296 936 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
beror på vad du menar med outbildad.AndersMalmgren skrev:
Har 3 årig gymnasieutbildning samt flertalet maskin och service utbildningar i bagaget..
arbetare, ja egenföretagare.. inom jord och skogsbruk.. egen verkstad för alla möjliga maskiner..
röstat M och KD genom alla tider..
svennebanan... nä bananen får du behålla.. blää..
Förvisso. Men med tanke på att du egentligen bara har ett par lager som slitdelar i en (borstlös) elmotor så är möjligheterna att göra rätt betydligt större jämfört med förbränningsmotorn.K karlmb skrev:
Här borde det inte finnas utrymme för någon diskussion faktiskt.
instämmer..R RoAd skrev:
Däremot tycker jag det är lite tråkigt när man inte hittar delar för att renovera en generator mm... Och när man väl finner dessa så är de dyrare än att köpa ny komponent...
Lite fel i ett samhälle där slit och släng skulle behöva minskas..
Du är ytterligare en av dem soml inbillar sig att drivlinan i en elbil har 1 rörlig del märker jag...R RoAd skrev:
Och att det är samma drivlina i flera år dessutom.
Nämnde inte med en bokstav något annat än motorn så du får nog läsa om mitt inlägg igen om du fick för dig något annat.K karlmb skrev:
Det sitter säkert fler slitdelar mellan motorn och hjulen, men du vill väl inte på fullt allvar påstå att det skulle finnas i närheten så många som i en bil med förbränningsmotor med växellåda?
Har aldrig behövt göra det i någon bil jag haft. Alla har haft en motor som klarat samma körsträcka hela tiden. Någon enstaka reparation nån gång, men batterier kan knappast repareras. T.ex. startbatterier har jag bytt några gånger....A Alexn72 skrev:
P pmd skrev:
P pmd skrev:
Tja, så fort man diskuterar skillnaden mellan ICE och EV, så blir det ju ungefär så.K karlmb skrev:
Båda biltyperna har ju hjullager, drivaxlar, drivknutar och vinkelväxel (pinjong).
Men sen när vi kommer närmare motorn nu, så börjar skillnaderna bli stora.
Den (eventuella) växellådan i en EV består endast av en fast utväxling, dvs två st drev med tillhörande lager.
ICE har antingen en manuell eller automatväxellåda med massor av olika drev, lager och rörliga prylar. Och så kopplingen till detta.
Och sen kommer vi tlll motorn, där har EV en enda rörlig del, rotorn, hur många rörliga delar har en ICE?
alldeles för många när det vill sig illa.Mikael_L skrev:Tja, så fort man diskuterar skillnaden mellan ICE och EV, så blir det ju ungefär så.
Båda biltyperna har ju hjullager, drivaxlar, drivknutar och vinkelväxel (pinjong).
Men sen när vi kommer närmare motorn nu, så börjar skillnaderna bli stora.
Den (eventuella) växellådan i en EV består endast av en fast utväxling, dvs två st drev med tillhörande lager.
ICE har antingen en manuell eller automatväxellåda med massor av olika drev, lager och rörliga prylar. Och så kopplingen till detta.
Och sen kommer vi tlll motorn, där har EV en enda rörlig del, rotorn, hur många rörliga delar har en ICE?
Jo man reparerar (och renoverar) definitivt batteri(pack) i en elbil.F frasen_36 skrev:
Nej, men det är iaf betydligt mer än nån liten rotor.R RoAd skrev:Nämnde inte med en bokstav något annat än motorn så du får nog läsa om mitt inlägg igen om du fick för dig något annat.
Det sitter säkert fler slitdelar mellan motorn och hjulen, men du vill väl inte på fullt allvar påstå att det skulle finnas i närheten så många som i en bil med förbränningsmotor med växellåda?
Det finns växlar och diffar, oljepumpar och filter mm mm.
Sedan kylsystem med pumpar och kylare.
Sedan kraftelektronik och mjukvara.
Sedan detsamma för batterierna.
Allt detta är utvecklat de senaste 2-4 åren till skillnad mot förbränningsmotor-komponenter där massor av leverantörer under decennier har lärt sig hur man tillverkar grejor som håller.
Något fallerar ibland men det är som sagt mer banala fel de allra flesta bilar kommer in på verkstan för.
av 20 bilar så är det högst 1 som har allvarliga motor problem... resten är det enklare grejer på..K karlmb skrev:Nej, men det är iaf betydligt mer än nån liten rotor.
Det finns växlar och diffar, oljepumpar och filter mm mm.
Sedan kylsystem med pumpar och kylare.
Sedan kraftelektronik och mjukvara.
Sedan detsamma för batterierna.
Allt detta är utvecklat de senaste 2-4 åren till skillnad mot förbränningsmotor-komponenter där massor av leverantörer under decennier har lärt sig hur man tillverkar grejor som håller.
Något fallerar ibland men det är som sagt mer banala fel de allra flesta bilar kommer in på verkstan för.
Men mycket el och underhåll...