Sittställning
wildeside wildeside skrev:
Jag bara funderade kör ofta på natten 500 km och mer, finns det möjligheter att ladda på natten och hur lång tid tar det att ladda en elbil från tomt batteri till tex 75% laddning.
Jag stannar sällan längre en att jag hinner slå en drill och hinka i mej nån macka och en kopp kaffe.
Ju lägre % ju snabbare laddning, men tja kanske 30 min. Du blir dock beroende av att planera resan för att få mest ut av laddningen t.ex. men förutsätter vi bara 50 mil så kanske 10-15 mig ladd

Kör vi till sthlm så kör vi förbi massvis med laddställe för att landa på rätt i % för att få ut mest av laddningen. laddångest är verkligt men man kommer över det

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
naj.. de vill och har alltid drivit frågan om att subventionera elbilar, framför att tillåta fossila bränslen...
Om inte fossilbränsle skulle vara det hårdaste subventionerade energislaget, så skulle denna diskussionen aldrig förekomma, då skulle det vara en siffra till på literpriset.

• Gilla
OverAndOut och 2 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Om inte fossilbränsle skulle vara det hårdaste subventionerade energislaget, så skulle denna diskussionen aldrig förekomma, då skulle det vara en siffra till på literpriset.
minst(y):cool:

wildeside
Har väl ingen laddångest egentligen men jag kör runt i hela landet periodvis och ofta finns det inte ström att tillgå för att ladda bilen när jag är framme.
Problemet är egentligen att ju längre resan tar desto mindre hinner jag att sova och jag får mindre tid hemma om jag är på resande fot längre tid, är ofta i väg 4-7 dagar och Kör många mil under dessa dagar.

Sittställning
Det kan ju vara grymt svårt, då blir det automatiskt Tesla som kan leverera bäst ladd möjligheter ett stort plus är att bilarna är snabbare än typ alla andra så du kan lätt köra in laddtiden :p

Att slumra någon timme i elbilen medans den laddar är ett bra sätt att utnyttja tiden och där är just Tesla oslagbar (vår Zoe är urusel). Men det skall också ärligt sägas att med elbil så behöver man planera sin körning mera och det är egentligen bara Tesla som har ett vettigt laddarnätverk för snabbladdning. För 22kW AC laddning är det ganska bra för DC snabbladdning så suger det ännu. OKQ8 drar igång snart och skall bygga ut på de flesta av sina stationer, vi får se hur det blir.

D
Har väl ingen laddångest egentligen men jag kör runt i hela landet periodvis och ofta finns det inte ström att tillgå för att ladda bilen när jag är framme.
Problemet är egentligen att ju längre resan tar desto mindre hinner jag att sova och jag får mindre tid hemma om jag är på resande fot längre tid, är ofta i väg 4-7 dagar och Kör många mil under dessa dagar.
Jag använder en taxiåkare som har Tesla, det funkar bra, framför allt ekonomiskt.. , men det kräver nog lite mer planering och då kommer det tillbaks lite på intresset. Är man dessutom både intresserad och lite sparsamt lagd så kan det nog vara en vinnare, och tvärtom såklart.

wildeside
Sittställning Forlowt skrev:
Det kan ju vara grymt svårt, då blir det automatiskt Tesla som kan leverera bäst ladd möjligheter ett stort plus är att bilarna är snabbare än typ alla andra så du kan lätt köra in laddtiden :p
Då får teslan vara bra snabb om den ska spara in mer tid än vad det tar att köra med min bil med förbränningsmotor på 400 hk:rofl:
Måste nog ringa och snacka om vägunderhållet om det ska gå att åka mycket snabbare.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det kan inte ha att göra med hur mycket man valt av detta när man beställde bilen?
Tror inte att alla bilmodeller har detta som standard... Eller så är jag tack och lov förskonad detta på landet... trots BMW och Audi av årsmodell 2019...:thinking:som kunderna har...

Jag fick byta en ABS givare för ett tag sedan.. på en volvo xc70 2016..den hade redan lyckats att rosta fast så ini helvete att jag fick borra och gänga om hålet... missöde eller skit från montering, inte en aning... Men det är bland det vanligaste öden som man möter.. givare och sensorer som gett upp..
Jag tror snarare det handlar om att folk inte har koll eller bryr sig om vad bilen försöker tala om för dem. Alla bilar jag haft kontakt med från cirka 2000 eller nyare har protesterat ganska högljutt när batterinivån sjunker och riskerar att inte vara tillräckligt för att orka starta bilen.

