13th Marine 13th Marine skrev:
Frågan var riktad till TS; tydligen hann du emellan.

Tack för uträkningen.
Självurladdningen på en elbil motsvarar alltså ~2km körning med en förbränningsbil (min SAAB 9-3 släppte ut 206g/km)
Sen finns det ju en massa inställningar som gör att bilen drar mer eller mindre när den står still, gillar ex inte att vänta på att datorn ska starta upp på morgonen så den är igång hela tiden, alla energisparlägen är av, mm.
 
Mikael_L
S sonabr4000 skrev:
Även om batterierna inte hinner bli tillräckligt dåliga för någon form av garantireparation så kanske elbilen inte är helt rostfri - eller? Man ser ju många moderna (vanliga) bilar i förvånansvärt bedrövligt skick rostmässigt. Förmodligen delvis beroende på eftersatt skötsel, men ändå....Antar att elbilen inte kommer bli så mycket bättre där?
Ja du har rätt. Det är nog bäst att köpa en fossilbil, för annars rostar väl bilen ...
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, men det är iaf betydligt mer än nån liten rotor.
Det finns växlar och diffar, oljepumpar och filter mm mm.
Sedan kylsystem med pumpar och kylare.
Sedan kraftelektronik och mjukvara.
Sedan detsamma för batterierna.
Allt detta är utvecklat de senaste 2-4 åren till skillnad mot förbränningsmotor-komponenter där massor av leverantörer under decennier har lärt sig hur man tillverkar grejor som håller.
Något fallerar ibland men det är som sagt mer banala fel de allra flesta bilar kommer in på verkstan för.
Elmotorer och motorelektronik står nog för den största delen av roterande produktion över världen så det blir lite missvisande att säga att de byggts i 4 år...
Går vi enbart till elbilar så var serieproduktion igång redan på 1990 med ev1 sen kom Renault clio och express 1995. I modern tappning började tesla komma ut på marknaden runt 2010.
 
K karlmb skrev:
Ofta är växellådan i en elbil i 2 steg, så dubbelt så många drev. Av effektivtetskäl och önskad toppfart kommer det bli vanligt med 2 eller fler växlar.
2 steg... vad jag vet har några få sportbilar de... Rätt mig gärna om jag har fel.
Nissan leaf har ingen 2 stegslåda
 
F frasen_36 skrev:
Har aldrig behövt göra det i någon bil jag haft. Alla har haft en motor som klarat samma körsträcka hela tiden. Någon enstaka reparation nån gång, men batterier kan knappast repareras. T.ex. startbatterier har jag bytt några gånger....

Nej nej nej klart man måste byta fossilmotorn;)
De har jag läst i tidningen:rofl:

Desamma gäller för batterier ;)
 
A
S sonabr4000 skrev:
Även om batterierna inte hinner bli tillräckligt dåliga för någon form av garantireparation så kanske elbilen inte är helt rostfri - eller? Man ser ju många moderna (vanliga) bilar i förvånansvärt bedrövligt skick rostmässigt. Förmodligen delvis beroende på eftersatt skötsel, men ändå....Antar att elbilen inte kommer bli så mycket bättre där?
ser samma rost framför mig där som på en fossilbil..
Där plåt möter plast så blir det lite roligheter efter ett tag..

Annars är det slarv med att tvätta av vägsalt mm som tar och gör mest skada... Där är det inte drivmedlet som avgör utan det är ägarens engagemang.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Nej nej nej klart man måste byta fossilmotorn;)
De har jag läst i tidningen:rofl:

Desamma gäller för batterier ;)
klart att det kommer kunna behövas.
Men lite extremt tycker jag att det är när man i media beskriver att lite plast skador orsakar en kostnad på 378.000 kr.
Detta kan ju inte vara helt ärligt sant..
måste vara någon vridning av händelsen eller vad man fick byta ut... :thinking:
 
A Alexn72 skrev:
Elmotorer och motorelektronik står nog för den största delen av roterande produktion över världen så det blir lite missvisande att säga att de byggts i 4 år...
Går vi enbart till elbilar så var serieproduktion igång redan på 1990 med ev1 sen kom Renault clio och express 1995. I modern tappning började tesla komma ut på marknaden runt 2010.
Exakt. Med alla elmotorer som finns i industrin, elverktyg, hushållsmaskiner, fläktsystem etc så har elmotorerna redan betydligt mer sammanlagd gångtid än förbränningsmotorerna, så det är inte direkt "ny" teknik vi pratar om :)
 
