A
wildeside wildeside skrev:
Japp, men det skiter jag i eftersom vägnätet inte är i ett skick så att det går att nyttja hästkrafterna till att öka farten och teslan går inte att dra 3,5 ton bakom.:cool:
En sak till..
hk på papper är en sak..
hk nere i asfalten som drar och inte spinner loss och sliter däck är en annan..
 
wildeside
Maskintok skrev:
En sak till..
hk på papper är en sak..
hk nere i asfalten som drar och inte spinner loss och sliter däck är en annan..
Så är det Dodge ram:en är 4wd och har lite mer markfrigång den tar sej fram över diverse farthindrande åtgärder som dyker upp som svampar i skogen.
Det har blivit halva priset på fartguppen.
Vi anlägger ett fartgupp här och skiter i att laga potthålet där så har vi åstadkommit två fartgupp för priset av ett.
Teslan har inte riktigt samma förutsättningar att ta sej fram varken i stan eller på landet,
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Eller så stänger den plötsligt av sig och bilen tappar fart för det är ”skit på linsen” och gummibandseffekten är ett faktum ;) har testat det flera gånger på olika fabrikat.

Men visst blir de bättre och bättre systemen.
Ett gruskorn i spridare så dör fossilbilen.... de är ganska låg nivå på diskutionen...

En tesla med skit på linsen så dem inte kan fortsätt. Säger till föraren att den har skit på linsen och att föraren ska ta över.
Om föraren tar över så är problemet löst. Om föraren dör av en hjärtattack (måste ju fortsätta hålla nivån) så kommer tesla att stanna själv.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Den dagen jag kör elcykel så har jag nog tappat allt. Blir riktigt sur på eons radioreklam. "lämnar bilen och köper elcykel"
Om man kallar sig för miljövän när man säljer bilen för att köpa en elcykel ja då ljuger man. Köp vanlig cykel eller gå om du vill vara miljökompis. :D
Poängen är ju att om man tycker de är okej att cykla 5km manuellt så blir helt plötsligt 15km lika enkelt eller jobbigt med en elcykel.
Om man då inte tar cykeln för man har 10km att köra så är det en vinst att elcykeln ändrar den inställningen.
Tittar man på energin för att transportera bilen 20km... Så ligger en fossilbil på runt 20kwh, elcykeln kanske 0,2kwh-1kwh på samma sträcka... Eller elbilen som drar runt 4kwh...
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jajemän all elektronik ökar på förbrukningen.. Vilket det även gör i en elbil..
Men det är dock inget fossilt bränsle som skall till för att kunna fortsätta bara el..
Men mitt inlägg var just över att det finns de som inte insett detta... tro mig..
Jag får varje år när det blir kallt åka och hjälpstarta bilar för att bilägarna har haft fläkten, acn, radion mm igång medans de handlat... När de kommer ut så är batteriet tomt...

Det är detta jag ville belysa... Att det inte blir skillnad i en eldriven bil... ;)
På vissa modeller har du rätt... Men har man ac eller värme igång på en elbil generellt så tas detta från de stora batteriet.
Så det stämmer inte på samma sätt.
De stora batteriet laddar 12v hela tiden då.
 
Maskintok skrev:
se där.. (y)
kan ju hända att det är barnen som sitter kvar själva.. Men det är ju som det är..
Men om batteriet är lågt... Och du är på väg till fjällen... Då är det väl ungefär samma situation som den jag beskrev... Bara det att den fossila motorn kan man antingen byta batteriet på plats eller starta motorn och låta generatorn göra jobbet...

lite jobbigare med att behöva hitta sovplatser över natten medans bilen laddas... Eller tänker jag fel.. på ditt inlägg..? :thinking::crysmile:
Snabbladdare?
 