Tänk på att många bilförare har mer eller mindre dålig koll på sina bilar. Antingen för att de inte kan, vill eller orkar bry sig.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
wildeside
L Limpan4all skrev:
Att slumra någon timme i elbilen medans den laddar är ett bra sätt att utnyttja tiden och där är just Tesla oslagbar (vår Zoe är urusel). Men det skall också ärligt sägas att med elbil så behöver man planera sin körning mera och det är egentligen bara Tesla som har ett vettigt laddarnätverk för snabbladdning. För 22kW AC laddning är det ganska bra för DC snabbladdning så suger det ännu. OKQ8 drar igång snart och skall bygga ut på de flesta av sina stationer, vi får se hur det blir.
Brukar inte fungera så bra att slumra i en bil om man är +190, inte ens i en Dodge ram heavy duty som ändå räknas som en ganska stor bil.

A
O OskarJ skrev:
Jag tror snarare det handlar om att folk inte har koll eller bryr sig om vad bilen försöker tala om för dem. Alla bilar jag haft kontakt med från cirka 2000 eller nyare har protesterat ganska högljutt när batterinivån sjunker och riskerar att inte vara tillräckligt för att orka starta bilen.

Tänk på att många bilförare har mer eller mindre dålig koll på sina bilar. Antingen för att de inte kan, vill eller orkar bry sig.
bussen min är från 2004.. har inte dessa funktioner.. :thinking:
har en jäkla massa andra skitsaker däremot..
service lampa, airbaglampa.. abslampa.. oljevarnare... Men ingenting för om spänningen skulle bli låg...
Det vet jag då jag fått åka och hjälpa frugan igång när den har dragit ur batteriet... ;)

wildeside
D djac skrev:
Jag använder en taxiåkare som har Tesla, det funkar bra, framför allt ekonomiskt.. , men det kräver nog lite mer planering och då kommer det tillbaks lite på intresset. Är man dessutom både intresserad och lite sparsamt lagd så kan det nog vara en vinnare, och tvärtom såklart.
För mej är varenda timme jag inte kör eller är på plats en timme utan betalning om jag inte sitter på kontoret och ugglar med ritningar/dokument..

Sittställning
Då får teslan vara bra snabb om den ska spara in mer tid än vad det tar att köra med min bil med förbränningsmotor på 400 hk:rofl:
Måste nog ringa och snacka om vägunderhållet om det ska gå att åka mycket snabbare.
525hk så teslan vinner ;)

wildeside
Sittställning Forlowt skrev:
525hk så teslan vinner ;)
Japp, men det skiter jag i eftersom vägnätet inte är i ett skick så att det går att nyttja hästkrafterna till att öka farten och teslan går inte att dra 3,5 ton bakom.:cool:

• Gilla
1
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Självkörande bilar, vad tror vi där? Personligen tror jag det inte ligger allt för långt bort för den stora massan. Med andra ord så tror jag att en mer avslappnad och säkrare bilfärd väntar oss bilister. Ser bara på vår adaptiva farthållare på vår Passat. Så oerhört skön att ha.
Jag funderat på om det i framtiden kunde finnas allmänt ägda bilar i olika storlekar, från små bilar till minibussar och fullstora bussar (då självkörande när tekniken är mogen). Som man kan hyra eller boka, typ för arbetsresor och dylikt via ett centralt system. Sen klurar systemet ut att här behövs X bilar på denna rutt osv. och räknar ut den optimala rutten och tidsplanen för att få alla till och från destinationerna.

Nästan som busstrafik men mycket mera optimerat och anpassat efter människors behov. Om det bara fanns behov av att få två människor från by 1 till by 2 där dom jobbar, så kommer en liten bil och plockar upp dom. Och ska en drös med människor in till stan från den närliggande byn kan en hel buss komma och plocka upp dessa, eller en större burtaxi. Detta känns effektivare än att försöka hålla igång busstrafik över stora arealer utan att tänka på behovet, det är dumt att ha en buss att traffikera en rutt där en bil vore bättre lämpad. Detta kräver ju dock att folk planerar sina resor på förhand och sätter in dom i ett system, så att allting kan koordineras.

Jag tror det blir nödvändigt att fundera på alternativa metoder för folk att komma runt, så att man kan drastiskt minska på nyttjandet av egen bil. Detta kanske är ett helt orealistiskt system, men det verkar inte mera realistiskt att fortsätta som förut heller... Och man kan ju fortfarande äga egen bil, meningen är inte att göra sig av med bilen utan att minska på behovet. Och typ 90% av mitt körande är till och från jobbet.

Jag tror dock informationsbearbetning är en nyckelteknik.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.