P pmd skrev:
Knappast. Om fler vill köpa diesel så ökar priset (tills produktionen har hunnit ifatt). En vara är inte underprissatt så länge det finns balans mellan utbud och efterfrågan.
Jag tror ju inte att hela miljökostnaden är prissatt, inte ens i Sverige där vi har ganska höga skatter på drivmedel..
 
D
P pmd skrev:
Av vem?
Redogör gärna för hur omfattande denna åsikt är och hur många som inte har den åsikten.
Nä, det är så man resonerar inom politiken som bestämmer såna här saker, när man lyfter bort avgifter på något så subventionerar man, eller om man skjuter till pengar där avgifter inte finns, bägge är subventioner.
 
D
P pmd skrev:
Är hybrider mycket dyrare (generellt sett) än rena elbilar?
Ja tyvärr
 
F frasen_36 skrev:
Nu bor väl för f..n inte alla i tätort?
T-banan går sällan på landet. :surprised:
Nä, jag vet. Jag har inte lösningen på frågan, men som någon föreslog tidigare i tråden, en personlig koldioxidbudget kanske vore något..
Bor du i storstad och inte åker bil alls kanske du kan flyga till Thailand på semester.. Bor du på landsbygd kanske koldioxidbudgeten går åt på att pendla till jobbet ...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror ju inte att hela miljökostnaden är prissatt, inte ens i Sverige där vi har ganska höga skatter på drivmedel..
Varför har vi miljöskatt isåfall om det inte är för att kompensera för påverkan?
För att staten ska ha intäkter och detta låter bra eller för att många är så dumma att de går på lögnen om att skatt gynnar klimatet..?
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tror att segelbåt kanske är lite mer effektivt.
Så kan det säkert vara, men tittar jag utanför fönstret ser jag en väg, inget vattendrag.

Även om jag faktiskt har en älv ganska nära mitt hem, som går hela vägen till jobbet, så är det inte rimligt att pendla med segelbåt.. Möjligen en kajak, men det äger jag ingen ..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nej. Det visar hur underprissatt bensin/diesel är.
Menar du på fullt allvar att du tror att Sverige skulle fungera med den prissättning du antyder? Du inser inte att stora delar av Sverige skulle sluta fungera?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Varför har vi miljöskatt isåfall om det inte är för att kompensera för påverkan?
För att staten ska ha intäkter och detta låter bra eller för att många är så dumma att de går på lögnen om att skatt gynnar klimatet..?
Skatten gynnar inte klimatet i sig, men priset är direkt kopplat till användning. Det är ekonomisk teori 1A. Högre pris på en vara betyder att den konsumeras mindre, och mindre konsumtion betyder mindre belastning på miljön.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Du har rätt i detta,

Inkluderar cyklistens kostrelaterade (energi-input) utsläpp
Referens European Cycling Federation, Cycle more often 2 cool the planet, 2011
[länk]
Beror mkt på vad man äter, mellan 0.8 och 157g CO2/km då alltså:
If the additional calories were to be found in beef only, this would add 157 grams12 Co2e to each km cycled. on the other hand, soybean calories would add only 0.8 grams13 onto each km cycled. the question therefore remains, which figures should be used ? If we consider that in the eU the daily kilocalorie intake is 346614 and that food has an impact of 1.83 tons Co2e per year per person15, this puts the kilocalories at 1.44g Co2e. therefore the “fuel” of the cyclist can be estimated at 16 grams CO2e/km16. to summarize the impacts of production, maintenance and operation phases, the life cycle inventories of a bicycle reveals that bicycles release about 21 grams of CO2e per passenger kilometre travelled.
Att äta soja...ja då vill det till att den inte kommer från skövlad regnskog vilket en massa soja görs, bla tom med som djurfoder till svenska kör som inte fribetar.

Är man 2 i bilen kan man idag komma till iaf 50 redan med en småbil.
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Skatten gynnar inte klimatet i sig, men priset är direkt kopplat till användning. Det är ekonomisk teori 1A. Högre pris på en vara betyder att den konsumeras mindre, och mindre konsumtion betyder mindre belastning på miljön.
Nej inte om alternativ saknas. Då fortsätter konsumtionen som innan och det blir andra saker som får flyttsa på sig och det enda resultatet är att politikerna får mer pengar att köpa röster för och det kan bli så att den ekonomiska effektiviteten minskar.

Ditt argument fungerar bara om det finns ett alternativ.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Beror mkt på vad man äter, mellan 0.8 och 157g CO2/km då alltså:

Är man 2 i bilen kan man idag komma till iaf 50 redan med en småbil.
Ok,alla måste bli soyboys? Skulle vara intressant att se lite mer svenska alternativ för odling av sojabönor tror jag inte har en kommersiell framtid i Sverige.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bor du på landsbygd kanske koldioxidbudgeten går åt på att pendla till jobbet ...
Likväl gör den vanliga budgeten det också, så det blir lite av en ickefråga. Men det är ju alltid skönt att nga hårt arbetande ur cityeliten får semestra lite.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Är man 2 i bilen kan man idag komma till iaf 50 redan med en småbil.
Hur räknar du då?
Man kommer i samma publikation fram till att
Reviewing the CO2e emissions linked to the production and operation phases reveal that, for trips that compete with the bicycle, the passenger car emits about 271 g CO2e per passenger-kilometre.
Vilket skulle betyda att man måste vara 13 personer i småbilen innan dess utsläpp kan konkurrera med en cyklists.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Menar du på fullt allvar att du tror att Sverige skulle fungera med den prissättning du antyder? Du inser inte att stora delar av Sverige skulle sluta fungera?
Tja, jag förutspådde att Sverige skulle kollapsa och vi skulle demonstrera på gatorna när elpriset nådde 5 spänn... Så blev det inte, så jag får nog låta kristallkulan vila...

Men du har rätt, skulle man lägga på kostnaderna för miljön på priset över en natt skulle det säkert sluta med katastrof..
 
T tompaah7503 skrev:
Hur räknar du då?
Man kommer i samma publikation fram till att


Vilket skulle betyda att man måste vara 13 personer i småbilen innan dess utsläpp kan konkurrera med en cyklists.
Läste inte det men det är noga redovisat idag vad en förbränningsbil emitterar.
De bästa är under 100 CO2g/km.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.