296 910 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Och alla är uppbyggda på samma sätt?R RoAd skrev:
Har inte Tesla sitt sätt och andra märken sina?
Ofta är växellådan i en elbil i 2 steg, så dubbelt så många drev. Av effektivtetskäl och önskad toppfart kommer det bli vanligt med 2 eller fler växlar.Mikael_L skrev:Tja, så fort man diskuterar skillnaden mellan ICE och EV, så blir det ju ungefär så.
Båda biltyperna har ju hjullager, drivaxlar, drivknutar och vinkelväxel (pinjong).
Men sen när vi kommer närmare motorn nu, så börjar skillnaderna bli stora.
Den (eventuella) växellådan i en EV består endast av en fast utväxling, dvs två st drev med tillhörande lager.
ICE har antingen en manuell eller automatväxellåda med massor av olika drev, lager och rörliga prylar. Och så kopplingen till detta.
Och sen kommer vi tlll motorn, där har EV en enda rörlig del, rotorn, hur många rörliga delar har en ICE?
Jag tyckte att jag var tydlig när jag skrev "elmotorn". Men för att vara övertydlig så menar jag enbart det som motsvarar "motorblocket" i en förbränningsmotor när jag skrev "ett par lager". D.v.s. rotor och stator.K karlmb skrev:Nej, men det är iaf betydligt mer än nån liten rotor.
Det finns växlar och diffar, oljepumpar och filter mm mm.
Sedan kylsystem med pumpar och kylare.
Sedan kraftelektronik och mjukvara.
Sedan detsamma för batterierna.
Allt detta är utvecklat de senaste 2-4 åren till skillnad mot förbränningsmotor-komponenter där massor av leverantörer under decennier har lärt sig hur man tillverkar grejor som håller.
Något fallerar ibland men det är som sagt mer banala fel de allra flesta bilar kommer in på verkstan för.
Jag vet att det krävs lite mer än så innan det går att driva fordonet framåt med någon större driftsäkerhet. Men det krävs betydligt mindre än för ICE-bilen.
Och nej, detta är inte utvecklat under de senaste 2-4 åren. Tesla har hållt på i 13 år nu.
Tesla är undantaget. Men även de ändrar hela tiden i konstruktionen. Nya reservdelar ofta som inga pirattillverkare hinner med att ta fram.R RoAd skrev:Jag tyckte att jag var tydlig när jag skrev "elmotorn". Men för att vara övertydlig så menar jag enbart det som motsvarar "motorblocket" i en förbränningsmotor när jag skrev "ett par lager". D.v.s. rotor och stator.
Jag vet att det krävs lite mer än så innan det går att driva fordonet framåt med någon större driftsäkerhet. Men det krävs betydligt mindre än för ICE-bilen.
Och nej, detta är inte utvecklat under de senaste 2-4 åren. Tesla har hållt på i 13 år nu.
Jo ja.. Men det blir ju lite skevt att endast jämföra med Tesla... Och sedan strunta i alla andra modeller... Jag som motor människa är iallafall mer intresserad av alla modellerna eller främst de billigare än Tesla...R RoAd skrev:
K karlmb skrev:
Suck. Här är en animering av hur audis e-tron motor är konstruerad. Ser den helt annorlunda ut eller?Maskintok skrev:
"Ofta" är en enda supersportbil från Porsche som presterar sämre än Tesla med en slutväxel.K karlmb skrev:
Växellåda på personbilar med elmotor kommer aldrig bli vanligt för det behövs inte, inte ens supersportbilar som presterar 0-100 under 2sek med toppfart över 400km/h behöver inte flerstegad växellåda som t.ex Tesla Roadster Gen 2 (som förvisso inte existerar än som produktionsbil mer än att en del teknik finns i Plaid)
Även om batterierna inte hinner bli tillräckligt dåliga för någon form av garantireparation så kanske elbilen inte är helt rostfri - eller? Man ser ju många moderna (vanliga) bilar i förvånansvärt bedrövligt skick rostmässigt. Förmodligen delvis beroende på eftersatt skötsel, men ändå....Antar att elbilen inte kommer bli så mycket bättre där?J JohanLun skrev:
"Ett par lager"??? Nja det är nog betydligt fler lager (och andra slitdelar) än så.R RoAd skrev: