296 409 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
vilka då?R RoAd skrev:Varför skulle det bli omöjligt? Det finns väl redan idag klimatneutrala bränslen att köra röjsågar på? Problemet är väl att dessa är rätt dyra och att de inte räcker för att driva hela fordonsflottan.
Att de är dyra spelar antagligen inte så stor roll i detta sammanhang så röjsågar med förbränningsmotorer kan säkert köras vidare på dessa.
Jaså, är det så bra för miljön?R RoAd skrev:Varför skulle det bli omöjligt? Det finns väl redan idag klimatneutrala bränslen att köra röjsågar på? Problemet är väl att dessa är rätt dyra och att de inte räcker för att driva hela fordonsflottan.
Att de är dyra spelar antagligen inte så stor roll i detta sammanhang så röjsågar med förbränningsmotorer kan säkert köras vidare på dessa.
Säger mig fortfarande inte så mycket eftersom jag fortfarande inte vet vad det motsvarar i etanol eller hur ofta man kan röja skog.skoge skrev:
För att det ni säger ska gå att omvandla till liter etanol per år så måste siffror på hur stor yta som kan röjas varje år (återväxt måste förstås tas höjd för) och hur mycket etanol den ytan ger presenteras.
Så:
- hur stor (NY) röjbar yta finns det per år
- hur mycket etanol i liter ger det i liter
Ett säkert kort om man vill gå ur facket är att söka medlemskap i SDS Styrman_jansson skrev:Mina erfarenheter av SEF är tyvärr sämsta möjliga. Tokhög avgift som absolut inte gick att sänka när jag böjade studera. De tyckte tydligen det var helt normalt att 10% av ens inkomst gick till fackavgift. När jag p.g.a. detta ville gå ur ( jag hade helt enkel inte råd) så var det 6 månaders uppsägningstid. Jag frågade vad som skulle hända om jag slutade betala och fick svaret "Så kan du ju inte göra!". Det kunde jag och blev utesluten precis som jag ville.
Sedan tecknade de plötsligt någon försäkring i mitt namn utan mitt samtycke. Kom bara hem en faktura. Vid samtal var man tydligen tvungen att betala för försäkringen i 3 månader då det var 3 månaders uppsägningstid. Jag vägrade och det blev till slut uppsagd ändå.
Nej usch för SEF.
Ytterligare en faktor som är intressant i sammanhanget är hur mycket energi som behövs för att framställa exempelvis en kubikmeter.R RoAd skrev:Säger mig fortfarande inte så mycket eftersom jag fortfarande inte vet vad det motsvarar i etanol eller hur ofta man kan röja skog.
För att det ni säger ska gå att omvandla till liter etanol per år så måste siffror på hur stor yta som kan röjas varje år (återväxt måste förstås tas höjd för) och hur mycket etanol den ytan ger presenteras.
Så:
- hur stor (NY) röjbar yta finns det per år
- hur mycket etanol i liter ger det i liter