A
A Alexn72 skrev:
På vissa modeller har du rätt... Men har man ac eller värme igång på en elbil generellt så tas detta från de stora batteriet.
Så det stämmer inte på samma sätt.
De stora batteriet laddar 12v hela tiden då.
Nu är det elbil du menar?
 
wildeside wildeside skrev:
En fundering som dök upp.
Tanka bensin/diesel tar nån minut och mackar finns i överflöd.
Hur gör man med elbil, kan man boka en laddstation i förväg eller får man snällt stå och vänta på sin tur som på macken.
Tänkte bara att det kan bli lång väntan om det är många i kön till laddstation
En sak man ofta glömmer med elbil är att den är fulltankad från start hemma i större utsträckning. Medans fossila måste till macken. Så antalet som måste ladda är mindre även om alla kör på el.
Men sen är det omvänt. Man måste inte ladda fullt om man bara behöver 5 extra mil för att ta sig hem. För hemma laddar man över natten.

(Förslag på svar på detta meddelande)
Ja men alla dem som bor i lägenhet då....

(Mitt svar)
Fortsätt kör fossilt då.:rofl:
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nu är det elbil du menar?
Elbilar drar inte ur 12v batteriet på samma sätt som en fossilbil.
Ja det är elbil.
 
A
A Alexn72 skrev:
Snabbladdare?
Vart ska jag ens finna ett uttag åt en elbil?
eller är det fel att man inte bör ladda sin elbil genom vanliga 240V uttaget? :thinking:
jag tror nog att jag struntar i att hjälpa dessa elbilsägare helt.. Och fortsätter med att hjälpa de med fossila motorer...

Ska jag hitta en laddplats åt en elbil så är det 3 mil söderut. norrut 4.5 mil...
så det får nog vara så..
 
A
A Alexn72 skrev:
Elbilar drar inte ur 12v batteriet på samma sätt som en fossilbil.
Ja det är elbil.
Nä det är ju möjligt..
Men det var inte riktigt så som du beskrev jag fick det beskrivet från början..
utan där blev bilden en evighetsmaskin..
Och sedan är det väl fortfarande så att batterierna inte laddas av en generator under körning?

Tack för uppnystningen av detta trassel.. ;)
 
Maskintok skrev:
Nä det är ju möjligt..
Men det var inte riktigt så som du beskrev jag fick det beskrivet från början..
utan där blev bilden en evighetsmaskin..
Och sedan är det väl fortfarande så att batterierna inte laddas av en generator under körning?

Tack för uppnystningen av detta trassel.. ;)
Ehm... generator som laddar bilen när man kör. Då är det en hybrid.
Men det finns en sanning.
Om du släpper gasen och motorbromsar så blir motorn en generator som genererar el tillbaka till batteriet i en elbil
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
En sak man ofta glömmer med elbil är att den är fulltankad från start hemma i större utsträckning. Medans fossila måste till macken. Så antalet som måste ladda är mindre även om alla kör på el.
Men sen är det omvänt. Man måste inte ladda fullt om man bara behöver 5 extra mil för att ta sig hem. För hemma laddar man över natten.

(Förslag på svar på detta meddelande)
Ja men alla dem som bor i lägenhet då....

(Mitt svar)
Fortsätt kör fossilt då.:rofl:
mår batteriet bra av att laddas hela tiden med små sluttar.. :thinking:?
vet ju flertalet batterier som inte håller länge för att de misshandlas vid laddning..
får byta en hel del varje år åt kunder... ;)
Men det är klart att det skiljer säkert det med..
 
Maskintok skrev:
Vart ska jag ens finna ett uttag åt en elbil?
eller är det fel att man inte bör ladda sin elbil genom vanliga 240V uttaget? :thinking:
jag tror nog att jag struntar i att hjälpa dessa elbilsägare helt.. Och fortsätter med att hjälpa de med fossila motorer...

Ska jag hitta en laddplats åt en elbil så är det 3 mil söderut. norrut 4.5 mil...
så det får nog vara så..
Ge mig din stad du bor i och verkar runt så kan jag kolla hur de ser ut.
 
A
A Alexn72 skrev:
Ehm... generator som laddar bilen när man kör. Då är det en hybrid.
Men det finns en sanning.
Om du släpper gasen och motorbromsar så blir motorn en generator som genererar el tillbaka till batteriet i en elbil
Jo men det är inte heller samma som jag fick beskrivning på här... :thinking:

Men ja ja.. Då har jag förstått det bättre själv när jag läst än vad vissa klarat av att beskriva här... :rofl:
en fossil motor drar ingen soppa den heller när man motorbromsar så det är ingen större skillnad..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.