Jag tror nog att man ska nyktra till lite. Världens riktiga biltillverkare har rötter i massproduktion från 1800-talet, i eget eller annat namn. Förutsättningarna för jämförbart låga reservdels och reparationskostnader ligger i etablerade produktionskedjor, plattformssamarbeten och en tydlig marknad för OEM tillverkare att tillhandahålla reservdelar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Menar bara det att vi inte ska vara så naivt säkra på att allt man "forskat och utrett" fram behöver vara så fantastiskt perfekt som vissa tycks tro idag. Att professionella företag gör missbedömning med (en så enkel sak) som t.ex. gjutning som innebär att det måste göras om nåt år senare, är pinsamt - men går att åtgärda.
Om forskning och utförare däremot gör missbedömning om metoden för den sk slutförvaringen som innebär utsläpp om några tusen år så är det oreparabelt.
När det handlar om tex bron i Göteborg är det tyvärr så att jag inte tror att det handlade om att nån "forskat" fel och kom fram till att så här kan vi göra men så inte var fallet. Tror mer det handlade om att de försökte spara pengar/hade räknat fel i upphandlingar och försökte kapa lite hörn så att säga. Vilket tyvärr inte är ovanligt när det gäller upphandlingar. Företag lämnar alldeles för mycket "glädjekalkyler" på objekt för att få jobben och sen så fukas det för att få det att gå ihop eller så blir projekten alldeles för dyra.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Elmotorer och motorelektronik står nog för den största delen av roterande produktion över världen så det blir lite missvisande att säga att de byggts i 4 år...
Går vi enbart till elbilar så var serieproduktion igång redan på 1990 med ev1 sen kom Renault clio och express 1995. I modern tappning började tesla komma ut på marknaden runt 2010.
Det är inte själva motortekniken jag pratar om, utan att detta är helt nya områden för bitillverkare, som alla nu kämpar om att få ut elbilar på rekordkort tid. Alla tvingas till sina egna lösningar av olika skäl.
Produktutveckling i bilindustrin är inte bara att köpa in standardiserade komponenter och sätta ihop dem, Så ser det mer ut tex när man tillverkar kretskort eller liknande. En bil är mkt mer komplex, och mer konkurrensutsatt.
 
K karlmb skrev:
Det är inte själva motortekniken jag pratar om, utan att detta är helt nya områden för bitillverkare, som alla nu kämpar om att få ut elbilar på rekordkort tid. Alla tvingas till sina egna lösningar av olika skäl.
Produktutveckling i bilindustrin är inte bara att köpa in standardiserade komponenter och sätta ihop dem, Så ser det mer ut tex när man tillverkar kretskort eller liknande. En bil är mkt mer komplex, och mer konkurrensutsatt.
Nja. Bara för att man väljer att ersätta hela eller delar av drivlinan med elektriska komponenter så behöver man ju inte uppfinna hela bilen från scratch.
De flesta komponenter finns det många många decenniers erfarenhet av. Har man inte kompetensen så anställer eller köper man in den.
Alla komponenter behöver dessutom inte vara helt egna/exklusiva för varje biltillverkare utan kan tas fram tillsammans med partners/underleverantörer så som Bosh, brembo, autoliv, getrag, haldex etc.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Hur många biltillverkare tillverkar sina egna elmotorer?
 
Maskintok skrev:
Och alla är uppbyggda på samma sätt?
Har inte Tesla sitt sätt och andra märken sina? :thinking:
Jag har jobbat med monteringsrobotar från USA, Europa och Asien. Vi skojade ofta om hur olika man löser ett problem i olika delar av världen. Om man behöver en z- formad del.
USA: Skruva ihop tre delar. Alla bitarna är konstruerade så att de kan köras i samma maskin med minimal omställning. Stora serier är bra.
Europa: Biten är fräst i ett stycke. Europeisk ingenjörskonst.
Asien (Japan): Biten är gjuten. Här kombineras attityder. Stora serier och ingenjörskonst.

Är nog ganska mycket av detta i bilar också. Jämför Teslas hopplock med VAG, så ser man skillnaden. Har inte sett någon Japansk/Koreansk el-bilmotor sönderplockad ännu. Ska bli spännande att se vilken filosofi man valt där.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
När MÅSTE man göra det?
10.000 mil?
30.000?
50.000?
100.000?

finns inget måste där.
utan handlar om underhåll.

Finns det ett MÅSTE på batteri?
Motorbyte är väl motorbyte ;)
Känner 2 som bytt motor på elbilar Zoe 12" mil Tesla S 18" mil.
Så elmotorer är inte odödliga.
Batteri är väl motsvarande byta bensintank :geek:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.