A
men det man gör är att bryta ner cellulosa och lägga på jäsning.

Sedan finns det svartlutsförgasning... ungefär som när man gör metanol..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
men det man gör är att bryta ner cellulosa och lägga på jäsning.

Sedan finns det svartlutsförgasning... ungefär som när man gör metanol..
Jo jag fattar förstås processen. Det jag inte riktigt köper rakt av är om det finns tillräckligt med råmaterial, att kostnaden för att frakta den till fabrikerna inte blir orimligt hög, och sådana frågor.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jajemän.
våra ungskogar enda upptill ca 2 andra gallring binder som mest med co2.
Sedan fortsätter skogen att binda men med något lägre effekt.. ända fram tills ca 70 års ålder då skogen börjar plana ut vid sitt bindande.. efter detta tar skogen upp men avger lika mycket co2..
Ja, så trodde man förr men nya rön säger att gammal skog fortsätter vara kolsänka under hela livstiden. Forskningen är inte enig och det kommer ständigt ny kunskap, vi får nog leva med det utan att vara tvärsäkra på något.

”Vi förstår inte urskogen helt enkelt” | Tidningen Extrakt
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag tror inte att det är så mycket som 80-90%.

och visst har jag förståelse för utveckling men inte att det ska vara hysteri kring detta.
Vad tror du då?

85% av befolkningen bor på mindre än 1,5% av landets yta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Befolkningstäthet

Den genomsnittliga bilresan är bara 27km lång
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-lang-ar-resan-till-jobbet

Så för de flesta skulle det funka alldeles utmärkt med elbil.
Ja, det finns människor som bor på landet som det inte funkar lika bra, men i numerärer är det fortfarande en väldigt liten del av befolkningnen
 
  • Gilla
Ådi88 och 3 till
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Men är inte de bilarna som stannade nu i veckan pga av att de fick stå i kö i timtal ibland upp till 10-12 timmar i kylan? Inte konstigt att det tog slut.
Om en bil står still mer än 1h... Så tror jag faktiskt att folk börjar röra på sig om de kan...
Uppe i norr kanske folk räknar med att behöva övernatta i bilen. Närmare storstäderna gör de inte de. På 10h brukar det behövas lite mat och toalett besök. Det kan vara hur mysigt som helst men skita på motorvägen med åskådare kanske inte är lika kul;)
Var det bara elbilar som övergavs?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
A
A Abies koreana skrev:
Ja, så trodde man förr men nya rön säger att gammal skog fortsätter vara kolsänka under hela livstiden. Forskningen är inte enig och det kommer ständigt ny kunskap, vi får nog leva med det utan att vara tvärsäkra på något.

”Vi förstår inte urskogen helt enkelt” | Tidningen Extrakt
Nä så anser även SLU år 2021...men tror du inte mig kan du ta det med Lars på SLU.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Jo jag fattar förstås processen. Det jag inte riktigt köper rakt av är om det finns tillräckligt med råmaterial, att kostnaden för att frakta den till fabrikerna inte blir orimligt hög, och sådana frågor.
Detta är inga problem alls om man ser till mängden träd som fälls i en röjning..
En normal röjning har ca 15-30.000 stam per ha... vi röjer ner till ca 3000 st i första skede..
Då har du nog en bild om hur pass med material det finns per ha...
 
Krilleman
S Stuff skrev:
Så för de flesta skulle det funka alldeles utmärkt med elbil.
Ja, det finns människor som bor på landet som det inte funkar lika bra, men i numerärer är det fortfarande en väldigt liten del av befolkningnen
Bara i det senaste snöfallet över södra Sverige igår, så hade trafikverket problem med stillastående elbilar... Men inte rapporterar allmän media om det..................

Svaret är väl som vanligt... Det drabbar inte "mig" -Sa han som hade elbil.

Kan tilläggas att jag kör miljödiesel. Framtidens bränsle!

Dessutom ska jag kvittera ut en ny tjänstebil i sommar som accepterar miljödiesel (igen).
Men ni som förnekar sanningen kan fortsätta handla miljövidriga elbilar!
 
Redigerat:
  • Haha
skoge och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Jo jag fattar förstås processen. Det jag inte riktigt köper rakt av är om det finns tillräckligt med råmaterial, att kostnaden för att frakta den till fabrikerna inte blir orimligt hög, och sådana frågor.
med tanke på att folk vill gå i skog och mark.. Så blir många glada om stammarna kommer bort..
samt det är en fråga om dels efterfrågan och vad skogsägaren vill ha betalt.. skulle de flesta skogsägare godkänna detta utan betalning som det var förr med grotning... Så skulle detta vara en ren förtjänst direkt.
 
Maskintok skrev:
Detta är inga problem alls om man ser till mängden träd som fälls i en röjning..
En normal röjning har ca 15-30.000 stam per ha... vi röjer ner till ca 3000 st i första skede..
Då har du nog en bild om hur pass med material det finns per ha...
Är det kanske transporten ut ur skogen som blir problemet med att ta rett på materialet?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Bara i den senaste snöfallet över södra Sverige igår, så hade trafikverket problem med stillastående elbilar... Men inte rapporterar allmän media om det..................

Svaret är väl som vanligt... Det drabbar inte "mig" -Sa han som hade elbil.

Kan tilläggas att jag kör miljödiesel. Framtidens bränsle! Dessutom ska jag kvittera ut en ny tjänstebil i sommar som accepterar miljödiesel.
Bara elbilar och inga fossila?
 
A
A Alexn72 skrev:
Är det kanske transporten ut ur skogen som blir problemet med att ta rett på materialet?
Nä inte heller detta..
Man kan använda småmaskiner som alstor.
vimek m, fl..
Och det går idag att få ekonomi på dessa..
Kan till och med gå att köra en basväg med en något större maskin... Och i beståndet med en mindre som inte behöver vägar...
 
Maskintok skrev:
Elbilar en ekonomisk och miljömässig katastrof - YouTube
[media]
Sicken tomte.
Är han din källa för alternativ "forskning"? eller är det rent utan din egen kanal?
Fine. Det är snordyrt att byta batteri på en tesla men det är ju inget universell sanning för alla elbilar och för all framtid. Din/eran horisont verkar ju inte sträcka sig längre än näsan räcker.

Sen sitta och oja sig över att bli av med bilen en hel månad efter en så pass omfattande skada är ju bara skrattretande.
Gör man samma manöver och kraftigt skadar oljetråg och motor i en vanlig bil och sedan ska lösa det som försäkringsärende så kan lugnt luta sig tillbaka och se månaderna ticka iväg även där
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Bara elbilar och inga fossila?
Va väl som vanligt främst lastbilar och elbilar de klagade på..
 
A
S Stuff skrev:
Sicken tomte.
Är han din källa för alternativ "forskning"? eller är det rent utan din egen kanal?
Fine. Det är snordyrt att byta batteri på en tesla men det är ju inget universell sanning för alla elbilar och för all framtid. Din/eran horisont verkar ju inte sträcka sig längre än näsan räcker.

Sen sitta och oja sig över att bli av med bilen en hel månad efter en så pass omfattande skada är ju bara skrattretande.
Gör man samma manöver och kraftigt skadar oljetråg och motor i en vanlig bil och sedan ska lösa det som försäkringsärende så kan lugnt luta sig tillbaka och se månaderna ticka iväg även där
Nä ingen källa till mig..
Men han retar väl alltid någon...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.