Kinesiska däck.
Vinterdäcken var tokslut på firmabilen, åkte på sommardäcken då bilen skulle lämnas tillbaka 1/12.
Men en morgon i november var det vinter på riktigt ute. Ringer chefen "Köp nått billigt och släng på"
Sagt o gjort, åker de 3 milen till däckverkstaden, Michelinsommar däcken funkar över förväntan på den oplogade vägen.
Får på vinterdäcken ( dubbade) av okänt märke och åker iväg, efter 50 meter ska jag stanna i en korsning, farten är typ 20 km/h, men det händer ingenting !!! Jag far över korsningen mot stopplikt och hamnar i diket på andra sidan. Vist var däcken helt nya, men jag har aldrig åkt på nått sämre. Inte ens diagonaldäcken från -67 Som satt på min Opel Record i mitten på 80 talet var lika dåliga.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I år har jag nya Hancook dubbdäckdäck på firmabilen, lite vingliga i början, men efter nött 107 mil till Lappland i saltslask är de stadiga, behövde väl köras in.
De har inte värsta greppet när man ska iväg, men bromsar riktigt bra.
Med tanke på priset är jag riktigt nöjd, 6000:- monterat på bilen för 4 st 215/60-17C. Kollegan som åker mindre än mig bytte bara 2 däck, Michelin som kostade 5.800:-
 
A
Isakare Isakare skrev:
I år har jag nya Hancook dubbdäckdäck på firmabilen, lite vingliga i början, men efter nött 107 mil till Lappland i saltslask är de stadiga, behövde väl köras in.
De har inte värsta greppet när man ska iväg, men bromsar riktigt bra.
Med tanke på priset är jag riktigt nöjd, 6000:- monterat på bilen för 4 st 215/60-17C. Kollegan som åker mindre än mig bytte bara 2 däck, Michelin som kostade 5.800:-
Ja det är inte billigt med däck..
Och de behöver lite inkörning som sagt..
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Eftersom tråden till stor del handlar om annat än bilar så är mitt tips för den som gillar riktig utförsåkning och korta liftköer att åka skidor i Kittelfjäll. Några få pistade nerfarter och ett gäng opistade. Storgrova eller Kåloradå i puder är ljuvliga. Eller heliskiing från Borkan. Måste upplevas!!
 
A
M Myckling skrev:
Eftersom tråden till stor del handlar om annat än bilar så är mitt tips för den som gillar riktig utförsåkning och korta liftköer att åka skidor i Kittelfjäll. Några få pistade nerfarter och ett gäng opistade. Storgrova eller Kåloradå i puder är ljuvliga. Eller heliskiing från Borkan. Måste upplevas!!
pumpa puder... :cool:
 
Åter till bilar.
Har ni läst om Trafikverkets anslag och underhålls plan, 15% till vägarna och resten till tågtrafiken.
Nästan så man har lust att sluta betala skatt o jobba svart.
 
Unikt namn
Isakare Isakare skrev:
Åter till bilar.
Har ni läst om Trafikverkets anslag och underhålls plan, 15% till vägarna och resten till tågtrafiken.
Nästan så man har lust att sluta betala skatt o jobba svart.
Med tanke på hur katastrofalt järnvägen underhålls är det inte bara negativt...
Om det kunde bli pålitligt med tåg kanske man skulle slippa några tusen lastbilar på vägarna.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Med tanke på hur katastrofalt järnvägen underhålls är det inte bara negativt...
Om det kunde bli pålitligt med tåg kanske man skulle slippa några tusen lastbilar på vägarna.
Tänk vad många arbetstillfällen lastbilstrafiken ger
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Med tanke på hur katastrofalt järnvägen underhålls är det inte bara negativt...
Om det kunde bli pålitligt med tåg kanske man skulle slippa några tusen lastbilar på vägarna.
Ja det vore nog inte dumt. Tåg för långväga transporter och lastbil för lokal distribution vore målet.

Sedan finns det naturligtvis tillfällen där lastbilen är ett måste. Där järnvägsnätet inte är utbyggt t.ex.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Tänk vad många arbetstillfällen lastbilstrafiken ger
Det gjorde nog handsågen med. Ska vi då skita i skogsmaskiner och motorsågar ;)
 
  • Gilla
  • Älska
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Tänk vad många arbetstillfällen lastbilstrafiken ger
Många som kommer få byta jobb inom taxi och åkerierna inom några år
 
  • Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Tänk vad många arbetstillfällen lastbilstrafiken ger
För östeuropeiska chaufförer.
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Jaha, min leasingbil kör jag på bränsle för 3kr/milen. Din med alltså?

För övrigt kör du antingen väldigt lite eller så gravt underdriver du service, reparation samt däckskostnad.
Det finns såklart extremer i bilägandet där mitt generella påstående inte stämmer, för dyr och sällsynt bil funkar det inte på eller en rishög som man servar själv. Håller man sig inom mittspannet, där de allra flesta ligger, så är det svårt att argumentera mot att en privatleasad bil till kampanjpris, gärna el, blir billigare än alternativen idag. Detta kan såklart ändras men så ser marknaden ut just idag iaf.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D
M Myckling skrev:
För östeuropeiska chaufförer.
Ja, don't get me started... ett haveri till bransch, att vi låter det fortgå är galet.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det gjorde nog handsågen med. Ska vi då skita i skogsmaskiner och motorsågar ;)
Räcker att gå tillbaka till häst och motorsåg.
Bara det skulle skapa enormt med jobb.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.