A
S Styrman_jansson skrev:
[länk]

100 liter i månaden / 0,6l/mil x 12 = 2000mil om året.
Då är det inte jag som skrev detta utan DU..
En stor skillnad där.
För detta är i månaden.. ;)
du måste börja läsa om vad man svarar på..
Så du får ett sammanhang..
traktorn tar ca 4 l i timmen.
bussen tar ca 1.2 l
volvon ca 0.6l. så det är 3 fordon på 100.l
i månaden...  jösses... trodde folk kunde läsa...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Eftersom du inte anger någon arbetskostnad så antar jag att du servar och reparerar själv. Då jämför vi återigen äpplen och päron. I leasing ingår service på verkstad.

Sedan missas återigen bränslekostnaden. Kör du 3000 mil om året så bör den landa på runt 35-36tsek om året ( 0.67l/mil och 18kr litern) d.v.s 3000kr/månad. Skulle jag köra min el-Mini på det så landar det istället på 9000tsek om året eller 780kr per månad högt räknar. Där går el- leasingbilen plus 2220kr per månad…

Så för att summera så kostar din bil inkl. bränsle 3000+450=3450kr/månad. Detta förutsatt att inget mer än ”någon styrled” går sönder.

Jag har min Mini på 1500 mil per år och då har jag 24km enkel resa till jobbet. Ger 2900kr /månad + 500kr i ”bränsle” så totalt 3600kr/månad. Tror en ökning till 2000mil skulle innebära 175kr mer i månaden så gissningsvis en 500-hundring till för 3000mil om året. Så totalt 4100kr mot dina 3450kr i månaden. Så för 650kr mer i månaden kör jag sprillans ny bil i inkl. allt utan att oroa mig för några oväntade reparationer eller driftsstörningar. En jävligt kul bil med ska tilläggas.

Ett upplägg som just nu passar mig.
Jag får stämpel på oljebytet, så det är vitt. Bra deal helt enkelt.
Om jag måste boka tid för en leasingbil så försvinner även min arbetstid, vilket blir en del pengar. Det behöver jag inte på min bil som jag lämnar över gatan till auktoriserad verkstad.

Pendlar 1760 till arbetet, 19360 riksdaler. Sen får man tillbaka nån hundralapp. Sen lite nöjeskörning på detta. Men det blir det mindre av i år förutom en eller 2 långturer. Annars får vi gå eller cykla =)

Härligt att det upplägget funkar för dig. Det är ju det som är meningen.

Personligen passar inte leasing för mig, jag vägrar binda upp mig på saker. Bilen jag äger ska inte ha hyra eller avbetalning för tillfället. Den ska vara betald och sen får det bli den summan den kostar.

Jag är inne på elbil, men det får vi se i framtiden. Just nu ska här inte in något sådant iallafall. Glöm inte lägga in en laddare med, den får du ju räkna in på bilkostnaden.
Ska man sen ladda på jobbet så blir det ju förmånsstraff på det utöver elkostnaden.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Varför 205/45-17?
Varför inte 205/60-16
eller 205/55-16?
mer gummi och betydligt mer mönster..
små snubblardäck är inget att ha.
Och bilden klarnar varför däcken måste skiftas.. de slits ju fortare med klena mönster... här omkring så används inte lågprofil..
Det är samma mönsterdjup på de 195/55/16 som jag har som vinterhjul som på sommarhjulen i 205/45/17… 8mm. Mönsterdjupet påverkas sällan av profilen…

Anledningen till att jag inte vill ha mer profil är att jag upplever att bilen blir ”svampig”.
 
