Maskintok skrev:
fast i ärlighetens namn är väl att höja bränsle skatten så in i helv.... ett sätt att trycka på en hets att få folk att byta bil..
samt om detta inte löser det mer och mer så får vi andra säkert betala enorma skattesummor på våra fossilbilar...

Så på ena eller andra sättet så använder man hysteri och ekonomisk påtryckning för att driva fram en förändring som inte är mogen...
Nu har vi iofs 2011 års nivåer på bränsleskatt så det argumentet kanske är lite ihåligt i perspektivet elbilar, men givetvis används skattemedel i ett större perspektiv för att styra hur vi transporterar oss.

När elbilen blivit normen kommer skattetrycket att flytta till dessa istället eftersom flera partier av princip ogillar icke kollektiv transport snarare än att man vill få bort smutsiga bilar OCH det totala skattetrycket kommer säkerligen vara ungefär detsamma hela tiden.

Tror man inte på att växthusgaser påverkar klimatet är det förstås ett surt piller att svälja men annars kan man ju fundera på hur man istället skulle få igång omställningen om det inte sker genom att premiera det beteende man vill ha.

Jag tror det kommer bli politiskt omöjligt att torgföra en politik som gör att bara rika kan transportera sig med bil, så denna övergång tror jag kommer bli mycket mer långdragen än vad ni domedagsprofeter antyder just nu.
 
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
P
Marike Marike skrev:
Trots att en elbil faktiskt kan smutsa ner mer och slita mer på vägarna än en ottobil.
Det kan den kanske om man kör mycket med elbilen och lite med ottobilen, men man räknar väl per kilometer?
Vidare tror jag inte att jag är ensam om att köra lite årligen, många fattiga har helt enkelt inte råd att tanka så ofta.
Visst. Jag kör mindre än 400 mil om året (och då räknar jag högt).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A
W witten skrev:
Det är väl lite oärligt att gapa om att bilarna är dåliga när det uppenbarligen är priset som är nageln i ögat och det nu istället är synd om folk som inte har råd med dem.
både prestanda och pris har jag varit emot från början.
ALLT skall väl vägas in när man byter fordon.. :thinking:

Så det är inte oärligt... Det är ÄRLIGT att nämna allt som rör dessa fordon på både gott och ont.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
Man behöver inte gnälla på priset på elbilar, eller deras prestanda, om man inte ska köpa en.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Inse att många inte har råd med elbil,åt mig skulle det inte fungera med elbil överhuvudtaget... oavsett premiumbil eller ej
Nu är det så. Hur länge tror du bilfabrikanterna överlever om bara 5% av befolkningen har råd med bil? Det går inte. På sikt kommer utvecklingen göra att elbilar inte är dyrare än "vanliga" bilar är idag.

Att alla inte har råd med det allra senaste teknikskiftet är ju inte konstigt, så har det alltid varit och det gäller alla teknikområden.

Samma sak gäller elbilens tillkortakommanden idag vad gäller räckvidd och dragvikt, det kommer också räta ut sig med tiden. Inget att hänga läpp för - förstår inte varför sådana katastrofscenarier ska målas upp kring elbilen bara för att allt inte är på plats från dag 1?
 
  • Gilla
  • Älska
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Nu har vi iofs 2011 års nivåer på bränsleskatt så det argumentet kanske är lite ihåligt i perspektivet elbilar, men givetvis används skattemedel i ett större perspektiv för att styra hur vi transporterar oss.

När elbilen blivit normen kommer skattetrycket att flytta till dessa istället eftersom flera partier av princip ogillar icke kollektiv transport snarare än att man vill få bort smutsiga bilar OCH det totala skattetrycket kommer säkerligen vara ungefär detsamma hela tiden.

Tror man inte på att växthusgaser påverkar klimatet är det förstås ett surt piller att svälja men annars kan man ju fundera på hur man istället skulle få igång omställningen om det inte sker genom att premiera det beteende man vill ha.

Jag tror det kommer bli politiskt omöjligt att torgföra en politik som gör att bara rika kan transportera sig med bil, så denna övergång tror jag kommer bli mycket mer långdragen än vad ni domedagsprofeter antyder just nu.
Det låter väl bara bra om processen blir långvarig. jag är dock övertygad om att detta har en hel del att göra med en viss budget.. För innan fanns annat synsätt.. Men det ska jag inte skriva så högt.... ;)

Men det är inte själva bilen eller dess drift som stör mig, utan vissas sätt att hävda dess överlägsenhet.... Jag är lika övertygad om att dessa ligger lika mycket i diket som så många andra gör med takboxen på... När jul och nyår kommer... Eller framåt nästa år...  vilket ger någon glädje oavsett..
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
Marike Marike skrev:
[länk] Siffran för min gamla opel är 157.
Jag gilla el drift, de är skitskoj att köra. Priset, hetsen att skrota allt vi har för något som inte växt klart gillar jag inte.
Vad är det för elbil som släpper ut koldioxid? En hybrid?
Jag har en gammal dieselbil och känner ingen hets att skrota den.
 
Redigerat:
A
P pmd skrev:
Vad är det för elbil som släpper ut koldioxid? En hybrid?
Jag har en gammal dieselbil och känner igen hets att skrota den.
Hvo100 så är det ju fint med den... Eller ED95.. det har funkat bra i traktorn och hos många åkerier...
 
P
13th Marine 13th Marine skrev:
"För varje körd kilometer med en bil som drivs av el släpps det genomsnittligen ut 61 gram CO2 om elen producerats på konventionellt sätt, laddas batteriet med el producerad från vatten eller vind minskar uppsläppet ytterligare"
Och andelen "konventionell" el kommer minska med tiden.
Det finns knappt någon koldioxidutsläppande elproduktion i Sverige. 98 % är fossilfri.
Den citerade frasen låter som något som har översatts från ett språk i ett land där man faktiskt producerar elektricitet på "konventionellt" sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Bönder får inte EU-bidrag baserat på etnicitet.
Jag tänkte bara att man lite svepande har delat in dom i en folkgrupp.
Ahh, jag tror nog att du förstod direkt vad jag menade ... :p
 
P pmd skrev:
Jag har en gammal dieselbil och känner igen hets att skrota den.
Helt rätt. Den mest miljövänliga produkten är den som inte behöver tillverkas. Ju längre vi använder de saker som redan tillverkats, desto bättre.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte bara att man lite svepande har delat in dom i en folkgrupp.
Ahh, jag tror nog att du förstod direkt vad jag menade ... :p
Man kan inte välja att bli renskötande same och därmed bli särbehandlad. Man kan däremot välja att bli bonde och få EU-bidrag.
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Ungefär 0.04 per TWh för vindkraft och mellan 2.8 och 33 per TWh för fossilkraft.
Här finns en fin graf:
[länk]
Den där grafen stämmer inte. Vattenkraft har en högre deathrate än både kärnkraft, vindkraft och sol.
Det är framförallt världens största dammolycka som drar upp den siffran rejält.
 
P
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Bränsleskatterna består av koldioxidskatt och energiskatt och de tycks ha varit effektiva. Koldioxidutsläppen är nu mindre än hälften av vad de var 1970.
[länk]
Ja ja.. jo jo.. svider inte mindre i plånboken för det... co2 är det sista man tänker på när man ska ploga snö åt folk och dieseln kostar 19 kr per liter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.