295 832 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det är mest kopplingen som jag tycker borde ha förpassats till historiens skräphög. Det finns ingen anledning att ha en manuell (peduell?) koppling idag. Växla själv kanske kan vara motiverat. Jag gillar paddlar.MathiasS skrev:
Om man åker fordon från VAG så finns det all anledning att inte ha DSG då konstruktionen varit undermålig i många år nuP pmd skrev:
Jag tycker att mycket av det du skriver i denna tråd tyder på att du faktiskt kopplat ihop det höga priset på fossilt bränsle med utsläpp av koldioxid. Inte minst detta inlägg. Så kanske inte det sista du tänker på trots allt? Vilket glädjer mig.Maskintok skrev:
Jo co2 är det sista jag tänker på konstant.R RoAd skrev:
Men jag ska väl börja säga det till kunderna som vill ha plogat..
nämen se det går inte... Då blir det co2 utsläpp... oj oj...
Eller så kan man agera normalt och starta traktorn, ploga snön och vara förbannad över att dieseln är dyr... Och inte är det några kunder som studsar runt på blommor här för att de får betala mer för snöröjningen pga dieselpriset...
funderar du själv på co2 om dagarna?R RoAd skrev:
När du kliver upp och kokar kaffet, går på toaletten mm?
Jag kunde inte bry mig mindre om co2 eller om det påverkar något... Det enda som co2 har något med att göra är vissas strävan att göra andras leverne så dyrt att de går under..
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
njä klimatet har väl sin roll oavsett om du eller någon annan blir drabbad av cancer..AndersMalmgren skrev:
Däremot blir din närmaste miljö drabbad..
Men klimatet är ändå i konstant förändring så det är inget som din cancer påverkar..
möjligen att klimatet påverkat din miljö så du blivit drabbad av cancer...
Ja och nej. Jag tänker inte på klimatförändringen hela tiden men ganska ofta eftersom jag anser att det är en stor fråga som är värd att tänka på. Och då tillhör jag verkligen inte den grupp som borde vara mest orolig.Maskintok skrev:
Att du som verkar älska naturen och har fem (?) barn väljer att inte ens överväga risken att alla forskare kan ha rätt gör mig faktiskt lite sorgsen.
Jag lägger ingen tid på ens en tanke över detta.R RoAd skrev:Ja och nej. Jag tänker inte på klimatförändringen hela tiden men ganska ofta eftersom jag anser att det är en stor fråga som är värd att tänka på. Och då tillhör jag verkligen inte den grupp som borde vara mest orolig.
Att du som verkar älska naturen och har fem (?) barn väljer att inte ens överväga risken att alla forskare kan ha rätt gör mig faktiskt lite sorgsen.
Så för min del och frugans del fungerar detta hur fint som helst.. ingen av oss tänker på detta..
Vi har annat än detta att fundera över... Vilket mest troligt är anledningen till att folk tänker så mycket på co2....de har för lite att göra..
Jag ska tyvärr avbryta den här lite roliga deltråden med ett seriöst svar. I det dagliga livet finns det knappast någon anledning att ständigt tänka på koldioxid. Det enda regelbundna tänkandet på koldioxid jag gör är när jag öppnar en öl. Det får inte vara för mycket eller för lite koldioxid då. Lagom är bäst.Maskintok skrev:
Det är i långtidsplaneringen av livet som jag tycker att man ska tänka på koldioxid. Är det dags att byta ut min gamla dieselbil? Ska jag i så fall byta den mot en elbil? Nej, inte än. Gamla ponnyn rullar på bra än, och ser inte ut att ha några allvarliga krämpor. Än så länge är nog den bästa koldioxidstrategin att behålla dieselbilen. Men det kommer en dag när reparationskostnaderna blir för höga. Då blir det nog en elbil för min del.
Annars finns det nog inte så mycket jag personligen kan göra för att minska den globala uppvärmningen. Jag hejar på de som vill bygga fler kärnkraftverk och jag reser inte så mycket. Senaste gången jag flög var för två år sen.
Rimligen inte, men jag har inte full koll på det. På min senaste elräkning finns det dock ingen post benämnd koldioxidskatt.Marike skrev:
Det kan hända att man måste betala koldioxidskatt om man köper elektricitet från en producent som säljer fossilel, men den jag köper av garanterar 100 % fossilfri el.
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Fast att man tappar upp till HALVA räckvidden vid kyla är ju lite mer än karaktär. För någon som bor längre norrut kan jag tänka mig att det blir en dealbreaker.D djac skrev:Jag skulle sortera in mycket av skillnadern mot ICE som "karakteristik", de är ingen kopia av varandra i detta hänseende och det är en naturlig och mänsklig fas i en teknikväxling, man vill inledningsvis att nästa generation ska vara som den förra. Man kan lista ett antal saker där ICE har brister mot en elbil men det är knappast konstruktivt.
Gällande värmeproblemen, gäller detta verkligen de bilar som har värmepump också, jag har fått för mig att detta skulle lösa problemet?
Sedan blir det ju ännu mer betänksamt när man inser hur mycket batteristorleken på verkar utsläppen under livscykeln. Och så behöver man överdimensionera batteriet bara för att de tappar räckvidd på vintern.
Ingen bra ekvation.
Man ska komma ihåg att du räddar inte miljön genom att köpa en elbil. Varje elbil som produceras är en miljöbelastning, ännu mer om de har stora batteri.