A
A Alexn72 skrev:
Ge mig din stad du bor i och verkar runt så kan jag kolla hur de ser ut.
bor int i någon stad.. ;)
närmaste är 2.5 mil bort..
laddplatserna är vid kommunhuset i bollnäs;)
i ljusdal vete fan.. Men skulle tro på något liknande... Eller efter järnvägens parkering... :thinking:
 
wildeside
A Alexn72 skrev:
En sak man ofta glömmer med elbil är att den är fulltankad från start hemma i större utsträckning. Medans fossila måste till macken. Så antalet som måste ladda är mindre även om alla kör på el.
Men sen är det omvänt. Man måste inte ladda fullt om man bara behöver 5 extra mil för att ta sig hem. För hemma laddar man över natten.

(Förslag på svar på detta meddelande)
Ja men alla dem som bor i lägenhet då....

(Mitt svar)
Fortsätt kör fossilt då.:rofl:
Eller så va min frågeställning väsentlig i min värld för möjligheten att använda en elbil.
Inte en ända av mina längre resor skulle jag klara av utan att tanka eller ladda minst 1 gång.
Dessutom så har vi oftast en 250 liters tank med diesel på flaket så att tanka fossilbilen är ett mindre problem än att ladda elbilen, men det går att lösa genom att ha ett elverk med sej men dom drivs tyvärr av fossila bränslen.
Skulle jag börja ladda elbilar hemma så måste det till en del förbättringar i infrastrukturen.
Byta inkommande kabel, säkra upp till minst 35A.
Vilket skulle kosta som en halv Tesla.
Men man vet aldrig vad framtiden har att bjuda på.
Funderar på att sälja företaget och bara jobba halvtid på distans.
då behöver jag bara ta mej till närmaste by 3 mil bort.och hälsa på barn och barnbarn 7 mil bort.
Då skulle en elbil funka bra.
 
A
wildeside wildeside skrev:
Eller så va min frågeställning väsentlig i min värld för möjligheten att använda en elbil.
Inte en ända av mina längre resor skulle jag klara av utan att tanka eller ladda minst 1 gång.
Dessutom så har vi oftast en 250 liters tank med diesel på flaket så att tanka fossilbilen är ett mindre problem än att ladda elbilen, men det går att lösa genom att ha ett elverk med sej men dom drivs tyvärr av fossila bränslen.
Skulle jag börja ladda elbilar hemma så måste det till en del förbättringar i infrastrukturen.
Byta inkommande kabel, säkra upp till minst 35A.
Vilket skulle kosta som en halv Tesla.
Men man vet aldrig vad framtiden har att bjuda på.
Funderar på att sälja företaget och bara jobba halvtid på distans.
då behöver jag bara ta mej till närmaste by 3 mil bort.och hälsa på barn och barnbarn 7 mil bort.
Då skulle en elbil funka bra.
elverket kan du köra på etanol ;)
viss ökad förbrukning.. Men det är iallafall förnybart (y)
 
wildeside
Maskintok skrev:
elverket kan du köra på etanol ;)
viss ökad förbrukning.. Men det är iallafall förnybart (y)
Tror elverket skulle surna till lite, det drivs av diesel., men hvo är väl förnybart?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ett gruskorn i spridare så dör fossilbilen.... de är ganska låg nivå på diskutionen...

En tesla med skit på linsen så dem inte kan fortsätt. Säger till föraren att den har skit på linsen och att föraren ska ta över.
Om föraren tar över så är problemet löst. Om föraren dör av en hjärtattack (måste ju fortsätta hålla nivån) så kommer tesla att stanna själv.
Det är inte min avsikt att på något sätt "sänka" nivån, utan jag bara delger vad jag själv har upplevt. Att den adaptiva farthållaren stänger av sig p.g.a. smuts/snö/imma e.d. är något som jag varit med om med ett flertal bilmärken t.ex. Mazda, Volvo, BMW, Mercedes mfl.

Det är heller inte så konstigt då sensorer sitter i en utsatt, svårkontrollerad miljö. Det gör inte spridarna i en fossilbil i samma utsträckning så din jämförelse haltar. Sedan förstår jag inte vad bilens system för framdrift har med saken att göra. Systemen finns ju både på el- och fossilbilar?

Däremot är det sista du skriver högst intressant, och något jag funderat på. När smuts eller annat problem uppstår ger systemen bara upp. Det motsvarar ju om en mänsklig bilförare skulle blunda, begrava ansikten i händern och släppa ratten och när t.ex. sikten blir urusel. Något som man redan på körskolan fick lära sig är det absolut sämsta man kan göra i en sådan situation, och, lite anekdotiskt, ett beteende som noterades i programmet "sveriges värst bilförare".

Samtidigt så påstår vissa att man inom en snar framtid kommer ha självkörande bilar. Det rimmar inte enligt mig och jag tror vi har en bit kvar.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Tror elverket skulle surna till lite, det drivs av diesel., men hvo är väl förnybart?
Japp till 95%
det finns ED95.. 95 etanol och 5%diesel..
hvo 100 går att använda där
;)
 
Maskintok skrev:
bor int i någon stad.. ;)
närmaste är 2.5 mil bort..
laddplatserna är vid kommunhuset i bollnäs;)
i ljusdal vete fan.. Men skulle tro på något liknande... Eller efter järnvägens parkering... :thinking:
Karta över elbilsladdningsstationer med markerade snabbladdare i ett område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här visas alla elbilsladdare.
Karta från uppladdning.nu som visar positioner för elbilsladdare med gröna ikoner i Ockelbo och Sandviken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här visas alla snabbladdare
Maskintok skrev:
mår batteriet bra av att laddas hela tiden med små sluttar.. :thinking:?
vet ju flertalet batterier som inte håller länge för att de misshandlas vid laddning..
får byta en hel del varje år åt kunder... ;)
Men det är klart att det skiljer säkert det med..
Smådutta... alla i tråden verkar ju köra 100mil per dag.
Men nä elbilen har system för att behandla det så bra som möjligt. Men vill man vara extra snäll så låter man det inte stå urladdat. Eller helt fyllt längre tid
 
wildeside
Maskintok skrev:
Japp till 95%
det finns ED95.. 95 etanol och 5%diesel..
hvo 100 går att använda där
;)
Det vet jag redan vi använder mycket HVO av miljö skäl både för dom som jobbar och naturen, men tyvärr finns det inte alltid tillgängligt när vi måste tank.
Det jag inte fattar är varför ett miljö vänligare alternativ är dyrare en vanlig diesel.
Där tycker jag att vi skulle spendera någon skattekrona på att sälja ett miljövänligare alternativ lite billigare, då skulle fler tanka det alternativet.
För hur man en vrider och vänder på det så tittar majoriteten på prislappen och väljer det billigaste alternativet.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo men det är inte heller samma som jag fick beskrivning på här... :thinking:

Men ja ja.. Då har jag förstått det bättre själv när jag läst än vad vissa klarat av att beskriva här... :rofl:
en fossil motor drar ingen soppa den heller när man motorbromsar så det är ingen större skillnad..
Skillnaden är att elmotorn faktiskt återvinner... inte bara drar noll...
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D
DennisCA DennisCA skrev:
Jag funderat på om det i framtiden kunde finnas allmänt ägda bilar i olika storlekar, från små bilar till minibussar och fullstora bussar (då självkörande när tekniken är mogen). Som man kan hyra eller boka, typ för arbetsresor och dylikt via ett centralt system. Sen klurar systemet ut att här behövs X bilar på denna rutt osv. och räknar ut den optimala rutten och tidsplanen för att få alla till och från destinationerna.

Nästan som busstrafik men mycket mera optimerat och anpassat efter människors behov. Om det bara fanns behov av att få två människor från by 1 till by 2 där dom jobbar, så kommer en liten bil och plockar upp dom. Och ska en drös med människor in till stan från den närliggande byn kan en hel buss komma och plocka upp dessa, eller en större burtaxi. Detta känns effektivare än att försöka hålla igång busstrafik över stora arealer utan att tänka på behovet, det är dumt att ha en buss att traffikera en rutt där en bil vore bättre lämpad. Detta kräver ju dock att folk planerar sina resor på förhand och sätter in dom i ett system, så att allting kan koordineras.

Jag tror det blir nödvändigt att fundera på alternativa metoder för folk att komma runt, så att man kan drastiskt minska på nyttjandet av egen bil. Detta kanske är ett helt orealistiskt system, men det verkar inte mera realistiskt att fortsätta som förut heller... Och man kan ju fortfarande äga egen bil, meningen är inte att göra sig av med bilen utan att minska på behovet. Och typ 90% av mitt körande är till och från jobbet.

Jag tror dock informationsbearbetning är en nyckelteknik.
Ja, jag håller helt med, om jag får spetsa till det så känner jag att det mesta av denna diskussionen kan sorteras in i samma fack som inspelningsbar DVD, dvs gamla tvångstankar som appliceras på en okänd framtid.

Länkar till en, i mina ögon, läsvärd rapport, som alltid bygger den på extrapolering av det vi vet idag men jag tycker många resonemang är ganska logiska, man får ju ta datum och tidslinje med en nypa salt men jag tror inte de är helt långt från verkligheten, mycket händer redan idag och den stora tranformationen kommer börja samma dag som självkörande bilar blir godkända: https://www.rethinkx.com/transportation

'By 2030, within 10 years of regulatory approval of Autonomous Vehicles (AVs), 95 percent of U.S. passenger miles traveled will be served by on-demand autonomous electric vehicles owned by fleets, not individuals, in a new business model we call “transport-as-a-service” (TaaS).'
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Eller så va min frågeställning väsentlig i min värld för möjligheten att använda en elbil.
Inte en ända av mina längre resor skulle jag klara av utan att tanka eller ladda minst 1 gång.
Dessutom så har vi oftast en 250 liters tank med diesel på flaket så att tanka fossilbilen är ett mindre problem än att ladda elbilen, men det går att lösa genom att ha ett elverk med sej men dom drivs tyvärr av fossila bränslen.
Skulle jag börja ladda elbilar hemma så måste det till en del förbättringar i infrastrukturen.
Byta inkommande kabel, säkra upp till minst 35A.
Vilket skulle kosta som en halv Tesla.
Men man vet aldrig vad framtiden har att bjuda på.
Funderar på att sälja företaget och bara jobba halvtid på distans.
då behöver jag bara ta mej till närmaste by 3 mil bort.och hälsa på barn och barnbarn 7 mil bort.
Då skulle en elbil funka bra.
Skippa tanken på en generator. Du måste upp i stora dyra saker för de ska hända något...
Men faktum är... bogsera bilen så kan den ladda sig själv.(y)
 
A
A Alexn72 skrev:
Skillnaden är att elmotorn faktiskt återvinner... inte bara drar noll...
Så du har ingen förlust vid motorbroms?
alla elfunktioner slås av vid detta tillfälle?
Så då återregenerar den.. annars så blir det samma noll summe spel... ;)
 
A
A Alexn72 skrev:
Skippa tanken på en generator. Du måste upp i stora dyra saker för de ska hända något...
Men faktum är... bogsera bilen så kan den ladda sig själv.(y)
vilket är görbart även på en fossil motor ;)
Men kräver modifikation :cool:
 
D
wildeside wildeside skrev:
Eller så va min frågeställning väsentlig i min värld för möjligheten att använda en elbil.
Inte en ända av mina längre resor skulle jag klara av utan att tanka eller ladda minst 1 gång.
Dessutom så har vi oftast en 250 liters tank med diesel på flaket så att tanka fossilbilen är ett mindre problem än att ladda elbilen, men det går att lösa genom att ha ett elverk med sej men dom drivs tyvärr av fossila bränslen.
Skulle jag börja ladda elbilar hemma så måste det till en del förbättringar i infrastrukturen.
Byta inkommande kabel, säkra upp till minst 35A.
Vilket skulle kosta som en halv Tesla.
Men man vet aldrig vad framtiden har att bjuda på.
Funderar på att sälja företaget och bara jobba halvtid på distans.
då behöver jag bara ta mej till närmaste by 3 mil bort.och hälsa på barn och barnbarn 7 mil bort.
Då skulle en elbil funka bra.
Ja men det verkar ju, på det du beskrivet, som att du är en av de som kommer skifta senare, just nu är nersidan för stor för dig med el och det är, med ditt resemönster, fortfarande billigt att köra på med ICE.

Min spaning är dock att dagen kommer, subventionerna för diesel/bensin kommer bli allt svårare att försvara och ovanpå detta kommer sannolikt olika malussystem (nationella och internationella) göra det olönsamt och man kommer anpassa sig till den nya verkligheten. För dig verkar dock det bästa vara att "köra på" som du gör idag :)
 
S Styrman_jansson skrev:
Det är inte min avsikt att på något sätt "sänka" nivån, utan jag bara delger vad jag själv har upplevt. Att den adaptiva farthållaren stänger av sig p.g.a. smuts/snö/imma e.d. är något som jag varit med om med ett flertal bilmärken t.ex. Mazda, Volvo, BMW, Mercedes mfl.

Det är heller inte så konstigt då sensorer sitter i en utsatt, svårkontrollerad miljö. Det gör inte spridarna i en fossilbil i samma utsträckning så din jämförelse haltar. Sedan förstår jag inte vad bilens system för framdrift har med saken att göra. Systemen finns ju både på el- och fossilbilar?

Däremot är det sista du skriver högst intressant, och något jag funderat på. När smuts eller annat problem uppstår ger systemen bara upp. Det motsvarar ju om en mänsklig bilförare skulle blunda, begrava ansikten i händern och släppa ratten och när t.ex. sikten blir urusel. Något som man redan på körskolan fick lära sig är det absolut sämsta man kan göra i en sådan situation, och, lite anekdotiskt, ett beteende som noterades i programmet "sveriges värst bilförare".

Samtidigt så påstår vissa att man inom en snar framtid kommer ha självkörande bilar. Det rimmar inte enligt mig och jag tror vi har en bit kvar.
Nummer ett....
Dessa du räknar upp är inte tesla...
Nummer 2...
Tesla har 8 kameror. Vilket innebär att alla ska bli täckta på en gång...
Varav en eller 2 sitter bakom vindrutetorkare fram... Så tappar de sikten så tappar nog föraren sikten med.
Men redudansen i systemet är även där överlägset människan.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.