A
så med styrmans exempel så skulle jag behöva byta däck på traktorn varje år ungefär.. ;)

Nä ta och försök förstå istället.
Det kan lika gärna vara traktorn som tar 60l ena månaden och en annan vara ena bilen.
därför står total summan mellan 1600 och 2000 kr. då jag inte sätter in mer på tank kortet för jag har tappat det en gång tidigare.. Då vill man inte ha stora summor på det..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Det är samma mönsterdjup på de 195/55/16 som jag har som vinterhjul som på sommarhjulen i 205/45/17… 8mm. Mönsterdjupet påverkas sällan av profilen…

Anledningen till att jag inte vill ha mer profil är att jag upplever att bilen blir ”svampig”.
beror mer på vilken belastning däcket är gjort för..
Om det är ett 92T eller 104T XL..
dvs suv däck eller motsvarande för C däck..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag får stämpel på oljebytet, så det är vitt. Bra deal helt enkelt.
Om jag måste boka tid för en leasingbil så försvinner även min arbetstid, vilket blir en del pengar. Det behöver jag inte på min bil som jag lämnar över gatan till auktoriserad verkstad.

Pendlar 1760 till arbetet, 19360 riksdaler. Sen får man tillbaka nån hundralapp. Sen lite nöjeskörning på detta. Men det blir det mindre av i år förutom en eller 2 långturer. Annars får vi gå eller cykla =)

Härligt att det upplägget funkar för dig. Det är ju det som är meningen.

Personligen passar inte leasing för mig, jag vägrar binda upp mig på saker. Bilen jag äger ska inte ha hyra eller avbetalning för tillfället. Den ska vara betald och sen får det bli den summan den kostar.

Jag är inne på elbil, men det får vi se i framtiden. Just nu ska här inte in något sådant iallafall. Glöm inte lägga in en laddare med, den får du ju räkna in på bilkostnaden.
Ska man sen ladda på jobbet så blir det ju förmånsstraff på det utöver elkostnaden.
Laddare ingår i bilen och laddningen på jobbet ingår i parkeringen som anses ingå i förmånsbeskattningen på själva bilen.
 
Maskintok skrev:
så med styrmans exempel så skulle jag behöva byta däck på traktorn varje år ungefär.. ;)

Nä ta och försök förstå istället.
Det kan lika gärna vara traktorn som tar 60l ena månaden och en annan vara ena bilen.
därför står total summan mellan 1600 och 2000 kr. då jag inte sätter in mer på tank kortet för jag har tappat det en gång tidigare.. Då vill man inte ha stora summor på det..
Ja förvanska gärna det jag skriver. Var har jag skrivit att traktordäck måste bytas vartannat år?

Jag pratar bilar.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
beror mer på vilken belastning däcket är gjort för..
Om det är ett 92T eller 104T XL..
dvs suv däck eller motsvarande för C däck..
Absolut, det påverkar också.
 
Maskintok skrev:
Då är det inte jag som skrev detta utan DU..
En stor skillnad där.
För detta är i månaden.. ;)
du måste börja läsa om vad man svarar på..
Så du får ett sammanhang..
traktorn tar ca 4 l i timmen.
bussen tar ca 1.2 l
volvon ca 0.6l. så det är 3 fordon på 100.l
i månaden...  jösses... trodde folk kunde läsa...
Suck. Det var ett exempel… jag skrev även det tidigare.
 
A
S Styrman_jansson skrev:
Ja förvanska gärna det jag skriver. Var har jag skrivit att traktordäck måste bytas vartannat år?

Jag pratar bilar.
gav bara igen lite för den skevhet du gav mig..
Så inget mer än lite allmänt skoj;):rofl:
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Åre är ju alltid kö, men åk till tex Ramundberget utanför sportslovsveckor. Ingen kö. Eller alperna.

När det gäller utrustning så är det ju lite av en materialsport. Personligen så har jag lagt allt krut på pjäxorna med lätta och formgjutna och så hyr vi skidor för att slippa konka med oss.
Var där en gång, 110 cm snö, 2 meter plogvallar. Fin skidåkning, men gick bara åka pistat. Annars dött, ingenstans att gå förutom vägen fram o tillbaka.
 
A
S Styrman_jansson skrev:
Suck. Det var ett exempel… jag skrev även det tidigare.
Nä du skrev att jag hade uppgett milantal per år..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
gav bara igen lite för den skevhet du gav mig..
Så inget mer än lite allmänt skoj;):rofl:
No hard feelings. Spelar ingen roll vem som kör 2000mil om året.

ha det!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.