cyklar, det kan endast utfärdas i domstol, så det har SKV inget mer med att göra än att ev bidra med bevisning. De yrkar inte ens näringsförbud, det gör allmän åklagare.
Sen har SKV kanske indikatorer i systemet som larmar, kanske.. Dvs kanske att nolltaxering i inkomst gör att man väljer ut personen för en manuell kontroll. Inget jag vet hur det är, men de har lite sådana fiffiga saker i sina datasystem, dessutom väljer de ut olika områden varje år som de kollar lite extra på, detta är väl belagt. Och har de ett år att kolla reseavdrag lite extra så går säkert ärenden som har en stor förändring i avdraget sedan förra året samt avdrag gällande mystiskt lång körsträcka till manuell kontroll.
Vad gäller SKV är det nog alltid en fördel att gömma sig mitt i flocken, alternativt ha rent mjöl i påsen.
Vad gäller SKV möjlighet till omvänd bevisbörda, så om man tänker efter 2 sekunder (OK; har man under IQ 110 så tar det väl lite längre tid) så inser man att det måste vara så.
Skulle skatteverket liksom i brottmål, vara tvungen att bevisa allt bortom det minsta tvivel, så skulle inte många betala någon skatt, utan alla skulle "råkat tappa bort" sina handlingar och verifikat.
Så det bevis som skatteverket ofta kräver in är ganska naturliga grejer, att du har ordning på dina papper helt enkelt, att du kan visa upp dina verifikat. Eller att du kan visa på varför du har den körsträckan till jobbet och varför inte tunnelbanan fungerar för dig, osv.
Jag har inga anekdotiska bevis på att SKV missbrukar sina möjligheter, själv tycker jag alltid att de har varit hjälpsamma. Jag undviker däremot att hamna i deras radar. Jag undviker helt och hållet alla slags verifikat i bokföringen som skulle kännas intressanta att kolla upp eller fråga extra om, ifall det nu någon gång skulle bli en kontroll. Så sånt som skulle kunna gått som representation har jag helt enkelt betalt med egna privata skattade pengar, som ett exempel. (Ja nu är det inte nå speciellt mycket sådant ändå)
Utan bokföringen består till 100% av enkla härledbara verifikat.
Just nu skrev jag i egenskapen av företagare här. Detta gäller ju mig ungefär på samma vis som privatperson, däremot skulle jag där (åtminstone förr) lite lättare kunnat tänka mig att försöka gena lite. T.ex. yrka reseavdrag som inte riktigt håller.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 505 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 505 inlägg
Jag köpte Hakka 9 nu senast (för dyra pengar) och de är jag klart besviken på. Jag hade bättre snögrepp i mina tidigare uråldriga Hakka 2. De är rätt konsekventa annars men inte värda pengarna. Redan börjat spricka runt de limmade specialdubbarna efter 3 säsonger också.. Kommer bli något annat nästa gång.Maskintok skrev:
Men lämnar vi nya och nästan nya bilar, utan kikar på bilar som är 5 och 10 år gamla så är det ju ganska självklart att de senare är billigare, särskilt om man även meckar och fixar lite själv.tttomten skrev:
Så har jag själv alltid ägt bil, som ung tvekade jag inte inför några alls reparationer, jag har lyft ut motorer, rivit de i sina beståndsdelar, slipat in ventilet, planat topplock och allt.
Idag orkar jag inte alltför besvärliga saker, brukar nöja mig med service, vätskor och filter och byta bromsbelägg och sånt. Har bytt lite spindelleder och styrleder någon gång då och då de senaste 10 åren, ibland är det vansinniga konstruktioner som gör det betydligt svårare än nödvändigt.
Det senaste, ett hjullagerbyte lejde jag bort, nästan omöjligt utan press, då fick han samtidigt byta allt på den sidan när allt var rivet, så det blev ny spindelled och bärarm, ny bromsskiva, nya belägg.
Då allt ändå skulle skruvas bort så var det typ inget extra jobb, och delarna kostar nästan inget (från tyskland).
Men även om jag skulle skickat på verkstad så skulle detta bilägande inte mäta sig i kostnad mot värdeminskningen hos 5 år gamla (eller nyare) bilar.
Om 5-10 år kommer utbudet av begagnade elbilar börja göra att detta slags bilägande är möjligt även med den bränsleformen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Återigen. JAG kör inte 2000 mil om året så jag behöver inte byta vartannat år.MultiMan skrev:Du verkar slita däck rejält och köpa på fel ställen. Den 9-5 jag nämnde hade 3/4 slitna Michelin som följde med. Kör fortfarande på samma däck 5000 mil och 7 år senare. Inga sprickor, knappt 3mm kvar och fortfarande utmärkt grepp både i väta och broms.
