blackarrow blackarrow skrev:
Vet inte om man ska ta något normalfall eller extremfall. Ett oplanerat stopp.
Låt säga -10˚C, på väg hem (annars hade man väl inte gett sig ut och köra i snöoväder).
Stopp 2 mil hemifrån, dvs lite för långt för att jogga hem.
Bilen var ej fulladdad. Lite mindre bil lämplig för jobbpendling som ej laddats på jobbet.

Alternativ 2) På väg hem från fjällen med 4 personer i bilen och skidbox på taket och man har 2 mil kvar till planerat landställe.
I -10 kan du räkna med runt 2 kWh/h utan värmepump (runt hälften med). Så för 3 timmar skulle du behöva minst 6 kWh kvar. Den minsta ID.3 har 43 kWh batteri och värmepump, så säg att du vill nog ha runt 30% kvar av batteriet för att bra ha marginaler över att komma vidare efter 3 timmar. Den större ID.4 har 77 kWh, räkna själv på fjällresan :D

Oops räknade utan värmepump. Vi får väl säga att den råkade vara trasig...

Edit igen. Missade att du tänkte att det bara var 2 mil kvar hem. Jag borde nog ta bort beräkningen för den blev för konservativ. Men låter det stå kvar om någon vill ta vid, jag orkar inte ändra.
 
Redigerat:
Marike
P pmd skrev:
Det tycks ju inte vara fordon som används överdrivet mycket på vägarna, så de lär knappast bidra speciellt mycket till slitaget.
Den femåriga skattebefrielsen gäller väl för alla fordon som uppfyller miljökraven, och inte bara för elbilar?

I en övergångsperiod kan det vara en bra metod för att få bort fossilbränsledrivna bilar, men i det långa loppet håller det förstås inte. Degen måste in.

Jag tror inte att vi ska basera skattesystem på enskildas förhållanden, utan på mer generella samband.
Frågan var om det fanns fordon som inte skattades.
Och visst gäller skattebefrielsen alla fordon som kvalar in men det gör bara elbilar. Trots att en elbil faktiskt kan smutsa ner mer och slita mer på vägarna än en ottobil.
Vidare tror jag inte att jag är ensam om att köra lite årligen, många fattiga har helt enkelt inte råd att tanka så ofta.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Jag är medveten om att jag sponsrar alla som kör längre än jag men nu är det ju elbilar som diskuterats här.
Och att jag redan har sponsrat en mängd andra gör inte att jag känner att jag kan sponsra fler.
Skattesystemet är helt galet, vägtrafikskatten borde avskaffas, det riktiga vore km-skatt.
Jag har även en gammal kombi som rulla max 50 mil på året så den sponsrar ännu mer.
En elbil släpper ut i genomsnitt 61gram. En Ottobil 157gram Elbilen kan således köra knappt 3 gånger så långt och släppa ut samma mängd co2 som Ottobilen. De båda är alltså likvärdiga vid ca 1000 mil el och ca 350 mil bensin. jag betalar 2 bilskatter elbilisten ingen. Hur f.n kan man tycka det är rätt. Dessutom släpper elbilen ut mycket mer än vad mina bilar gör, för det är väl sällsynt att elbilsföraren nöjer sig med att köra under 2000 mil på året.
Jag är inte sur, jag är luttrad, och det är inte det minsta komiskt.
Att jag sedan inte tror på co2 hysterin gör det inte roligare.
Ja, nä, så kan man ju också räkna :rolleyes:
Jag är själv för att fordon borde beskattas utifrån körd sträcka, oavsett vad som driver dem.

Var har du hittat dina siffror förresten? Min SAAB hade 203g/km på pappret, antar att det är en optimistsiffra.

Ja, att du inte tror på "CO2-hysterin" gör ju att jag förstår att du inte gillar elbilar, kanske mest för att vara motvalls?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Marike
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, nä, så kan man ju också räkna :rolleyes:
Jag är själv för att fordon borde beskattas utifrån körd sträcka, oavsett vad som driver dem.

Var har du hittat dina siffror förresten? Min SAAB hade 203g/km på pappret, antar att det är en optimistsiffra.

Ja, att du inte tror på "CO2-hysterin" gör ju att jag förstår att du inte gillar elbilar, kanske mest för att vara motvalls?
https://www.hedinbil.se/bilar/laddbara-bilar/elbilar Siffran för min gamla opel är 157.
Jag gilla el drift, de är skitskoj att köra. Priset, hetsen att skrota allt vi har för något som inte växt klart gillar jag inte.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Tyvärr är det en nedåtgående spiral. 1970-tals-pedagogiken har genomsyrat den svenska solan så länge att de som nu utbildas till gymnasielärare har svårt att klara utbildningen. Det finns ett tryck från statsmakterna på lärosätena att utexaminera ("producera") lärare så kraven sänks för godkänt. Det kommer knappast att göra skolan bättre.

Produktionstänkandet i den svenska högskolan kanske är ett utslag av New Public Management som fortfarande tycks ha ett fast grepp om den svenska offentliga sektorn.
Få inte igång mig på NPM... det införde vi ungefär samtidigt som alla andra förstod vilken katastrof det var.
 
D
P pmd skrev:
Rubriker ska man alltid ta med en nypa salt. De ska locka till läsning och är inte sällan något mer obalanserade än själva artikeln.

Utan att läsa artikeln kan man alltså inte göra en bedömning av dess budskap.
Jag kunde läsa den tidigare men nu kan jag inte längre tyvärr.
 
