300 835 läst · 8 036 svar
301k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Jo jag fattar förstås processen. Det jag inte riktigt köper rakt av är om det finns tillräckligt med råmaterial, att kostnaden för att frakta den till fabrikerna inte blir orimligt hög, och sådana frågor.Maskintok skrev:
Ja, så trodde man förr men nya rön säger att gammal skog fortsätter vara kolsänka under hela livstiden. Forskningen är inte enig och det kommer ständigt ny kunskap, vi får nog leva med det utan att vara tvärsäkra på något.Maskintok skrev:
”Vi förstår inte urskogen helt enkelt” | Tidningen Extrakt
Vad tror du då?Maskintok skrev:
85% av befolkningen bor på mindre än 1,5% av landets yta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Befolkningstäthet
Den genomsnittliga bilresan är bara 27km lång
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-lang-ar-resan-till-jobbet
Så för de flesta skulle det funka alldeles utmärkt med elbil.
Ja, det finns människor som bor på landet som det inte funkar lika bra, men i numerärer är det fortfarande en väldigt liten del av befolkningnen
Om en bil står still mer än 1h... Så tror jag faktiskt att folk börjar röra på sig om de kan...T Tommynorskens skrev:
Uppe i norr kanske folk räknar med att behöva övernatta i bilen. Närmare storstäderna gör de inte de. På 10h brukar det behövas lite mat och toalett besök. Det kan vara hur mysigt som helst men skita på motorvägen med åskådare kanske inte är lika kul
Var det bara elbilar som övergavs?
Nä så anser även SLU år 2021...men tror du inte mig kan du ta det med Lars på SLU.A Abies koreana skrev:
Detta är inga problem alls om man ser till mängden träd som fälls i en röjning..R RoAd skrev:
En normal röjning har ca 15-30.000 stam per ha... vi röjer ner till ca 3000 st i första skede..
Då har du nog en bild om hur pass med material det finns per ha...
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 716 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 716 inlägg
Bara i det senaste snöfallet över södra Sverige igår, så hade trafikverket problem med stillastående elbilar... Men inte rapporterar allmän media om det..................S Stuff skrev:
Svaret är väl som vanligt... Det drabbar inte "mig" -Sa han som hade elbil.
Kan tilläggas att jag kör miljödiesel. Framtidens bränsle!
Dessutom ska jag kvittera ut en ny tjänstebil i sommar som accepterar miljödiesel (igen).
Men ni som förnekar sanningen kan fortsätta handla miljövidriga elbilar!
Redigerat:
med tanke på att folk vill gå i skog och mark.. Så blir många glada om stammarna kommer bort..R RoAd skrev:
samt det är en fråga om dels efterfrågan och vad skogsägaren vill ha betalt.. skulle de flesta skogsägare godkänna detta utan betalning som det var förr med grotning... Så skulle detta vara en ren förtjänst direkt.
Är det kanske transporten ut ur skogen som blir problemet med att ta rett på materialet?Maskintok skrev:
Bara elbilar och inga fossila?Krilleman skrev:Bara i den senaste snöfallet över södra Sverige igår, så hade trafikverket problem med stillastående elbilar... Men inte rapporterar allmän media om det..................
Svaret är väl som vanligt... Det drabbar inte "mig" -Sa han som hade elbil.
Kan tilläggas att jag kör miljödiesel. Framtidens bränsle! Dessutom ska jag kvittera ut en ny tjänstebil i sommar som accepterar miljödiesel.
Nä inte heller detta..A Alexn72 skrev:
Man kan använda småmaskiner som alstor.
vimek m, fl..
Och det går idag att få ekonomi på dessa..
Kan till och med gå att köra en basväg med en något större maskin... Och i beståndet med en mindre som inte behöver vägar...
Sicken tomte.Maskintok skrev:
Är han din källa för alternativ "forskning"? eller är det rent utan din egen kanal?
Fine. Det är snordyrt att byta batteri på en tesla men det är ju inget universell sanning för alla elbilar och för all framtid. Din/eran horisont verkar ju inte sträcka sig längre än näsan räcker.
Sen sitta och oja sig över att bli av med bilen en hel månad efter en så pass omfattande skada är ju bara skrattretande.
Gör man samma manöver och kraftigt skadar oljetråg och motor i en vanlig bil och sedan ska lösa det som försäkringsärende så kan lugnt luta sig tillbaka och se månaderna ticka iväg även där
Nä ingen källa till mig..S Stuff skrev:Sicken tomte.
Är han din källa för alternativ "forskning"? eller är det rent utan din egen kanal?
Fine. Det är snordyrt att byta batteri på en tesla men det är ju inget universell sanning för alla elbilar och för all framtid. Din/eran horisont verkar ju inte sträcka sig längre än näsan räcker.
Sen sitta och oja sig över att bli av med bilen en hel månad efter en så pass omfattande skada är ju bara skrattretande.
Gör man samma manöver och kraftigt skadar oljetråg och motor i en vanlig bil och sedan ska lösa det som försäkringsärende så kan lugnt luta sig tillbaka och se månaderna ticka iväg även där
Men han retar väl alltid någon...