Edit: 4st Michelin Primacy 4 205/55/16 kostar under 4000kr från Däck365. Bytet har jag kompisar som gör gratis, annars runt 500kr.
Hankook kan man få för 650kr styck. Kört Hankook på en BMW, var utmärkta, så koreanerna har tydligen lärt sig. Köpte Kumho för 20 år sedan när många var skeptiska, men det är ett av de bästa däck jag haft. Väldigt jämnt slitage och konsekvent beteende oavsett underlag och körstil.
Har testat de flesta däck, även Michelin Primacy som visserligen höll länge, men hade rätt kass sidgrepp i väta de sista millimetrarna.
Hankook är också helt ok. Mycket däck för pengarna. I alla fall på Sommardäck, vinterdäck inte mer än godkänt.
Sedan försöker jag alltid köpa däck med fokus på grepp och körkänsla. Det blir ofta då typ supersportdäck, T.ex. Hankool S1 Evo eller Michelin Pilot. Dessa offrar ofta lite livslängd för bättre grepp och körkänsla.
Mitt resonemang är att däcken är den enda kontakten du har med vägen. Skitsamma om sllt annat ( bromsar, chassi mm) är tipptopp. Är däcken skit är du körd. Skulle aldrig förlåta mig om det inträffade en olycka och någon skadas för att jag snålat på däcken.
Därför byter jag också däck när jag känner att greppet inte är ok längre. Oavsett om det är 2,5 eller 1,6 mm sv mönstret kvar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 505 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 505 inlägg
Jag kör på Michelin Pilot nu.S Styrman_jansson skrev:Återigen. JAG kör inte 2000 mil om året så jag behöver inte byta vartannat år.
Har testat de flesta däck, även Michelin Primacy som visserligen höll länge, men hade rätt kass sidgrepp i väta de sista millimetrarna.
Hankook är också helt ok. Mycket däck för pengarna. I alla fall på Sommardäck, vinterdäck inte mer än godkänt.
Sedan försöker jag alltid köpa däck med fokus på grepp och körkänsla. Det blir ofta då typ supersportdäck, T.ex. Hankool S1 Evo eller Michelin Pilot. Dessa offrar ofta lite livslängd för bättre grepp och körkänsla.
Mitt resonemang är att däcken är den enda kontakten du har med vägen. Skitsamma om sllt annat ( bromsar, chassi mm) är tipptopp. Är däcken skit är du körd. Skulle aldrig förlåta mig om det inträffade en olycka och någon skadas för att jag snålat på däcken.
Därför byter jag också däck när jag känner att greppet inte är ok längre. Oavsett om det är 2,5 eller 1,6 mm sv mönstret kvar.
Tog körkort 1983. Varit med om en olycka sedan dess, 1985, då en idiot körde mot rött och jag inte hann stanna (kunde inte väja, mitt i stan och massor av folk på trottoarerna).
Av det drar jag slutsatsen att mina däck brukar vara tillräckligt bra.
Jag tror att det är ganska vanligt med bilägande i hela spannet mellan att köpa ny bil varannat eller var tredje år till att köra runt med 20-30 år gamla bilar som man mycket väl kan sköta om bra och trivas med.D djac skrev:Det finns såklart extremer i bilägandet där mitt generella påstående inte stämmer, för dyr och sällsynt bil funkar det inte på eller en rishög som man servar själv. Håller man sig inom mittspannet, där de allra flesta ligger, så är det svårt att argumentera mot att en privatleasad bil till kampanjpris, gärna el, blir billigare än alternativen idag. Detta kan såklart ändras men så ser marknaden ut just idag iaf.
Innan vi kommer till "extremt bilägande" tror jag vi har passerat de flesta som skriver i dessa trådar.
Att köra Lamborghini eller Koeningsegg till vardags kanske kan kallas extremt, eller köra A-ford.
Det jag upplever är att många inte förstår vilket slags bilägande som frasen_36 och några andra syftar på.
Jag förstår till fullo, då det är vad jag kört med under de flesta åren i mitt liv, typ 20 år gamla häckar, aktivt letat efter problemfria (typ Mazda) men osexiga, ty då blir de billiga både i inköp och drift.
All värdeminskning är avklarad, det har blivit billigt bilägande, och istället för ev dyra reparationer (om någon sånt händer, det gör det ju) så blir det skroten och sen öppna garagedörren och släppa in ett nytt "lik".
Klarar bilen ett år innan skrotning så har den ändå inte kostat mer än 3-6 månaders leasing.
Så allt som fungerar efter 6 månader börjar ticka in "vinst".
Oj, måste jag ha 2 nya däck, OK, det var 2 veckors leasingkostnad där ... shit !!