A
Marike Marike skrev:
Frågan var om det fanns fordon som inte skattades.
Och visst gäller skattebefrielsen alla fordon som kvalar in men det gör bara elbilar. Trots att en elbil faktiskt kan smutsa ner mer och slita mer på vägarna än en ottobil.
Vidare tror jag inte att jag är ensam om att köra lite årligen, många fattiga har helt enkelt inte råd att tanka så ofta.
Är inte detta samma tok som man haft tidigare.. Med subventioner på skatten på nya bilar med visst bränsle..
ett tag var det diesel... Och E85.. nu elbil..
Detta gynnar bara de som verkligen har stora summor på banken... Och egentligen kan betala både skatten och allt runt..

Medans småbarns mamman i förorten som knappt kan betala elen nu... Blir en ytterligare förlorare..
Eller fattig pensionären... Som bränsle priserna gör marginalen väldigt illa inför julen... Med många barnbarn... Där har vi en till....

Nä vet ni va,, jag tar mig en gravöl ikväll för detta blev lite väl tragiskt...
Jag har börjat få nog av höga priser och arrogans inför människors liv...
oavsett färg eller parti.. Så är de samma skit i påsen som brinner på trappen...
släck elden ni... Jag kastar ut en med spade i snön....
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
[länk] Siffran för min gamla opel är 157.
Jag gilla el drift, de är skitskoj att köra. Priset, hetsen att skrota allt vi har för något som inte växt klart gillar jag inte.
"För varje körd kilometer med en bil som drivs av el släpps det genomsnittligen ut 61 gram CO2 om elen producerats på konventionellt sätt, laddas batteriet med el producerad från vatten eller vind minskar uppsläppet ytterligare"
Och andelen "konventionell" el kommer minska med tiden.
Antar att siffrorna också gäller moderna bilar och inte snittet över fordonsparken.

Där är väl ingen hets på att skrota bilar? Målet är ju att fasa in elbilen genom att de nya är av el, det är sällan någon skrotar sin 20år gamla bil för att gå och köpa en ren elbil.
Priset ändrar sig förhoppningsvis på sikt, det är en tidig teknik och ofta har man inte satsat på budgetmodellerna utan de man kan ta mer för.

EDIT: Och i din länk kan man förresten läsa detta:
"I juli 2018 togs den femåriga befrielsen av miljöbilars fordonskatt bort" ;)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Priset, hetsen att skrota allt vi har för något som inte växt klart gillar jag inte.
Varför tror du att vi ska skrota bilar som vi har? Har någon ens indikerat ett datum för att förbjuda bilar som går på fossilt bränsle? I stadskärnor har jag sett sådant men det är ju inte ett problem i praktiken och dessutom inte beslutat.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
A
fast i ärlighetens namn är väl att höja bränsle skatten så in i helv.... ett sätt att trycka på en hets att få folk att byta bil..
samt om detta inte löser det mer och mer så får vi andra säkert betala enorma skattesummor på våra fossilbilar...

Så på ena eller andra sättet så använder man hysteri och ekonomisk påtryckning för att driva fram en förändring som inte är mogen...
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Är inte detta samma tok som man haft tidigare.. Med subventioner på skatten på nya bilar med visst bränsle..
ett tag var det diesel... Och E85.. nu elbil..
Detta gynnar bara de som verkligen har stora summor på banken... Och egentligen kan betala både skatten och allt runt..

Medans småbarns mamman i förorten som knappt kan betala elen nu... Blir en ytterligare förlorare..
Eller fattig pensionären... Som bränsle priserna gör marginalen väldigt illa inför julen... Med många barnbarn... Där har vi en till....

Nä vet ni va,, jag tar mig en gravöl ikväll för detta blev lite väl tragiskt...
Jag har börjat få nog av höga priser och arrogans inför människors liv...
oavsett färg eller parti.. Så är de samma skit i påsen som brinner på trappen...
släck elden ni... Jag kastar ut en med spade i snön....
Ja de som skryter om elbilens förträfflighet kör ofta max 5 år gamla premiumbilar...
När småbarnsmamman har råd med elbil är de nog 15 år gamla
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Ja de som skryter om elbilens förträfflighet kör ofta max 5 år gamla premiumbilar...
När småbarnsmamman har råd med elbil är de nog 15 år gamla
Ja och slut med batterierna..
repobjekt med andra ord... :thumbdown:
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Ja de som skryter om elbilens förträfflighet kör ofta max 5 år gamla premiumbilar...
När småbarnsmamman har råd med elbil är de nog 15 år gamla
Det är väl lite oärligt att gapa om att bilarna är dåliga när det uppenbarligen är priset som är nageln i ögat och det nu istället är synd om folk som inte har råd med dem.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det är väl lite oärligt att gapa om att bilarna är dåliga när det uppenbarligen är priset som är nageln i ögat och det nu istället är synd om folk som inte har råd med dem.
Inse att många inte har råd med elbil,åt mig skulle det inte fungera med elbil överhuvudtaget... oavsett premiumbil eller ej
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Vet inte om man ska ta något normalfall eller extremfall. Ett oplanerat stopp.
Låt säga -10˚C, på väg hem (annars hade man väl inte gett sig ut och köra i snöoväder).
Stopp 2 mil hemifrån, dvs lite för långt för att jogga hem.
Bilen var ej fulladdad. Lite mindre bil lämplig för jobbpendling som ej laddats på jobbet.

Alternativ 2) På väg hem från fjällen med 4 personer i bilen och skidbox på taket och man har 2 mil kvar till planerat landställe.
I den typ av väder som rådde i västra Sverige för fyra dagar sen var det klokare att stanna kvar på jobbet än att köra hem. Helt oavsett vilken sorts bil man hade.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.